scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

De logistieke uitdaging van Red Bull Racing

Gepubliceerd op 15 juni 2016 door Niels Hendrix

Een paar dagen geleden bevond het Formule 1-circus zich nog in Montreal, nu is het alweer neergestreken in Baku, de hoofdstad van Azerbeidzjan, dat de Europese Grand Prix herbergt. Maar vanwege een tijdsverlies van acht uur door het wisselen van tijdzone en slechts een paar dagen om over te huizen, vormt dat een van de grootste logistieke uitdagingen van het seizoen.

Gerard O’Reilly, logistiek manager van Red Bull Racing, legt uit: “Het grootste probleem is om de vracht van Montreal naar Baku te krijgen. Het is een lange vlucht en bovendien loopt Baku acht uur voor op Montreal, dus we verliezen veel tijd tijdens de reis. Daarom wilden we zondag rond middernacht alles in Montreal ingepakt hebben, om de vracht maandagmiddag in een vliegtuig laden, dat op dinsdag in Baku arriveerde.”

“Een gedeelte van onze vracht, wat per boot vervoerd kon worden, hebben we rechtstreeks vanuit Sochi verscheept, voornamelijk materiaal om de garage op te bouwen. Twee man zijn vorige week donderdag al vanuit Engeland naar Baku gevlogen om afgelopen weekend in Baku een begin te maken. Dat is inmiddels een standaard procedure. Bij iedere verre 'back-to-back' sturen we mensen vooruit naar de volgende locatie.”

O’Reilly vervolgt: “Wat ons personeel betreft zijn er een paar na Canada voor een paar dagen rust naar Engeland teruggekeerd. Maar de rest is maandag in een charter naar Baku gestapt. We zijn dinsdagochtend om 8.30 uur aangekomen, zijn voor een douche naar het hotel gegaan en daarna meteen naar het circuit. Dat was met een klein groep van zes man, om te zien hoe het ervoor stond, zoals bijvoorbeeld de aanleg van de IT-systemen.”

“Bij een Europese race is de garage dinsdagmiddag operationeel en kan iedereen woensdagochtend rond 9.00 uur beginnen. In Baku zal dat niet veel anders zijn. Om 6.00 uur zet een crew van twintig man de puntjes op de i, voordat de rest komt. Daarna zijn het een gewone woensdag en donderdag om de auto’s op te bouwen.”

“Het gaat zwaar worden, iedereen zal last hebben van een jetlag. Het valt niet mee om een tijdsverschil van acht uur te overbruggen in zo'n korte tijd, dat is voor iedereen een uitdaging. Maar uiteindelijk moet het gewoon gebeuren en krijgen we het voor elkaar. Hopelijk vragen we ons donderdag af waarover we ons zo druk hebben gemaakt”, besluit de logistiek manager.