Verstappen derde in Duitse GP: “Blij om op het podium te staan”

Gepubliceerd op 31 juli 2016 door Julien Lemmen

Max Verstappen heeft de Grand Prix van Duitsland afgesloten op een mooie derde positie. De Nederlander finishte achter de ongenaakbare Hamilton en teamgenoot Ricciardo en scoorde daarmee zijn vierde podiumplaats in zijn Formule 1-carrière. Max was tijdens de race in de slag met Nico Rosberg. De Duitser kreeg vijf seconden straf aan zijn broek na een iets te enthousiaste inhaalactie op Verstappen en eindigde hierdoor op P4.

“Het was een goede race", zegt Max op het podium, waar hij luid wordt toegejuicht door duizenden Nederlandse fans. "Ik had een goede start, waarbij ik van de vierde naar de tweede plaats ging, daar was ik erg blij mee. Daarna was onze snelheid goed: Hamilton reed niet van me weg. Ik genoot ervan. Vervolgens kozen we ervoor om de strategieën tussen mij en Ricciardo op te splitsen, dus liet ik hem voorbij. We werkten vandaag goed samen als team en kregen de pitstops goed voor elkaar. Om allebei op het podium te staan en meer punten te scoren dan Ferrari, was absoluut het hoofddoel en dat is wat we gedaan hebben vandaag. Ik ben blij om weer op het podium te staan en het zal een warm welkom worden bij thuiskomst in Nederland”, aldus Verstappen.

Toen Max na zijn tweede stop werd ingehaald door Rosberg, moest de Red Bull Racing-coureur van de baan om de Mercedes te ontwijken. “Rosberg kwam van ver en remde erg laat. Ik dacht even dat hij me zou gaan raken, dus ik gaf hem ruimte. Maar hij stuurde niet in en ging rechtdoor. Ik moest dus van de baan af om een crash met hem te voorkomen.” Gevraagd naar de vele Nederlandse fans in Duitsland en de volgende race in België, zegt Max tot besluit: “Voor mijn gevoel waren er hier meer Nederlandse dan Duitse vlaggen, erg mooi om te zien. Spa-Francorchamps is geweldig om te rijden en hopelijk komt onze auto daar goed voor de dag. Op Hockenheim hadden we niet verwacht zo competitief te zijn en op Spa zou het normaal gesproken juist beter moeten gaan. Dus hopelijk hebben we daar net zo’n goed weekend als hier.”

Talloze Nederlandse vlaggen zijn er te zien op het circuit van Hockenheim, waar de Grand Prix van Duitsland onder droge omstandigheden van start gaat. De duizenden Nederlandse fans zien Nico Rosberg slecht wegkomen en terugvallen tot de vierde plek. Max Verstappen daarentegen kent een uitstekende start, hij gaat buitenom teamgenoot Ricciardo in de eerste bocht en ligt tweede. Palmer toucheert Massa bij de hairpin, maar beiden kunnen hun weg vervolgen. De rest van het veld komt zonder brokken door de eerste ronde heen. Rosberg dringt vervolgens aan bij Ricciardo maar weet niet aan de Australiër voorbij te komen.

In ronde negen zegt Max over de boordradio: “Ik begin problemen te krijgen met mijn achterbanden.” Hij weet nog enkele ronden door te rijden alvorens hij in ronde twaalf de pits opzoekt om nieuwe super zachte banden te halen. Een razendsnelle stop van slechts 2.2 seconde brengt hem terug op P7. Teamgenoot Ricciardo wisselt een rondje later naar de zachte banden, net als Lewis Hamilton, waarmee ze voor een andere strategie kiezen dan Verstappen en Rosberg. Als alle coureurs hun pitstop hebben gemaakt, ligt Max weer op de tweede positie. In ronde negentien krijgt Max te horen van zijn team dat Hamilton dezelfde rondetijden rijdt als hem. Max rijdt dan op zo’n zeven seconden van leider Hamilton en ligt de gehele tijd rond de anderhalf seconde voor op Ricciardo.

In ronde 21 geeft Max aan zich niet erg op zijn gemakt te voelen op de super zachte banden die onder zijn auto zitten: “Dit is zeker niet de raceband”, laat de Nederlander over de boordradio horen. Max weet het tempo echter vast te houden en in ronde 29 komt Max binnen om te wisselen naar de zachte banden. Bij het uitkomt van de pits zit Nico Rosberg vol op de staart van de Nederlander. Met een gewaagde inhaalactie weet hij de Nederlander in te halen, hierbij duwt hij Max echter buiten de baan. Het incident wordt vervolgens onderzocht door de racecommissarissen, die de Duitser vijf seconden straf geven die hij bij zijn eerstvolgende pitstop in zal moeten lossen. Nico Rosberg is daarna flink aan het stampen om het gat met Verstappen groter dan vijf seconden te krijgen. Ricciardo die op de snellere super zachte banden onderweg is, dringt vervolgens aan bij Verstappen en gaat hem voorbij in de 40e ronde. Max kan het tempo nog aardig volgen maar klaagt over onderstuur.

In ronde 45 komt Rosberg binnen voor een bandenwissel en lost hiermee meteen zijn straf van vijf seconden in. Een rondje later komt Max binnen voor zijn laatste stop. Hij wisselt naar de super zachte banden en komt vlak achter Ricciardo en ruim voor Rosberg op de derde positie weer de baan op.

In het slot van de race blijft de volgorde ongewijzigd. De dominante Lewis Hamilton scoort zijn vijfde overwinning met Ricciardo op P2. Verstappen pakt met een derde plaats zijn vierde podium in zijn Formule 1-carrière. Het dubbele podium is een uitstekend resultaat voor het team van Red Bull Racing, dat nu Ferrari is voorbijgestreefd in het constructeurskampioenschap. Nico Rosberg weet ondanks zijn straf op de vierde plek voor de beide Ferrari's van Vettel en Raikkonen te finishen.

Uitslag van de Grand Prix van Duitsland:

01 44 Lewis Hamilton      Mercedes                   	67 1:30:44.200
02  3 Daniel Ricciardo    Red Bull Racing TAG Heuer  	67 +6.996s
03 33 Max Verstappen      Red Bull Racing TAG Heuer  	67 +13.413s
04  6 Nico Rosberg        Mercedes                   	67 +15.845s
05  5 Sebastian Vettel    Ferrari                    	67 +32.570s
06  7 Kimi Räikkönen      Ferrari                    	67 +37.023s
07 27 Nico Hulkenberg     Force India Mercedes       	67 +70.049s
08 22 Jenson Button       McLaren Honda              	66 +1 lap
09 77 Valtteri Bottas     Williams Mercedes          	66 +1 lap
10 11 Sergio Perez        Force India Mercedes       	66 +1 lap
11 21 Esteban Gutierrez   Haas Ferrari               	66 +1 lap
12 14 Fernando Alonso     McLaren Honda              	66 +1 lap
13  8 Romain Grosjean     Haas Ferrari               	66 +1 lap
14 55 Carlos Sainz        Toro Rosso Ferrari         	66 +1 lap
15 26 Daniil Kvyat        Toro Rosso Ferrari         	66 +1 lap
16 20 Kevin Magnussen     Renault                    	66 +1 lap
17 94 Pascal Wehrlein     MRT Mercedes               	65 +2 laps
18  9 Marcus Ericsson     Sauber Ferrari             	65 +2 laps
19 30 Jolyon Palmer       Renault                    	65 +2 laps
20 88 Rio Haryanto        MRT Mercedes               	65 +2 laps
NC 12 Felipe Nasr         Sauber Ferrari             	57 DNF
NC 19 Felipe Massa        Williams Mercedes          	36 DNF