Verstappen zesde in kwalificatie Austin, start vanaf P17: “Niet tevreden”

Gepubliceerd op 22 oktober 2017 door Bryan van Berlo

Max Verstappen heeft zich tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Austin naar een zesde plek gereden. De Nederlander zal de race echter niet vanaf de derde startrij mogen aanvangen, vanwege de uit te delen gridstraffen. De wedstrijd zou in eerste instantie vanaf P18 begonnen moeten worden, maar omdat Kevin Magnussen nog een straf van drie plaatsen toegewezen kreeg vanwege 'hinderen', schuift de Red Bull-Racing coureur een plekje naar voren. Lewis Hamilton was wederom ijzersterk en scoorde zijn elfde pole positie van het seizoen. Sebastian Vettel en Valtteri Bottas completeerden de top drie.

“De balans was niet helemaal top", vertelt Max na de kwalificatie. "De ronde in Q3 zelf was voor mijn gevoel slecht. Ik maakte een fout in de laatste sector, waardoor ik twee, drie tienden verloor. Dat is balen, omdat ik bij Sebastian had moeten staan. Ik weet namelijk dat het er in zit. Het is nu wellicht makkelijk praten, maar deze fouten zijn niet wat je wilt. Ik ben niet tevreden met mezelf en denk dat dit een van de slechtste kwalificaties van het jaar voor me is."

Max verklaart zijn fout nader: "Ik probeerde wat meer in de laatste run en had toen ik een klein 'momentje'. Je probeert dan in de laatste sector je verloren tijd goed te maken, maar als je dan weer blokkeert helpt dat niet. Het is nu zo, daar kan ik niets meer aan veranderen. Het maakt uiteindelijk niet zo heel veel uit. Ik moet toch achteraan starten, maar het zou fijner zijn geweest als we een goede kwalificatie hadden gehad.“

Over morgen weet de Nederlander te vertellen: "Tijdens de race zou het beter moeten gaan. Ik probeer morgen zo ver als mogelijk naar voren te rijden, al verlies je in de eerste ronden veel tijd ten opzichte van de leiders. We gaan het zien. Ik zal op zijn minst proberen terug te komen tot de zesde plek."

De wind speelde tijdens de kwalificatie ook nog een rol: “Dat was niet makkelijk. In sommige bochten heb je wat meer overstuur en glijdt de auto wat meer dan gisteren. Maar dat is hetzelfde voor iedereen.”

Bij aanvang van het eerste kwalificatiedeel is Daniil Kvyat als eerste op de baan te vinden. De Rus wil na zijn problemen in VT3 zoveel mogelijk tijd goedmaken. Niet veel later is ook Max Verstappen op het Texaanse asfalt te vinden. De Nederlander heeft, in tegenstelling tot de coureurs van Ferrari en Mercedes die op de superzachte band rijden, ultrasofts onder zijn RB13 laten monteren. Hij heeft tijdens zijn vliegende ronde veel last van het verkeer en haakt af.

Tijdens een tweede ronde noteert Max een 1:34.899, op dat moment goed voor de eerste plaats. Lewis Hamilton duikt hier echter op een compound harder vrijwel meteen onderdoor. Valtteri Bottas en Sebastian Vettel completeren op dat moment de top vier. Buiten enkele momenten waarin coureurs elkaar in de weg zitten, verloopt Q1 zonder noemenswaardige problemen. Uitvallers na de achttien minuten durende sessie zijn Ericsson, Stroll, Hartley, Wehrlein en Magnussen.

Q2 begint zonder Nico Hülkenberg. Het team van Renault wil de extra kilometers op de auto en krachtbron besparen, aangezien de Duitser nog twintig plekken gridstraf krijgt. Lewis Hamilton opent de dans tijdens het tweede kwalificatiedeel met een 1:33.560 op de ultrasofts. Max Verstappen staat als enige coureur op een compound harder en noteert een 1:34.716.

Na de eerste runs voert Hamilton de tijdenlijst aan, met Bottas, Vettel en Daniel Ricciardo achter hem. Verstappen staat op dat moment op P6. Het zou voor de Nederlander en Red Bull Racing-teamgenoot de enige run in Q2 blijven. Beiden blijven binnen de benodigde top tien-klassering en mogen door naar Q3. Massa, Kvyat, Vandoorne, Grosjean en Hülkenberg halen het niet.

Als het derde en laatste kwalificatiedeel van start gaat, is het gelijk druk op het Circuit of the Americas. Kampioenschapsleider Hamilton zet als eerste een tijd neer (1:33.108), waarmee de Brit gelijk een kleine halve seconde voorsprong heeft op de tijd, die even later door zijn teamgenoot genoteerd wordt. Raikkonen en Vettel sluiten op bijna acht tienden ten opzichte van de snelste tijd aan op P3 en P4. Verstappen rijdt zich tijdens zijn eerste snelle ronde naar een 1:33.868 en bevindt zich op miniem verschil (0.001 seconde) op een vijfde plek achter Vettel.

Tijdens de laatste getimede ronden verbetert Vettel zijn tijd, waarmee hij naast pole sitter Lewis Hamilton op de eerste startrij mag plaatsnemen. Ook Verstappen verbetert zich ondanks een fout met ruim twee tienden, al eindigt de Nederlander de kwalificatie op P6, achter Bottas, Ricciardo en Raikkonen. Max zal de race door zijn gridstraf echter vanaf P17 aanvangen. Dit zou in eerste instantie P18 zijn, maar door een straf van drie plekken aan het adres van Kevin Magnussen, zal dit P17 worden. Hulkenberg en Hartley vullen, ook door hun gridstraffen, de laatste twee startplekken in. 

Uitslag kwalificatie Grand Prix van Amerika:

01 44 Lewis Hamilton      Mercedes                    1:34.822 1:33.437 1:33.108 18
02  5 Sebastian Vettel    Ferrari                     1:35.420 1:34.103 1:33.347 18
03 77 Valtteri Bottas     Mercedes                    1:35.309 1:33.769 1:33.568 17
04  3 Daniel Ricciardo    Red Bull Racing TAG Heuer   1:35.991 1:34.495 1:33.577 14
05  7 Kimi Räikkönen      Ferrari                     1:35.649 1:33.840 1:33.577 17
06 33 Max Verstappen      Red Bull Racing TAG Heuer   1:34.899 1:34.716 1:33.658 13
07 31 Esteban Ocon        Force India Mercedes        1:35.849 1:35.113 1:34.647 17
08 55 Carlos Sainz        Renault                     1:35.517 1:34.899 1:34.852 17
09 14 Fernando Alonso     McLaren Honda               1:35.712 1:35.046 1:35.007 15
10 11 Sergio Perez        Force India Mercedes        1:36.358 1:34.789 1:35.148 19
11 19 Felipe Massa        Williams Mercedes           1:35.603 1:35.155          9
12 26 Daniil Kvyat        Toro Rosso                  1:36.073 1:35.529          15
13  2 Stoffel Vandoorne   McLaren Honda               1:36.286 1:35.641          14
14  8 Romain Grosjean     Haas Ferrari                1:36.835 1:35.870          14
15 27 Nico Hulkenberg     Renault                     1:35.740                   3
16  9 Marcus Ericsson     Sauber Ferrari              1:36.842                   9
17 18 Lance Stroll        Williams Mercedes           1:36.868                   8
18 39 Brendon Hartley     Toro Rosso                  1:36.889                   7
19 94 Pascal Wehrlein     Sauber Ferrari              1:37.179                   9
20 20 Kevin Magnussen     Haas Ferrari                1:37.394                   7


Klik hier voor de prijsvraag van de GP van USA en win  een MV RBR jas!