scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Rocquelin van RBR: “Veel nuttig werk verricht”

Gepubliceerd op 19 mei 2016 door Niels Hendrix

Max Verstappen zat achter het stuur van de Red Bull Racing RB12 op de tweede en laatste dag van eerste in-season 2016 test. Hij had een drukke dag op Circuit de Barcelona-Catalunya, met 118 verreden ronden, op banden en een afstelling vergelijkbaar als gebruikt in de Spaanse Grand Prix het weekend ervoor. Max eindigde woensdag op de eerste stek, 0.739s voor zijn eerste concurrent. Veel belangrijker nog was dat hij zijn programma zonder problemen kon afwerken.

Max pakte het aerodynamische testwerk op, dat Daniel Ricciardo op dinsdag had ingezet. Daarnaast had hij als extra doelstelling om helemaal een te worden met de auto en te wennen aan zijn crew. Want ondanks dat Max een Grand Prix heeft gewonnen, is hij de fijne kneepjes van de RB12 nog aan het leren. Het grote voordeel van deze testdag was dat hij zijn voorkeur voor de afstelling kon finetunen en de werkwijze met zijn engineers en monteurs kon afstemmen.

Hoofd race-engineering, Guillaume Rocquelin, zegt daarover: “Een groot gedeelte van de dag was bedoeld om Max samen met zijn crew en team van engineers te laten werken aan de onderlinge afstemming. We hebben ook doorgelopen welke afstellingen hij prefereert. Hij heeft dan wel een race gewonnen, maar is pas een week bij ons, dus er is nog veel werk te doen terwijl we elkaar beter leren kennen. We hebben de verschillende opties doorlopen en met Max bekeken, om te zien wat hij het liefst wil. Zaken zoals de lay-out van zijn stuurtje en wat hij op het display wil zien.”

“Daarnaast hadden we plan, vergelijkbaar met dinsdag, gericht op de ontwikkeling van de auto op middel tot lange termijn. Het ging goed. We reden 118 ronden ondanks dat er een paar erg korte stints bij zaten voor aero-mapping. Het was een erg solide dag en al met al een solide test: ruim 200 probleemloze ronden en veel nuttig werk verricht.”