Max waardeert kritiek: "Word je alleen maar beter van"

Gepubliceerd op 07 juni 2016 door Julien Lemmen

De Familie Racedagen op Circuit Park Zandvoort waren een groot succes, zo bleek uit de alom tevreden gezichten onder de ruim honderdduizend enthousiaste bezoekers. Hoofdattractie Max Verstappen trakteerde de vele fans op de nodige demonstratieronden en donuts met zijn Red Bull Racing F1 bolide en zorgde ook voor onvergetelijke momenten bij de signeersessies. Tussen alle drukte door wist Max ook nog even tijd te maken voor een gesprek en interview met Verstappen.nl. 

Vroeger, toen je vader nog in de Formule 1 reed, nam hij je regelmatig mee naar de paddock. Zie je duidelijke verschillen tussen vroeger en de huidige Formule 1-wereld? "Voor mij was het vroeger meer een speeltuin. Ik was als klein kind natuurlijk overal rond aan het rennen", vertelt Max. "Je beseft niet dat het de Formule 1 is en dat het allemaal zo belangrijk is. Je ziet natuurlijk in de loop van de jaren wel dat het steeds professioneler wordt. Eerst kwamen teams met twee bussen aan en nu komen ze met vier of vijf vrachtwagens alleen al in de paddock en dan moet het hele Energy Station van Red Bull nog opgebouwd worden."

Je bent nu van Scuderia Toro Rosso naar Red Bull Racing gegaan. Het team is groter, het is professioneler. Is het daar ook nog gezellig? “Ja, het is er heel gezellig! Engelsen hebben veel gevoel voor humor, daar houd ik wel van, ik kan daar goed mee overweg. In elke stap zijn ze natuurlijk al iets verder dan Toro Rosso, maar dat is ook logisch, want anders ben je geen top team."

Waar en hoe train je buiten de races om? "Ik mag natuurlijk niet in een Formule 1-auto trainen of testen, dat is allemaal gelimiteerd om kosten te besparen. Dus dan ga ik vaak naar de sportschool of ga ik buiten sporten, net waar ik op dat moment ben. Ik train het meeste in de winterperiode en tijdens het seizoen is het vooral zaak om je conditie op peil te houden. Ik train meestal met mijn lichaam zelf, ik werk dan met elastieken erbij en ik ga niet teveel aan de gewichten trekken, want dan word ik te breed."

Wat weeg je nu? "Nu weeg ik 69 à 70 kilo." Betekent dit dat er nog gewicht bij de auto moet om aan het minimum te komen? "Ja, gelukkig wel! Dat was bij Toro Rosso een beetje het probleem, die auto was iets zwaarder. De Red Bull is iets lichter dus dan kun je wat meer met het gewicht spelen. Als je wat problemen hebt met de balans kun je wat naar voren of naar achter gaan met het gewicht om het probleem te verhelpen, dus daarom is het belangrijk om de auto zo licht mogelijk te krijgen."

Je vader rijdt dit weekend in de Minardi tweezitter Formule 1-auto. Zou jij bij hem mee willen rijden? "Nee, ik vertouw hem wel, maar voor mij hoeft het niet. Dan rij ik liever zelf en dan gaat hij maar achterin zitten. Ik zou daarom ook niet zo snel bij een collega in de auto stappen. Ze kunnen natuurlijk allemaal goed rijden, maar er is altijd risico dat er iets gebeurt. Ik zit dan toch liever zelf achter het stuur."

Van Monaco heb je vast veel geleerd. Hoe reageerde je team? In Spanje staken ze nog de loftrompet over je, maar na Monaco zullen wel een beetje kritisch zijn geweest? "Ja dat klopt, maar maak je geen zorgen, ik vind dat het juist goed is om kritiek te uiten. Daar word je uiteindelijk alleen maar beter van en dat heeft me gebracht tot waar ik nu ben. Als ze alleen maar zeggen ‘ja maakt niet uit, kan gebeuren’, leer je daar niets van."

Tenslotte, wat zijn je kansen voor de volgende Grand Prix, die in Canada? "Kansen zijn er absoluut. Mercedes is nog steeds te sterk, maar Ferrari zouden we moeten kunnen pakken, dus ik ga voor het podium."