Helmut Marko over Max en Daniel: Ik zal altijd voor de snelste zijn! - Verstappen.nl

Helmut Marko over Max en Daniel: Ik zal altijd voor de snelste zijn!

Gepubliceerd op 22 december 2017 door Niels Hendrix

Het Formule 1-seizoen 2017 was bijzonder druk voor Dr. Helmut Marko, Red Bull autosport adviseur. De Oostenrijker kreeg te maken met meerdere rijderswisselingen en de nodige problemen met de power unit. Formula1.com blikte met Marko terug op de afgelopen twaalf enerverende maanden…

Helmut, je staat erom bekend recht door zee te zijn. Zou je ons willen meenemen in je kijk op 2017 wat betreft Red Bull Racing, de auto, coureurs, power unit en omstandigheden?

“De start van het seizoen was niet goed. We hadden correlatie problemen waardoor we aan het begin van het seizoen geen competitief chassis hadden. Dat wisten we om te draaien bij de start van het Europese seizoen in Barcelona. En vanaf Budapest zou ik zeggen dat we het competitieve chassis hadden, dat we ook voor ogen hadden. Ik zou zelfs durven zeggen da we soms een uitstekend chassis hadden! Wat betreft de motor – en dat was geen geheim – kenden we veel betrouwbaarheidsproblemen, die de motorfabrikant hinderden bij de ontwikkelingen.”

“Kijkend naar onze coureurs, worstelde Ricciardo en beetje in de eerste helft van het jaar, maar wist hij zich aan te passen en was hij soms net zo snel – of soms zelfs sneller – dan Max Verstappen. Mijn oordeel is dat beide rijders zich ten opzichte van vorig jaar ontwikkeld hebben. Ze hebben elkaar naar een hoger niveau getild en hopelijk volgend jaar naar de absolute top!”

“Wat betreft de omstandigheden – of laten we het geluk noemen – hadden we meer dan tien DNF’s. Ongelooflijk! Dat record spreekt voor zich. Zonder dat zouden we aanzienlijk hoger in beide kampioenschappen zijn geëindigd. Dan zou P2 zeer waarschijnlijk voor ons geweest zijn.”

In je evaluatie lijk je Max te prevaleren boven Daniel. Hoezo?
“Ik trek hem niet voor! Maar in de kwalificaties was Max meestal sneller. Met zeven DNF’s was zijn seizoen alles behalve makkelijk en af en toe zat hij er moraal doorheen. Maar het was een stijle leercurve voor hem en hij kwam er beter uit dan hij daarvoor was. Zijn twee overwinningen zijn daarvan het bewijs. We hebben geen nummer één. Beide coureurs worden gelijk behandeld en het is aan hen om de pikorde te bepalen. Ik zal altijd voor de snelste zijn!”

Honda: welke verwachtingen heb je? En is het een samenwerking die mogelijk wordt uitgebreid naar Red Bull Racing in 2019?
“We zijn er blij met de samenwerking tussen Toro Rosso en Honda. Toro Rosso zal er alles aan doen om een competitief chassis te ontwikkelen. We geloven in Honda, anders zouden we die deal niet gemaakt hebben. Ik ben erg onder de indruk van de faciliteiten die ze hebben en hun vastberadenheid om te winnen. Het is alleen een kwestie van alles bijeen brengen en we geloven dat dit moment eerder daar is dan iedereen verwacht. Wij zullen het nauwgezet in de gaten houden. Na 2018 ligt nog alles open!”

Als het Red Bull Racing chassis sterk blijft, maakt dat jullie dan het nummer één door Renault aangedreven team?
“Renault is altijd eerlijk naar ons geweest. En wij hebben dit jaar onze les geleerd: wij zullen niet met een niet competitief chassis bij de Barcelona tests verschijnen! We hebben ons schema en de aanpak in de winter aangepast. Formule 1 is een competitie en als anderen beter zijn, moeten we harder werken.”

In 2017 eindigde je derde, maar neem je daar nog een jaar genoegen mee?
“Het zou beter moeten gaan met een betrouwbaardere power unit, en als we meer vermogen hebben dan zitten we dichter op Mercedes. Dus dat kan echt het scenario zijn dat Toto Wolff in zijn glazen bol heeft gezien. Het zal een spannend seizoen worden, dat is zeker.”

In de paddock worden jij en Niki Lauda soms als Statler en Waldorf betiteld, de twee humeurige en cynische senioren van de Muppet Show. Wat heeft Statler te zeggen van de kant die Formule 1 op gaat?

“Het gaat de goede kant op. Misschien heeft ‘Niki Waldorf’ een andere mening, maar dat moet je hem vragen. Het was duidelijk dat er iets moest veranderen. De reglementen zijn te ingewikkeld. De fan moet voorop staan. Hij zou moeten begrijpen wat er aan de hand is en dat het met de huidige motorreglementen niet werkt. Natuurlijk begrijp ik Toto ook: als de motor wordt aangepast verliest hij zijn voordeel, dus daar verzet hij zich tegen. Hoe het eindigt? Ik denk dat we technisch eenvoudigere motoren krijgen, minder duur en luidruchtiger. Die kant gaan we op.”