Historie van Red Bull Racing. Deel 3: de stroeve start van RBR - Verstappen.nl

Historie van Red Bull Racing. Deel 3: de stroeve start van RBR

Gepubliceerd op 09 januari 2018 door Julien Lemmen

Max Verstappen heeft in zijn twee seizoenen bij Red Bull Racing, één van de topteams in de Formule 1, al vele successen gevierd. Ontstaan uit Stewart en Jaguar, heeft Red Bull Racing sinds haar entree in de Formule 1 in 2005 vier maal de wereldtitel veroverd en al 55 overwinningen geboekt. Er ging echter heel wat vooraf aan al het succes. In vijf delen blikken wij uitgebreid terug op de historie van het team uit Milton Keynes. In deel drie de stroeve start van Red Bull Racing.

Na enkele teleurstellende jaren onder de naam van Jaguar, verkoopt Ford eind 2004 haar fabrieksteam aan Dietrich Mateschitz, de grote baas van energiedrankjesgigant Red Bull. De Oostenrijker stelt Christian Horner aan als teambaas van zijn team, dat vanaf 2005 als Red Bull Racing door het leven zal gaan. De Brit is in de jaren daarvoor teambaas van het succesvolle Formule 3000 team Arden, dat ook gesteund wordt door Red Bull. Ondanks het vertrek van Ford, blijft de fabrikant onder de noemer Ford-Cosworth wel motorleverancier van het team uit Milton Keynes.

Als eerste coureur wordt de ervaren David Coulthard van McLaren overgenomen, terwijl men kiest voor twee Red Bull-junioren voor het tweede zitje. Christian Klien, die in 2004 zijn debuutseizoen in de Formule 1 afwerkte bij Jaguar, en Vitantonio Liuzzi, die in datzelfde jaar Formule 3000-kampioen werd bij het team van Arden, zullen elk een aantal races rijden. Het team geeft echter de voorkeur aan Klien, die dat jaar vijftien Grands Prix zal rijden, terwijl Liuzzi slechts viermaal aan de start staat.

Red Bull Racing beleeft een droomstart bij de eerste Grand Prix in Australië. Als vierde en zevende komen Coulthard en Klien over de finish. Ook tijdens de tweede race is er een dubbele puntenfinish, waardoor het team al meer punten heeft gescoord dan Jaguar in heel 2004 bij elkaar reed. Coulthard pakt op de Nurburgring nogmaals een vierde plaats en de Schot eindigt met 24 punten als twaalfde in het kampioenschap. Klien (negen punten) en Liuzzi (één punt) zorgen ervoor dat Red Bull Racing haar debuutseizoen afsluit met 34 punten op een zevende plaats in het constructeurskampioenschap.

Red Bull weet voor 2006 Ferrari als motorleverancier te strikken. Ook heeft het team een enorme kwaliteitsimpuls gekregen door het aantrekken van topontwerper Adrian Newey. Op de auto van 2006 heeft Newey echter nog weinig invloed kunnen uitoefenen. In Monaco, waar het hele team is uitgedost in een Superman-thema, scoort Coulthard met een derde plaats het eerste podium voor Red Bull Racing. Toevalligerwijs scoorden voorgangers Stewart Grand Prix en Jaguar ook hun eerste podium in het prinsendom. Ondanks dat succes is Red Bull niet zo sterk als in het debuutjaar. Christian Klien wordt met nog drie races voor de boeg de deur gewezen. In zijn plaats mag de Nederlander Robert Doornbos zijn kunsten komen vertonen in de RB2, maar tot punten weet hij niet te komen. Met slechts dertien punten besluit Red Bull Racing het jaar wederom op de zevende plaats in het kampioenschap. Het debuterende junior-team Toro Rosso sluit het jaar met één punt af als negende.

In 2007 wisselt Red Bull weer van motorleverancier. Ditmaal liggen er Renault-krachtbronnen in het achteronder van de RB3. De Australiër Mark Webber, voorheen coureur bij Jaguar, wordt de teamgenoot van Coulthard. Webber scoort op de Nurburgring het tweede podium voor Red Bull Racing, maar ook nu blijkt het team snelheid tekort te komen. Bovendien is de betrouwbaarheid gebrekkig, waardoor vele punten worden misgelopen. Met 24 punten wordt het seizoen afgesloten op een vijfde plaats in het constructeurskampioenschap, geholpen door de diskwalificatie van McLaren.

Ook in 2008 gaan de zaken er niet op vooruit. Coulthard rijdt zijn laatste jaar in de Formule 1 en komt vaak snelheid tekort ten opzichte van Webber. Wel scoort Coulthard in een knotsgekke Canadese Grand Prix met een derde plaats het enige podium van het jaar voor Red Bull Racing. Webber sprokkelt de punten bijeen, maar echte uitschieters zitten er niet in. Met 29 punten wordt het jaar op een teleurstellende zevende plek afgesloten. Tot overmaat van ramp wordt Red Bull Racing verslagen door dochterteam Toro Rosso, waarbij pupil Sebastian Vettel op briljante wijze wint op een drijfnat Monza.

Na een stroeve eerste vier jaren voor Red Bull Racing, ruikt het in 2009 haar grote kans. De regelementen gaan op de schop en met ontwerper Adrian Newey heeft het een gouden troef in handen. De weg naar succes ligt open. Daarover meer in het volgende deel.

Klik hieronder om de eerste twee delen te lezen:

Historie van Red Bull Racing. Deel 1: Stewart Grand Prix
Historie van Red Bull Racing. Deel 2: Het mislukte avontuur van Jaguar