scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Wat betekent de overstap van Max naar RBR in de praktijk?

Gepubliceerd op 09 mei 2016 door Johan Peeters

Veranderingen in de coureursbezetting - en met name het ruilen van coureurs onderling - is de laatste jaren zeldzaam geworden in de Formule 1. De plotselinge overstap van Max Verstappen van Scuderia Toro Rosso naar Red Bull Racing en Daniil Kvyat die deze weg in omgekeerde volgorde bewandeld, heeft in de praktijk een paar consequenties die uitleg verdienen.

Max en Daniil Kvyat behouden de punten die ze tot dusver behaalden gedurende de eerste vier races van dit seizoen. Dit houdt in dat Kvyat met 21 punten achtste blijft in de stand om het wereldkampioenschap, terwijl Max tiende blijft met dertien punten. Met ingang van de Spaanse Grand Prix in Barcelona zullen beide coureurs met hun nieuwe team gaan proberen dit opgebouwde aantal punten uit te bouwen.

Hetzelfde geldt voor de punten opgebouwd voor het constructeurskampioenschap. Het door Max en Kvyat behaalde aantal punten gedurende de eerste vier races van het seizoen blijven bij respectievelijk Scuderia Toro Rosso en Red Bull Racing. Vanaf de Grand Prix van Spanje zullen beide heren voor hun nieuwe team gaan proberen het puntentotaal te verhogen.

We schreven al eerder dat de teams al enkele weken voor een Grand Prix-weekend aan moeten geven welke bandenkeuze men maakt voor een coureur. Omdat de keuze door de teams is gemaakt, blijven de banden bij de betreffende auto en niet bij de coureur. Nu Max en Kvyat van stoeltje wisselen, krijgt de snelle Limburger dus de banden die aanvankelijk voor Kvyat geselecteerd waren.   

Tot en met de Grand Prix van Oostenrijk zal Max de bandenkeuze van Kvyat moeten blijven gebruiken, omdat de deadline voor de bandenkeuze in Oostenrijk al verstreken is. Vanaf de Grand Prix van Groot-Brittannië mag hij weer rijden met de banden die hij zelf heeft geselecteerd.

Beide rijders nemen ook elkaars aantal gebruikte power units, en onderdelen hiervan, over. Beide auto’s gebruikten tot nu toe nog maar één verbrandingsmotor. Waarschijnlijk zal er achter in de Toro Rosso STR11 van Kvyat een nieuwe motor geplaatst moeten worden vanwege het uitvallen van Max in Rusland.

Ook wat de versnellingsbak betreft is deze, net als bij de power units, verbonden aan de auto en niet aan de coureur. Met nog maar vier verreden Grands Prix dit jaar zijn beide auto’s nog onderweg met hun eerste versnellingsbak. Kvyat mag echter door het uitvallen van Max in Sochi met een nieuwe bak aan het komende Grand Prix-weekend beginnen.

Max zal bij Red Bull Racing samen gaan werken met engineer Gianpiero Lambiase, die eerder Kvyat onder zijn hoede had. Xevi Pujolar, de engineer die anderhalf jaar lang als engineer de steun en toeverlaat aan de zijde van Max was, heeft het team uit Faenza verlaten. Wie de Spanjaard bij Scuderia Toro Rosso gaat vervangen is nog niet bekend. Beide rijders blijven met hun vaste nummer rijden. Max neemt het nummer 33 mee naar Red Bull Racing terwijl Kvyat 26 meeneemt naar Toro Rosso.