Naam

Max Emilian Verstappen

Geboortedatum

30-09-1997

Lengte

180 cm

Gewicht

71 kg

Debuut leeftijd

17 jaar, 166 dagen

Race nummer

33

Races

43

Punten

278

  • 2015

    Jongste Formule 1-coureur ooit

  • 2014

    Debuut in de autosport

  • 2013

    Wereldkampioen karting

  • 2012

    Incasseringsvermogen

  • 2011

    Wisselend succes

  • 2010

    Eerste internationale races

  • 2009

    Volbloed racer

  • 2008

    Titel na titel

  • 2007

    Onverslaanbaar

  • 2006

    Volmaakt vervolg

  • 2005

    Perfect debuut

  • 1997

    In de genen

  • Jongste Formule 1-coureur ooit

    Na succesvolle wintertests in het Spaanse Jerez en Barcelona, debuteert Max als jongste Formule 1-coureur ooit bij de Australische Grand Prix. Helaas valt hij vanwege een motorprobleem uit, terwijl hij op puntenkoers ligt. Maar na een zevende plaats in Maleisië wordt hij na een sterke wedstrijd met fraaie inhaalacties de jongste Grand Prix-rijder ooit met punten. 

    In China is Max op weg naar P8 als zijn Renault-motor het twee ronden voor het einde van de race begeeft. In Bahrein ziet de Scuderia Toro Rosso-coureur voor de derde maal in vier wedstrijden vanwege motorische mankementen niet de finish. In Spanje finisht Max na een moeilijke race als elfde en in Monaco beleeft Max zijn eerste zware crash: de Nederlander reed ijzersterk maar in gevecht met Grosjean raakt Max de Fransman en vliegt hij hard in de bandenstapels bij Ste. Devote. Verstappen blijft gelukkig ongedeerd. 

    Canada brengt weinig succes, maar op de Oostenrijkse Red Bull Ring eindigt Max voor de tweede maal in de punten (P8). Nadat Max tijdens Italia a Zandvoort ruim 30.000 toeschouwers heeft vermaakt met demonstraties en donuts, vervolgt hij zijn seizoen op Silverstone, waar hij achter de safety car van de baan spint. 

    Hongarije vormt een hoogtepunt als Max zijn STR10 al strijdend vanaf de achtste startplek als vierde over de streep brengt. Het brengt hem alom lof. Na een bezoek aan Assen volgt de Belgische thuisrace, waar Max vanaf P18 naar de achtste stek weet te rijden. Zijn meest spraakmakende inhaalactie van het jaar waagt hij bij Blanchimont, waar hij buitenom Felipe Nasr weet te passeren. Een gewaagd huzarenstukje. 

    Na straffen op Monza eindigt Max buiten de punten, maar daarna begint hij aan een mooie reeks. Singapore brengt na een geweldige race P8. Maar over de ‘no’ op het verzoek teamgenoot Carlos Sainz te laten passeren, wordt nog lang nagepraat. Meer punten volgen in een uitstekende inhaalrace in Japan P9, Rusland P10 en USA voor de tweede maal een mooie vierde positie, na wat hij zelf als zijn ‘beste race tot dusver’ bestempeld. 

    Ook in Mexico en Brazilië wordt de puntenreeks met twee negende plekken voortgezet. Bij die laatste race toont Max wederom zijn inhaalkunsten met name als hij Sergio Perez buitenom in de eerste bocht passeert. In Abu Dhabi besluit Max zijn debuutseizoen buiten de punten. 

    Max is erg tevreden over zijn eerste jaar in de Formule 1, dat hij met 49 punten als twaalfde in het kampioenschap afsluit. 

    Resultaten

    • FIA Formula 1 World Championship
      Ret 7 17 Ret 11 Ret 15 8 Ret 4 8 12 8 9 10 4 9 9 16 
  • Debuut in de autosport

    In 2014 maakt de inmiddels 16-jarige Max zijn racedebuut in de autosport. Hij doet dat in de Florida Winter Series, een door de Ferrari Driver Academy ondersteunde klasse die is opgezet als leerschool voor aspirant autocoureurs en in de wintermaanden januari en februari wordt verreden. Tijdens het vier ronden tellende kampioenschap worden drie verschillende circuits in de Verenigde Staten aangedaan en zijn er drie races per ronde met de identieke Tatuus FA010B Formule Abarth auto’s.

    Max kan zich met verve meten in het startveld dat voor de helft bestaat uit ervaren Formule 3-coureurs. Tijdens zijn eerste autosportrace leidt hij lange tijd de wedstrijd, maar finisht hij na een foutje als vierde. In de tweede en derde race op Sebring kent Max weinig geluk. Een aanrijding betekent een DNF en een drive through penalty werpt hem terug tot P8.

    Tijdens de eerste race van de tweede ronde rijdt Max vanaf de derde startplek op Palm Beach naar de tweede positie en pakt de onervaren debutant zodoende zijn eerste podium in de autosport. De tweede race eindigt Max als zevende. In de derde race van deze tweede ronde behaalt Max zijn eerste autosportzege door ondanks een versnellingsbakprobleem en de hele wedstrijd onder druk te hebben gestaan toch als eerste te worden afgevlagd.
     
    Bij de eerste race van ronde drie in Miami volgt na hard werken de derde podiumplaats. In race 2 komt Max na een aanrijding niet aan de finish, maar in de laatste race wordt hij nogmaals derde.
    Race 1 van de vierde en laatste ronde wordt een inhaalrace als Max na een slechte start na de eerste ronde als laatste doorkomt. Toch weet hij zich in de half uur durende race nog naar P4 op te werken. In de tweede race op het ovalcircuit van Homestead wordt Max van de tweede plek gereden en finisht hij na een enerverende strijd als vijfde. 

    In de allerlaatste race van de Florida Winter Series valt tenslotte alle inmiddels opgedane kennis samen. Gestart vanaf P3 levert Max al slipstreamend een memorabel gevecht, dat hij met het minieme verschil van vier duizendsten van een seconden in zijn voordeel beslecht. Met die fotofinish wint Max de laatste wedstrijd van de Florida Winter Series en behaalt hij zijn tweede autosportzege.

    Begin maart volgt de aankondiging dat Max in 2014 voor Van Amersfoort Racing zal uitkomen in het FIA Formula 3 European Championship. De debutant in de autosport treedt daarmee in de voetsporen van vader Jos, die in 1992 met Van Amersfoort Racing furore maakte door het Formule Opel Lotus Benelux kampioenschap op zijn naam te schrijven. 

    Ondanks dat Max het met een Volkswagen-motor tegen door Mercedes aangedreven fabrieksteams opneemt, scoort hij bij de derde race van de eerste ronde op Silverstone met een tweede plek zijn eerste podium. Een ronde later op Hockenheim wint Max zijn eerste Formule 3-race in het competitieve Europese veld. In Pau volgen twee uitvalbeurten en ook op de Hongaroring is het resultaat niet naar wens. 

    Maar dan brengt Max alle waardevolle lessen in de praktijk en gooit hij hoge ogen met hattricks op het roemruchte Spa-Francorchamps en de verregende Norisring. In Moskou staat Max twee maal op het podium (derde en tweede) en na op de Red Bull Ring net buiten het ereschavot te eindigen, wint Max de eerste race op de Nürburgring. Ook in Imola en de laatste ronde op Hockenheim wordt Max als een winnaar afgevlagd en daarmee behaalt het racetalent elf overwinningen, het meeste van het F3-veld. Met 411 punten eindigt Verstappen derde in het Europese Formule 3-kampioenschap van 2014. 

    Daarnaast evenaart Verstappen junior zijn vader door de Zandvoort Masters op zijn naam te schrijven. De successen die de Nederlander in zijn eerste autosportjaar behaalt, blijven niet onopgemerkt. Diverse Formule 1-teams tonen interesse om de jongeling aan hun talentenprogramma toe te voegen. Uiteindelijk treedt Max in augustus toe tot het befaamde Red Bull Junior Team.

    Een week later, op 18 augustus 2014, wordt Max officieel aangekondigd als Formule 1-coureur voor Scuderia Toro Rosso. Maar voor hij in 2015 zijn racedebuut zal maken, rijdt Max 148 ronden, ruim 300 kilometer, op de Adria International Raceway in Italië, om zodoende zijn superlicentie te behalen. 

    Zijn eerste F1-meters tijdens een Grand Prix-weekend volgen tijdens de eerste vrije trainingen op Suzuka (P12), Austin (P10) en Interlagos (P6). Tijdens de twee testdagen na de laatste GP in Abu Dhabi laat Max een keurige derde tijd noteren met de STR9. Het zijn waardevolle kilometers om ervaring op te doen in aanloop naar zijn eerste Formule 1-seizoen.

    Resultaten

    • Florida Winter Series
      4 DNF 8 / 2 7 1 / 3 DNF 3 / 4 5 1
    • 3e - FIA Formula 3 European Championship
      Ret 5 2 / Ret DNS 1 / 3 Ret Ret / Ret 16 4 / 1 1 1 / 1 1 1 / 3 Ret 2 / 5 4 12 / 1 Ret 3 / Ret 2 1 / 1 5 6
  • Wereldkampioen karting

    Het jaar 2013 is het laatste jaar in de karting voor Max Verstappen en eveneens zijn meest succesvolle seizoen in zijn nog prille carrière. Hij is pas vijftien jaar oud als hij tweevoudig Europees kampioen en wereldkampioen karting wordt op zijn CRG-kart met TM-motor. Daarnaast schrijft Max nog drie andere kampioenschappen op zijn naam in het jaar waarin hij welhaast onoverwinnelijk is in zowel de handgeschakelde KZ-klasse als de van automatische versnellingsbak voorziene KF.

    Bij de Winter Cup in Lonato (Italië) weet de Limburger met een tweede en eerste plaats in de prefinale en finale de KF2-strijd te winnen en daarmee die titel te prolongeren.

    Overgestapt op een schakelkart wint Max de eerste ronde van de in Italië rijdende WSK Master Series op La Conca. In Sarno zorgen een defecte motor, een heftige crash en een tijdstraf voor tegenspoed, maar ondanks vanaf P18 en P30 te moeten starten, weet Max zich in de prefinale en finale tot de respectievelijk zesde en zevende plaats op te werken. In Precenicco wordt Verstappen junior tweede en eerste, waardoor hij in de vierde en laatste ronde in Castelletto, later in het jaar, met een derde en tweede positie meer dan genoeg punten heeft verzameld om tot kampioen van de WSK Master Series KZ2 te worden gekroond.

    Ook de hoog aangeschreven WSK Euro Series vallen ten prooi aan Max. Op het kartcircuit van La Conca wint hij beide finales en in Zuera (Spanje) herhaalt Max die prestatie, ondanks eenmaal vanaf de tiende plek te zijn gestart. In Sarno volgen door pech een derde plek en uitval. De vierde en laatste ronde van het kampioenschap is op zijn thuiscircuit in het Belgische Genk, waar Max eerste en derde wordt en zo de WSK Euro Series KZ1 titel op zijn naam schrijft.

    Om CRG als kartmerk onder de aandacht te brengen, rijdt Max een ronde mee in de Rotax Max Euro Challenge. Ondanks de regen en het gebrek aan ervaring in de klasse met gestandaardiseerde motoren wordt Max in zowel de prefinale als finale op Castelletto op een nette tweede plaats afgevlagd.

    Dan volgen nog de prestigieuze kampioenschappen van de CIK-FIA organisatie. Max heeft zich voor de Europese en de wereldkampioenschappen ingeschreven in zowel de klasse KF als KZ.
    In het Duitse Wackersdorf is Max in het veld vol internationale toppers oppermachtig en pakt hij de winst. Ook tijdens de tweede en beslissende ronde op Genk wordt hij als eerste afgevlagd en daarmee wordt hij Europees kampioen in het CIK-FIA European Championship KZ, een grootse prestatie.
    In de automatisch geschakelde tegenhanger, het CIK-FIA European Championship KF, zijn overwinningen minder vanzelfsprekend. Maar door de finale in het Spaanse Alcaniz als derde en de tweede ronde in Ortona (Italië) als tweede af te sluiten, wint Max zijn tweede Europese titel dit jaar.

    Het absolute hoogtepunt van 2013 volgt in het Varennes sur Allier dat het strijdtoneel vormt van het CIK-FIA World Championship KZ, het summum in de kartsport. Max is in Frankrijk onnavolgbaar en wint onbedreigd de finale en de bijbehorende wereldtitel voor handgeschakelde karts.
    In Brandon in Groot-Brittannië domineert Max de eerste ronde van het KF-wereldkampioenschap en wint hij vanaf pole positie de finale. De slotronde in Bahrein eindigt in een teleurstelling als Max in de finale na een aanrijding niet aan de finish komt. Maar desondanks bezet hij in de eindstand de derde plek in het CIK-FIA World Championship KF.

    Halverwege augustus maakt Max zijn eerste meters in de autosport door met een Formule Renault 2.0-auto van Manor MP Motorsport op het in Wales gelegen Pembrey te testen. Ondanks zijn vijftien jaar is Max al vanaf het eerste moment van de tweedaagse test sensationeel snel.
    Daarna volgen er twee dagen op Hockenheim in de FR 2.0 van KTR en is Max tijdens de tweedaagse test met Koiranen GP op Alcarras zelfs sneller dan het baanrecord. Op Barcelona test Max nogmaals met KTR en in die collectieve Formule Renault 2.0 Eurocup test eindigt hij als achtste overall. Op de Hungaroring gaat Max eind oktober twee dagen voor het Franse Tech 1 Racing aan de slag en zet hij ook daar een tijd onder het baanrecord neer. Ook tijdens de tweedaagse test op Spa-Francorchamps met Josef Kaufmann Racing is Max (onofficieel) in wisselende weersomstandigheden de snelste coureur. De tweede keer dat Max op Barcelona test is dat met Tech 1 Racing en beide dagen voert hij de tijdenlijsten aan, waarbij hij alweer onder het baanrecord zit. Op Motorland Aragon in Alcaniz rijdt Max nogmaals voor het Franse team en ook tijdens deze tweedaagse test zet Verstappen junior competitieve rondetijden neer. Half december komt Max voor de voorlopig laatste maal in actie in een FR 2.0-auto als hij voor Josef Kaufmann Racing op Jerez test. Van het veertigtal wagens eindigt hij (onofficieel) als tweede.

    Na de negen succesvol verlopen tests in de FR 2.0 maakt Max een volgende stap en nodigt Team Motopark het inmiddels 16-jarige talent uit voor een test in een Formule 3 auto. Op de eerste dag in Valencia zet de onervaren Max de snelste tijd neer met de ATS Formel 3 Cup auto. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat er auto’s van verschillende kampioenschappen en dus met verschillende specificaties en banden onderweg waren. Maar verbazingwekkend blijft het zonder meer. 

    Resultaten

    • Winnaar – Winter Cup, KF2
    • Kampioen – WSK Master Series, KZ2
    • Kampioen – WSK Euro Series, KZ1
    • 2e – Rotax Max Euro Challenge, Senior
    • Kampioen – CIK-FIA European Championship, KZ
    • Kampioen – CIK-FIA European Championship, KF
    • Kampioen – CIK-FIA World Championship, KZ
    • 3e – CIK-FIA World Championship, KF
  • Incasseringsvermogen

    Het jaar 2012 staat in het teken van de wisseling van materiaal gedurende het seizoen waarin Max in maar liefst zeventien kartweekenden in tien verschillende series en in drie verschillende klassen uitkomt. Het 14-jarige talent blijkt over een bijzonder aanpassingsvermogen te beschikken. Maar daarnaast valt er veel te incasseren voor de jongeling.

    Max stapt over naar het Italiaanse kartteam Intrepid dat rijdt met TM-motoren. Hij is nu oud genoeg om uit te komen in de klasse KF2, de op dat moment meest competitieve automatisch geschakelde categorie. Tijdens de Winter Cup in Lonato zet Verstappen junior van meet af aan de toon en wint hij met speels gemak de prefinale en de finale. 

    Hij vervolgt zijn weg in de drie ronden tellende WSK Master Series, die in het Italiaanse La Conca, Sarno en Castelletto neerstrijken. Na twee maal tweede te zijn geworden, wint Max vervolgens alle prefinales en finales en wordt hij tot onbetwiste kampioen gekroond.

    In april gaat Max een nieuwe uitdaging aan en rijdt hij zijn eerste race in de klasse KZ2 op een handgeschakelde kart. De eerste ronde van de BNL Karting Series op zijn thuiscircuit in Genk wordt aangegrepen om ervaring op te doen. Maar boven ieders verwachting wint Max alle vier de finales.

    Weer terug in zijn KF2-kart rijdt Max in Duitsland en Groot-Brittannië het CIK-FIA European Championship. Op de natte baan van Wackersdorf kent Max geen genade en wordt hij tweede en eerste. Tijdens de beslissende ronde in Brandon komt de Limburger als eerste en derde over de streep. Die laatste resultaten worden enkele weken later echter doorgestreept, omdat een door de Verstappens ingediend protest – tegen een in Brandon opgelegde tijdstraf - niet-ontvankelijk wordt verklaard. Daarmee ziet Max de Europese titel vervliegen. Maar zijn incasseringsvermogen wordt nog meer op de proef gesteld. 

    Het volgende kampioenschap dat op het programma staat, is de vier ronden tellende WSK Euro Series. Max begint de doorweekte prefinale in Sarno met winst, maar daarna wil het niet meer vlotten. Een verkeerde inschatting, van de baan gereden worden tijdens de finales in Frankrijk en materiaalpech in La Conca. Dat betekent dat Max met nog één ronde te gaan niet meer meedoet voor de titel. Toch verschijnt hij ook in Zuera (Spanje) aan de start en wel op een Zanardi/Parilla kart van het Chiesa Corse team. Maar Max hervindt ook daar de snelheid niet en eindigt als zesde in de eindstand. 

    Halverwege augustus volgt het nieuws dat Verstappen junior het seizoen zal afmaken op een CRG-kart met TM-motor. Teruggekeerd op het vertrouwde nest reist Max naar het Duitse Hahn om een ronde in het Deutsche Kart Meisterschaft aan te grijpen om schakelwedstrijden te rijden. In de hitte presteert Max sterk door na de kwalificatie series op pole positie te staan, maar beide finales leveren een “DNF” op na aanrijdingen. 

    Sarno is het toneel van de CIK-FIA World Cup in de KZ2-klasse, daar waar Max voor oefende. Na een grandioze prefinale wint hij vanaf de tiende startplaats. In de finale glipt de winst hem echter door de vingers, nadat hij een concurrent toucheert tijdens de strijd om de leiding. Een zeldzaam maar duur foutje. 

    In het Spaanse Zuera zit Max weer op zijn KF2-kart voor de CIK-FIA World Cup in de automatisch geschakelde categorie. Het gaat weer vertrouwd goed, maar het talent mist net de snelheid om de winst te pakken. Een mooie tweede plaats is zijn verdienste in dit wereldkampioenschap.

    Het CIK-FIA World Karting Championship KF1 begint in Japan erg wisselend voor Max. Door in de vier finales P13, P4, P3 en “DNF” te noteren, maakt hij tijdens de beslissende ronde in Macau alleen nog mathematisch kans op de titel. De eerste finale aldaar eindigt op P2, maar daarna weerhoudt materiaalpech Max ervan punten te pakken. 

    Het turbulente seizoen wordt afgesloten met de Superkarts! USA Supernationals KZ2 race in Las Vegas. Max rijdt een perfect weekend en gaat ook in de finale aan de leiding, tot het noodlot in de vorm van technisch malheur toeslaat en hij uitvalt. Max heeft het geluk dit jaar niet aan zijn zijde.

    Resultaten

    • Winnaar - Winter Cup, KF2
    • Kampioen - WSK Master Series, KF2
    • Winnaar - 1e ronde BNL Karting Series, KZ2
    • 6e - WSK Euro Series, KF2
    • 10e - CIK-FIA European Championship, KF2
    • 8e - CIK-FIA World Karting Championship, KF1
    • DNF - 4e ronde Deutsche Kart Meisterschaft, DSKM/KZ2
    • DNF - CIK-FIA World Cup, KZ2
    • 2e - CIK-FIA World Cup, KF2
    • DNF - Superkarts! USA Supernationals, KZ2
  • Wisselend succes

    In 2011 zet Max zijn kartcarrière voort op de CRG/Maxter combinatie in de klasse KF3. Hij zal na de Winter Cup de eerste ronde van de WSK Master Series rijden en daarna meedoen aan de WSK Euro Series, het CIK-FIA European Championship en de CIK-FIA World Cup.

    De 13-jarige Verstappen blijkt niets aan snelheid te hebben ingeboet en luidt het seizoen in met een tweede plaats bij de Winter Cup in het Italiaanse Lonato.

    Vervolgens wordt ter voorbereiding op de rest van het seizoen de eerste ronde van de WSK Master Series op La Conca meegepakt. Daar rijdt Max een weergaloze finale, waarin hij vanaf de twintigste startplek na een geweldige opmars naar de laatste podiumplaats rijdt.

    De eerste twee ronden van de WSK Euro Series verlopen buitengewoon goed. In Italië finisht Max twee maal als tweede en in Portugal domineert hij het hele weekend. Zijn voorsprong in het kampioenschap is dan ook meer dan riant. 

    Daarna volgt er tegenslag. Eerst tijdens de kwalificatieronde voor het CIK-FIA European Championship in Groot-Brittannië, waar Max in de finale uitvalt na een touché. Toch is hij gekwalificeerd voor de finaleronde, die later in Spanje wordt verreden. Maar ook daar gaat het mis door crashes in zowel de prefinale als de finale. Een troosteloze veertiende positie is zijn deel.

    Tijdens de derde ronde van het vier ronden tellende WSK Euro Series kampioenschap loopt Max in Muro Leccese een vervelende ribblessure op en keert hij noodgedwongen vroegtijdig en dus puntloos huiswaarts. 

    Als de beslissende ronde van het Europese kampioenschap aanvangt, is de voorsprong van Max flink geslonken. Maar in Zuera (Spanje) wint Max de prefinale en finisht hij de finale als vijfde en daarmee prolongeert het karttalent zijn KF3-titel. Als kampioen van de prestigieuze WSK Euro Series onderstreept de Limburger eens te meer zijn tomeloze talent.

    Het seizoen wordt afgesloten met de CIK-FIA World Cup. In Italië wordt Max tweede in de prefinale, maar valt hij in de finale na een aanrijding gedesillusioneerd uit. 

    Resultaten

    • 2e - Winter Cup, KF3
    • 3e – 1e ronde WSK Master Series, KF3
    • Kampioen - WSK Euro Series, KF3
    • 14e - CIK-FIA European Championship, KF3
    • DNF - CIK-FIA World Cup, KF3
  • Eerste internationale races

    Eindelijk is Max als 12-jarige oud genoeg om zich te mogen meten met de top van de kartsport. Hij maakt de stap naar racen op internationaal niveau en komt uit als officiële fabrieksrijder voor het Italiaanse kartteam van CRG.

    Naast het afwerken van veel tests, betekent dat rijden in de Winter Cup wedstrijd in Lonato (Italië), het WSK Euro Series kampioenschap, het WSK World Series kampioenschap, het CIK-FIA European Championship, de CIK-FIA World Cup en de WSK Nations Cup. Dat allemaal in de KF3 klasse.

    Met veertien raceweekenden verspreid over de hele wereld is het een druk programma voor vader en zoon Verstappen. 

    Zijn eerste internationale kartrace, waarin hij het opneemt tegen 12 tot 15-jarigen, finisht Verstappen junior in de Winter Cup op enkele tienden van de winnaar. Daarna vervolgt hij zijn weg in het hoog aangeschreven WSK Euro Series kampioenschap, waar hij op één prefinale na enkel podiumplaatsen pakt. Er staat geen maat op Max en hij wordt na de wedstrijden in Italië, Spanje en België na vijf rondes met grote voorsprong KF3 kampioen.

    Max kwalificeert zich in Denemarken voor de finale van CIK-FIA European Championship, die op zijn thuiscircuit in Genk (België) wordt verreden. De prefinale levert vanaf de twaalfde startplek een schitterende inhaalrace op naar de derde positie. Maar in de finale finisht Max na een touché als vijfde.

    In de finale van de CIK-FIA World Cup in Portugal laat Max half september zien uit het juiste racehout gesneden te zijn en weet hij ondanks tegenslagen knap de tweede plaats voor zich op te eisen. 

    De Bridgestone-Cup Final wordt ook aangedaan en daar toont Max op een doorweekt Lonato zijn regenkunsten. Met maar liefst zeven en elf seconden voorsprong wordt hij als eerste afgevlagd in respectievelijk de prefinale en de finale.

    Ondertussen rijdt Max ook de WSK World Series op zijn CRG-kart met Maxter-motor. Zowel in Portugal als de Verenigde Staten en Egypte declasseert de Limburger al zijn tegenstanders en wint hij dit wereldwijde kampioenschap vol overmacht. Het vormt het hoogtepunt van het jaar voor de internationaal debutant.

    Het seizoen wordt op La Conca afgesloten met de WSK Nations Cup die – hoe kan het ook anders – ten prooi valt aan Max. Het jonge talent doet zijn staat van dienst eer aan en wint alle kwalificatie series, de prefinale en de finale in de klasse KF3.

    "Aan het begin van dit seizoen hadden we absoluut niet verwacht zo succesvol te zijn”, aldus Max. “Als je terugkijkt, hebben we vrijwel elke race op het podium gestaan. Ik ben daar erg blij mee."

    Resultaten

    • 2e - Winter Cup, KF3
    • Kampioen - WSK Euro Series, KF3
    • Kampioen - WSK World Series, KF3
    • 5e - CIK-FIA European Championship, KF3
    • 2e - CIK-FIA World Cup, KF3
    • Winnaar - Bridgestone-Cup Final, KF3
    • Winnaar - WSK Nations Cup, KF3
  • Volbloed racer

    Hoewel Max het ene na het andere kampioenschap naar binnen sleept en overduidelijk toe is aan meer uitdaging, verhindert zijn leeftijd een stap hogerop. In 2009 zit er voor hem als 11-jarige niets anders op dan aan dezelfde drie kampioenschappen als in 2008 mee te doen. Hij maakt de verwachtingen waar en kan aan het einde van het jaar weer drie titels op zijn toch al niet geringe palmares laten bijschrijven.

    In de Mini Max klasse van de Belgian Rotax Max Challenge is Max onnavolgbaar. Hij wint alles; achttien races in zes weekenden. Een grandioze prestatie voor het jonge talent, dat daarmee zijn zoveelste kampioenschap laat noteren.

    Ook in de klasse KF5 (voorheen Cadet) van het Belgian Karting Kampioenschap gaat het weer uitmuntend. In drie weekenden van elk vier races wordt Max tien maal als eerste afgevlagd en wordt hij twee maal tweede. De jongste Verstappen prolongeert daarmee zijn titel. 

    Het meeste opzien baart Max in 2009 echter in de Benelux Karting Series. Niet zozeer doordat hij dankzij elf overwinningen uit twaalf wedstrijden (in drie weekenden) weer kampioen wordt in de Mini Max klasse. Maar vooral door twee ongelooflijke inhaalraces.

    In Ostricourt (Frankrijk) eindigt Max door een probleem met zijn carburateur in de eerste race op de laatste plek. Dat betekent een negentiende startplaats voor de tweede race. Op een droge baan met gelijke karts rolt hij echter het hele veld op en komt hij alsnog als eerste over de finish.

    Ook in Genk (België) tijdens het laatste weekend van het kampioenschap moet Max alles op alles zetten. Na vanaf pole positie te zijn gestart, krijgt hij een tik van achteren en vervolgt hij zijn weg vanaf de laatste plaats. Toch weet Max met schitterende inhaal- en uitremacties ook deze race nog te winnen. 

    Zijn drie kampioenschappen tonen eens te meer aan dat Max bloedsnel is, en dat hij uit het juiste racehout is gesneden, bewijzen zijn twee fenomenale inhaalraces wel. 

    Resultaten

    • Kampioen - Belgian Rotax Max Challenge, Mini Max klasse
    • Kampioen - Benelux Karting Series, Mini Max klasse
    • Kampioen - Belgian Karting Kampioenschap, KF5 klasse
  • Titel na titel

    Het jaar 2008 is een ongekend succes doordat Max drie kampioenschappen op zijn naam schrijft. Maar het is ook het jaar waarin er een einde komt aan zijn schier eindeloze zegereeks.

    Net als in 2007 neemt Max deel aan de Belgian Rotax Max Challenge in de Mini Max klasse. Van de achttien races (in zes weekenden) wint hij er zestien. Eenmaal wordt Max tweede en in Eindhoven komt hij als veertiende over de finish, na op een natte baan te zijn gespind. Toch staat hij aan het eind van dat weekend alsnog op de derde podiumplek door de winst in de twee eerdere races die dag. 

    Max prolongeert zijn titel en wordt wederom kampioen in de Mini Max klasse van de Belgian Rotax Max Challenge.

    Het tweede kampioenschap waarin Max uitkomt is de Benelux Karting Series, ook daar in de Mini Max klasse. In drie weekenden worden maar liefst twaalf races verreden. Max wint er elf en wordt één keer derde. Dat laatste gebeurde tijdens een race op zijn thuiscircuit in het Belgische Genk, waar hij in de regen na een spin in de opwarmingsronde van de laatste startplaats vertrokken was.

    Met grote voorsprong wordt Max ook in de Benelux Karting Series tot Mini Max kampioen gekroond.

    Tenslotte rijdt Max nog het Belgian Karting Kampioenschap. Omdat hij gedurende het seizoen 11 jaar wordt, mag hij uitkomen in de klasse Cadet voor 11 tot 13-jarigen. Op één race na, waarin hij door technische problemen niet van start kan gaan, eist Max alle overwinningen voor zich op. Na drie weekenden van elk vier races wordt hij dat jaar voor de derde keer tot kampioen uitgeroepen. Al met al dus een bijzonder succesvol jaar voor Max. 

    Resultaten

    • Kampioen - Belgian Rotax Max Challenge, Mini Max klasse
    • Kampioen - Benelux Karting Series, Mini Max klasse
    • Kampioen - Belgian Karting Kampioenschap, klasse Cadet
  • Onverslaanbaar

    Max mag in zijn derde seizoen in de karts een klasse hogerop en komt uit in de Mini Max klasse van de Belgian Rotax Max Challenge. Hoewel het gereedschap - de kart - voor alle deelnemers nog steeds gelijk is, kan er niet van de 9-jarige Max verwacht worden dat het resultaat – winst na winst – ook hetzelfde blijft. Toch weet hij het voor elkaar te krijgen. 

    In augustus dat jaar behaalt Max, na alle achttien races uit de zes weekenden op zijn naam te hebben geschreven, de kampioenstitel in de Mini Max klasse van de Belgian Rotax Max Challenge. 

    In 2007 neemt Max ook deel aan enkele kartwedstrijden uit de Nederlandse competitie. Zo wint hij de Nederlandse Chrone race in de Mini Max klasse in Berghem en is Max present bij de twee weekenden in Amsterdam (in oktober en november) die samen het Nederlands Kampioenschap vormen.

    In het door de KNAF (Knac Nationale Autosport Federatie) georganiseerde kampioenschap wint Max alle vier de races. Na Belgisch Kampioen mag Max zich nu dus ook Nederlands Kampioen in de Rotax Mini Max klasse noemen. Hij is nog altijd ongeslagen.

    Resultaten

    • Kampioen - Belgian Rotax Max Challenge, Mini Max klasse
    • Kampioen - Nederlands Kampioenschap, Rotax Mini Max klasse
  • Volmaakt vervolg

    In zijn tweede jaar in de kartsport rijdt Max wederom in de Mini klasse van het Belgisch Kampioenschap Karting. Net als in zijn debuutjaar krijgt Verstappen junior het voor elkaar om aan het eind van elk weekend het hoogste treetje van het podium voor zich op te eisen. 

    In navolging van 2005 rijdt hij dan ook weer een foutloos seizoen. In zeven weekenden worden in totaal 21 wedstrijden verreden. Max wint ze allemaal en wordt voor de tweede keer tot Belgisch Kampioen Karting in de Mini klasse gekroond. 

    Resultaten

    • Kampioen - Belgisch Kampioenschap Karting, Mini klasse
  • Perfect debuut

    Max is pas 7 jaar oud wanneer hij zijn eerste wedstrijden in een kart rijdt. Hij neemt als debutant deel in de Mini klasse van het Belgisch Kampioenschap Karting, georganiseerd door de Vlaamse Autosportfederatie (V.A.S.). Het is de klasse voor de allerjongsten karters. 

    Het is ongekend wat Max laat zien. Hij rijdt een perfect seizoen door de ene na de andere overwinning aan elkaar te rijgen. Ook het racen in de regen blijkt Max in het bloed te zitten, want ook op een natte baan is hij niet bij te houden.

    Enkele dagen na zijn achtste verjaardag wordt Max ongeslagen Belgisch Kampioen Karting in de Mini klasse. Het is zijn eerste kampioenstitel. 

    Resultaten

    • Kampioen - Belgisch Kampioenschap Karting, Mini klasse
  • In de genen

    Max wordt op 30 september 1997 in het ziekenhuis van Hasselt geboren en krijgt als volledige naam Max Emilian Verstappen mee. Hij heeft een goed moment uitgekozen om het eerste levenslicht te zien, want zo kunnen beide ouders Jos Verstappen en Sophie Kumpen samen van zijn eerste dagen genieten. Anderhalve week later moet Jos namelijk als actief Formule 1 coureur voor Tyrrell naar Japan afreizen voor de volgende Grand Prix.

    Max heeft van kinds af aan het racen al in zijn bloed zitten. Maar dat kan ook bijna niet anders wanneer je de genen van Jos en Sophie met elkaar kruist. Het talent van Jos spreekt voor zich, maar ook Sophie is een begenadigd kartster geweest, die zelfs nog menig F1-coureur wist te verslaan op het kartcircuit.

    Nog voordat Max zijn eerste stappen kan zetten, is hij al op de kartbaan te vinden, waar hij letterlijk het racen met de paplepel krijgt ingegoten. Wanneer Max groot genoeg is om zelf achter het stuur van een kart plaats te nemen, blijkt al snel dat hij het racetalent van beide ouders heeft geërfd.

    Resultaten