Max op P4 na incidentrijke kwalificatie: “Hadden voor P2 kunnen vechten”

Gepubliceerd op 23 juli 2016 door Bas Winckels

Max Verstappen mag zondag de Grand Prix van Hongarije vanaf de vierde positie aanvangen. In een kwalificatie die werd beheerst door regen en opdrogende omstandigheden reed de Nederlander een tijd van 1:20.557, zes tienden langzamer dan Nico Rosberg, die de snelste was. De Duitser reed zijn snelste ronde niet zonder controverse: hij zette deze neer tijdens een gele vlag situatie. De kwalificatie duurde bijna twee uur na vertraging door regenval en diverse crashes. In het tweede deel liet Verstappen zelfs de snelste tijd neerzetten, maar kon dat niet tot het einde vasthouden.

"In de eerste run van Q3 maakte ik bij het aanremmen van de eerste bocht nog een foutje", legt Max na de kwalificatie uit. "Maar verder zag het er goed uit, dus ik dacht: in de tweede run komt het goed. Helaas kwam ik net te laat over de streep. Ik heb nog wel even goed doorgereden ook al hing de vlag al uit en de eerste sector was alweer een stuk beter. Maar helaas kon ik 'm dus niet afmaken." Helemaal tevreden kon de Nederlander dan ook niet zijn: "Het is wel jammer, want we hadden voor de tweede plaats kunnen vechten. Maar morgen is de race, daar krijg je de punten."

Door hevige regenval wordt de start van de kwalificatie met twintig minuten uitgesteld. Nadat Bernd Mayländer diverse keren de baan heeft geïnspecteerd in de safety car, mogen de coureurs op een nog steeds natte baan van start gaan voor het eerste deel van de kwalificatie. Het is op dat moment nagenoeg droog, maar omdat er de dreiging van nog meer regen is, gaat het volledige veld direct de baan op. Alle coureurs kiezen daarbij voor de regenband. Nog voordat het hele veld een fatsoenlijke snelle ronde heeft kunnen afleggen, komt de regen weer met bakken uit de hemel en besluit Charlie Whiting om de rode vlag uit te hangen.

Veertig minuten na oorspronkelijke aanvangsttijd gaat het licht weer op groen om de resterende dertien minuten en acht seconden van Q3 uit te rijden. Max Verstappen staat vooraan in de pitstraat om zijn tijd te kunnen verbeteren. Hij zet de snelste tijd van de sessie neer. De rest komt daar niet aan, alleen Ricciardo duikt er onderdoor. Marcus Ericsson glijdt van de baan en veroorzaakt de tweede code rood van Q1. Er zijn dan nog negen minuten over.

Slechts weinigen durven het aan om met intermediates de baan op te gaan. De Red Bulls, Sebastian Vettel en Romain Grosjean doen dat wel. Felipe Massa rijdt geen volledige ronde, maar kiest ervoor om na een outlap de pits op te zoeken en voor intermediates te kiezen. Het brengt hem niet ver: hij gaat te wijd in bocht vier en glijdt vervolgens de vangrail in. Het zorgt voor de derde code rood van Q1.

Als de Williams van Massa is geborgen, gaat iedereen weer naar buiten voor de laatste vijf minuten. Iedereen, behalve Kevin Magnussen, is inmiddels overgestapt op de intermediates. De Mercedessen rijden de snelste rondes van de sessie, als Rio Haryanto van de baan afglijdt en de vierde code rood veroorzaakt. Er is te weinig tijd om te herstarten, wat het einde van Q1 betekent. Buiten de gecrashte Ericsson, Massa en Haryanto zijn Pascal Wehrlein en de beide Renaults de dupe: zij zullen de race van de achterste rijen moeten aanvangen.

Bij de start van Q2 worden de regenbanden in de pits gelaten en gaan alle coureurs op intermediates naar buiten. Als de eerste tijden zijn neergezet, blijkt Ricciardo de snelste te zijn, op de voet gevolgd door de beide Mercedessen en Verstappen op de vierde plaats. De tweede run brengt Max naar de tweede plaats, vlak achter Hamilton die even daarvoor zijn tijd heeft verbeterd. De eersten gaan naar binnen om slicks te laten monteren. De eerste die daarop een tijd laat noteren, is Valtteri Bottas. Hij haalt ruim vier seconden van zijn tijd op intermediates af. Max stopt ook voor super zachte banden. Hij noteert een 1:26.693, goed voor een derde tijd. Maar de timing van Red Bull is perfect: op de opdrogende baan mogen Verstappen en Ricciardo als laatste hun snelste ronde rijden. Ze eindigen respectievelijk op de plaatsen een en drie: Verstappen als snelste met 1:22.660, bijna twee tienden sneller dan Nico Rosberg. Hamilton redt het met de hakken over de sloot: na een fout in de eerste bocht is zijn snelste ronde goed voor de tiende plaats. Voor Kimi Räikkönen is de timing niet goed. De Fin wordt als eerste afgevlagd en moet dat bekopen met de veertiende positie. Ook Romain Grosjean, Daniil Kvyat, Sergio Perez, Esteban Guttierez en Felipe Nasr overleven de schifting niet.

Bij aanvang van het derde deel van de kwalificatie is er overal op de baan een droge lijn en alle coureurs gaan op de super zachte banden naar buiten. Hamilton zet de toon met 1:20.108. Verstappen doet het wat rustiger aan met 1:20.835, goed voor een vierde tijd. Hij is daarmee iets langzamer dan zijn teamgenoot Ricciardo, die bijna de controle over zijn RB12 verliest bij het opkomen van het rechte stuk. De tweede run levert voor de Red Bull Racing coureurs beide een verbetering op, maar ze blijven steken op de plaatsen drie en vier.

Nadat allen een laatste keer zijn binnengekomen voor een vers setje banden, wil iedereen voor een laatste snelle run gaan. Verstappen zit klem achter Bottas en is te laat over start-finish om nog een geklokte ronde te kunnen rijden. Maar dat doet er niet toe wanneer Fernando Alonso spint en een gele vlag situatie veroorzaakt. Alleen Rosberg, die ondanks de dubbel gezwaaide gele vlaggen doorrijdt, rijdt een snelle ronde en pakt met iets meer dan een tiende de pole positie tijd af van Hamilton. Hierdoor start Max vanaf de vierde positie, achter zijn teamgenoot en achter de beide Mercedessen, die de eerste rij in beslag nemen.

Achter Max is het Sebastian Vettel, die geen foutloze ronde wist te rijden. Carlos Sainz zet zijn Toro Rosso knap op positie zes en de beide McLarens weten de zevende en achtste plaats voor zich opeisen. Nico Hülkenberg en Bottas completeren de top tien.

Uitslag kwalificatie van de Grand Prix van Hongarije:

01  6 Nico Rosberg        Mercedes                    1:33.302 1:22.806 1:19.965 29
02 44 Lewis Hamilton      Mercedes                    1:34.210 1:24.836 1:20.108 28
03  3 Daniel Ricciardo    Red Bull Racing TAG Heuer   1:39.968 1:23.234 1:20.280 27
04 33 Max Verstappen      Red Bull Racing TAG Heuer   1:40.424 1:22.660 1:20.557 27
05  5 Sebastian Vettel    Ferrari                     1:35.718 1:24.082 1:20.874 25
06 55 Carlos Sainz        Toro Rosso Ferrari          1:36.115 1:24.734 1:21.131 28
07 14 Fernando Alonso     McLaren Honda               1:35.165 1:23.816 1:21.211 28
08 22 Jenson Button       McLaren Honda               1:37.983 1:24.456 1:21.597 25
09 27 Nico Hulkenberg     Force India Mercedes        1:41.471 1:23.901 1:21.823 24
10 77 Valtteri Bottas     Williams Mercedes           1:42.758 1:24.506 1:22.182 26
11  8 Romain Grosjean     Haas Ferrari                1:35.906 1:24.941          18
12 26 Daniil Kvyat        Toro Rosso Ferrari          1:36.714 1:25.301          21
13 11 Sergio Perez        Force India Mercedes        1:41.411 1:25.416          16
14  7 Kimi Räikkönen      Ferrari                     1:36.853 1:25.435          20
15 21 Esteban Gutierrez   Haas Ferrari                1:38.959 1:26.189          18
16 12 Felipe Nasr         Sauber Ferrari              1:37.772 1:27.063          21
NC 30 Jolyon Palmer       Renault                     1:43.965                    9
NC 19 Felipe Massa        Williams Mercedes           1:43.999                    7
NC 20 Kevin Magnussen     Renault                     1:44.543                    9
NC  9 Marcus Ericsson     Sauber Ferrari              1:46.984                    5
NC 94 Pascal Wehrlein     MRT Mercedes                1:47.343                    9
NC 88 Rio Haryanto        MRT Mercedes                1:50.189                    9 

Klik hier om mee te doen met onze prijsvraag en kans te maken op een door Max gesigneerde cap en Dutch vlag!