Verstappen P4 in tweede vrije training: "Gevecht met Ferrari wordt interessant!"

Gepubliceerd op 29 juli 2016 door Bas Winckels

Max Verstappen heeft tijdens de tweede vrije training voor de Grand Prix van Duitsland de vierde tijd neergezet. In de sessie op de Hockenheimring was hij voornamelijk bezig met lange runs, die er zeer solide en constant uitzagen. Goed nieuws voor de Nederlander was dat het gat naar de Mercedessen en Ferrari’s kleiner was dan in de ochtend, waarmee voor de race op zondag wederom een spannend gevecht met de Italiaanse renstal aanstaande lijkt. Nico Rosberg zette de snelste tijd neer: 1:15.614, waarmee de Duitser acht tienden van een seconde sneller was dan de 1:16.456 van Verstappen.

“Het was een goede dag”, vertelt een tevreden Verstappen direct na afloop van de tweede vrije training aan Verstappen.nl. “We hebben veel dingen kunnen testen. Daarnaast reed ik hier vandaag voor het eerst in een Formule 1-auto, dus ik heb de baan en de auto goed leren kennen. De lange runs zagen er goed uit, hoewel de banden het hier wel zwaar te verduren hebben. De voorwielen blokkeerden redelijk vaak, hopelijk kunnen we daar morgen nog wat aan doen." Hoewel het gat naar de Mercedessen niet erg groot is, lijkt een overwinning op zondag niet binnen de mogelijkheden te liggen: "Daarvoor hebben we wel heel veel geluk nodig."

Ook reageerde Max nog op de nieuwe regelgeving rondom toegestane radioboodschappen: "Uiteindelijk zijn de nieuwe radioregels beter voor de fans, er is meer om te luisteren, anders dan de auto's alleen maar rondjes te zien rijden. We hebben een radio, dus waarom zouden we 'm niet gebruiken? Anders kunnen we net zo goed de radio's uit de auto's halen." Daarnaast sprak hij uit voorstander te zijn van de strenge regelgeving rondom het buiten de baan raken: "Als er geen regels zijn, probeert iedereen het in zijn voordeel te gebruiken. Maar ik denk niet dat je er op dit circuit veel voordeel mee haalt als je buiten de baan gaat. Als je er binnen blijft, ga je nog steeds het snelst."

Bij aanvang van de sessie laten de coureurs er geen gras over groeien. Direct worden overal op de baan de limieten opgezocht en veel coureurs schieten even naast de baan. Sergio Perez laat daarbij zelfs de voorkant van zijn Force India van de grond komen. In bocht één wordt er daarom direct meer gelet op het niet overschrijden van de zogenaamde track limits: een coureur gaat een straf krijgen zodra hij daar buiten de baan raakt en daarmee voordeel heeft.

De eerste geklokte ronde van Max Verstappen gaat in 1:17.978 op de zachte band. Dat is een seconde langzamer dan zijn snelste tijd van de ochtend, die hij op de superzachte band reed. Het is de snelste tijd van dat moment, maar lang kan de Nederlander er niet van genieten, want even later duikt Ricciardo met een kwart seconde onder zijn tijd door. De Mercedessen zijn dan nog maar net op de baan en het duurt niet lang voordat zij wederom de snelste tijden hebben neergezet. De belangstelling voor de pitbox van Lewis Hamilton is zelfs zo groot, dat hij de Engelsman het uitrijden een paar fotografen omver rijdt.

Waar Verstappen in de ochtend nog zijn sessie rustig aan opbouwde omdat hij op dit circuit nog nooit eerder met een Formule 1-auto reed, daar is in de tweede vrije training geen sprake van. Met blokkerende wielen en een glijdende achterkant zoekt de Limburger de grenzen van zijn auto op het asfalt op. Hij verbetert zijn tijd daarmee echter niet en moet bijna een seconde toegeven op de snelste Mercedes.

Hülkenberg steekt als eerste een setje super softs onder zijn Force India en neemt tijdelijk met twee tienden de snelste tijd over van Hamilton. Zo goed als het hele veld volgt zijn voorbeeld, Verstappen incluis. De eerste snelle ronde van de Red Bull Racing-coureur gaat in 1:16.456, waarmee hij een fractie sneller is dan zijn teamgenoot, en een halve seconde sneller dan zijn tijd van de ochtend. Het gat naar de Mercedessen is acht tienden en dat is flink kleiner dan in de ochtend.

Met nog 35 minuten te gaan verschijnt Max weer op de baan voor een lange run op de super zachte banden waarmee hij eerder zijn snelste tijd neerzette. Deze run ziet er zeer solide uit, en is hij sneller dan de Force India’s en de Williamsen op dezelfde compound banden. Na het rubber achttien ronden te hebben geteisterd, stuurt Verstappen de RB12 weer naar binnen voor een pitstop. Na de voorvleugel wat te hebben aangepast om wat onderstuur te verhelpen, stuurt hij zijn bolide de baan weer op, ditmaal op het setje eerder gebruikte zachte banden.

Felipe Massa en Kimi Räikkönen houden nog even een korte mini-race, waarbij de Fin uiteindelijk aan het langste eind trekt. Waar er aan het begin van de sessie nog dreiging van regen was, blijft deze tijdens de sessie uit, waardoor alle coureurs vrijwel zonder noemenswaardige problemen hun programma’s kunnen afwerken.

Uitslag tweede vrije training van de Grand Prix van Duitsland:

01  6 Nico Rosberg        Mercedes                    1:15.614          43
02 44 Lewis Hamilton      Mercedes                    1:16.008 +0.394s  36
03  5 Sebastian Vettel    Ferrari                     1:16.208 +0.594s  39
04 33 Max Verstappen      Red Bull Racing TAG Heuer   1:16.456 +0.842s  40
05  3 Daniel Ricciardo    Red Bull Racing TAG Heuer   1:16.490 +0.876s  38
06  7 Kimi Räikkönen      Ferrari                     1:16.512 +0.898s  45
07 27 Nico Hulkenberg     Force India Mercedes        1:16.781 +1.167s  43
08 22 Jenson Button       McLaren Honda               1:17.087 +1.473s  16
09 11 Sergio Perez        Force India Mercedes        1:17.148 +1.534s  44
10 14 Fernando Alonso     McLaren Honda               1:17.225 +1.611s  21
11 55 Carlos Sainz        Toro Rosso Ferrari          1:17.342 +1.728s  32
12 26 Daniil Kvyat        Toro Rosso Ferrari          1:17.367 +1.753s  38
13 77 Valtteri Bottas     Williams Mercedes           1:17.425 +1.811s  44
14  8 Romain Grosjean     Haas Ferrari                1:17.602 +1.988s  13
15 19 Felipe Massa        Williams Mercedes           1:17.686 +2.072s  40
16 21 Esteban Gutierrez   Haas Ferrari                1:18.005 +2.391s  42
17 20 Kevin Magnussen     Renault                     1:18.056 +2.442s  46
18  9 Marcus Ericsson     Sauber Ferrari              1:18.130 +2.516s  28
19 94 Pascal Wehrlein     MRT Mercedes                1:18.193 +2.579s  42
20 30 Jolyon Palmer       Renault                     1:18.313 +2.699s  47
21 88 Rio Haryanto        MRT Mercedes                1:18.591 +2.977s  47
22 12 Felipe Nasr         Sauber Ferrari              1:19.295 +3.681s  41 

Klik hier om mee te doen met onze prijsvraag en kans te maken op de nieuwe #33 RBR 2016 cap en Dutch vlag!