scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Verstappen tiende in tumultueuze GP Australië: "Alles ging mis"

Gepubliceerd op 20 maart 2016 door Bas Winckels

Max Verstappen heeft in Australië tijdens de eerste Grand Prix van het seizoen 2016 een tiende plaats behaald. Op het circuit Albert Park in Melbourne verzekerde de jonge Nederlander zich daarmee van één punt voor het wereldkampioenschap. Hij kon zijn vijfde startpositie na een minder goede tweede pitstop niet verzilveren. Verstappen toonde zich tijdens de race al niet tevreden met het feit dat hij hierdoor in het gedrang kwam en niet verder naar voren kon rijden. De winst ging naar Nico Rosberg in de Mercedes. De race werd even werd stilgelegd na een zwaar ongeluk, waarbij Fernando Alonso en Esteban Gutierrez gelukkig ongedeerd konden uitstappen.

Direct na de race houdt Verstappen zich duidelijk in wanneer hij commentaar levert op de race: "De start ging goed en de eerste stint was goed, daar hadden we niets over te klagen. Maar na de tweede pitstop ging alles mis." Max bijt op zijn tanden wanneer hij verklaart dat er een misverstand was bij de tweede pitstop: "De banden stonden niet klaar en van daaruit werd het heel lastig. Ik was sneller dan Sainz, al de hele race. Daar is verder geen actie op ondernomen, dus ik weet genoeg." De woede en teleurstelling van het jonge racetalent is duidelijk merkbaar wanneer hij nog laat doorschemeren dat hij weinig waarde hecht aan het punt dat hij heeft gescoord.

Nog voordat de lichten op groen gaan, is de race al voorbij voor Daniil Kvyat. Hij valt vlak voor de startopstelling stil door een probleem met de electronica, waardoor de rest van het veld een extra opwarmronde moet rijden. Op het laatste moment, vlak voordat het hele veld weer op de startopstelling terecht komt, wordt de Red Bull door een gat in de pitmuur naar binnen gerold.

Beide Mercedessen hebben een heel slechte start, waardoor beide Ferrari’s direct naar de kop van het veld kunnen en Max voorbij kan aan Lewis Hamilton. De Nederlander komt na één ronde door op positie nummer vier. De Brit wil er graag weer voorbij, maar een rondenlang gevecht ontvouwt zich tussen de twee, waarbij Hamilton zich na vier ronden over de radio bij zijn team beklaagt: “Ik kom die jongen niet voorbij!” Ook met DRS komt de Mercedes niet voorbij aan de Toro Rosso.

Het wordt zelfs heel even een derde positie voor de Nederlander als Nico Rosberg zijn eerste stop maakt. Één ronde later maakt ook Max zijn eerste stop. Hij komt op de tiende positie terug. Vervolgens snijdt Max als een warm mes door de boter en gaat achtereenvolgens Hülkenberg en Jenson Button voorbij.

Dan staan de harten van alle Formule 1-fans even collectief stil als Fernando Alonso vol op de achterkant van de Haas van Esteban Gutierrez rijdt, en met een salto mortale ver achter in de grindbak op de kop tot stilstand komt. De safety car komt de baan op, waardoor veel coureurs besluiten de pits op te zoeken voor een stop. Het brengt Max terug naar de vijfde positie, achter Daniel Ricciardo, die aan een opmars bezig is. Charlie Whiting, de wedstrijdleider, besluit de race stil te leggen omdat er te veel  troep op de baan ligt. Bij de herstart achter de safety car is Rio Haryanto niet meer aanwezig. Zijn Manor blijft in de pits achter.

Met slechts één opwarmronde mag iedereen weer van start. Max zit te duwen achter Ricciardo, maar komt er niet voorbij. Kimi Räikkönen rijdt op de derde positie, maar moet die opgeven als zijn Ferrari-motor de geest geeft. Met de vlammen uit de luchtinlaat zet de Fin zijn auto stil bij zijn pitbox. Het werpt Verstappen de vierde plaats in de schoot.

Carlos Sainz klaagt over de radio over de staat van zijn banden en wil direct naar binnen komen. Blijkbaar is dit niet volgens afspraak: als Verstappen direct na zijn teamgenoot binnenkomt voor zijn stop, staan zijn banden niet voor hem klaar. Tierend meldt onze landgenoot zich over de radio: “Hoe vaak had ik al niet gemeld dat we problemen hadden met de banden en dat ik als eerste wilde binnenkomen?” Getergd rijdt de Limburger binnen no-time het gat naar zijn teamgenoot dicht. Hij wil er graag voorbij en meldt dat ook bij zijn team. Sainz wil echter zijn positie niet opgeven, omdat hij in gevecht is met de Renault van Jolyon Palmer. In de 42e ronde gaan beide Toro Rosso’s voorbij aan de Renault, maar het is duidelijk dat beiden flink zijn opgehouden en tijd hebben verloren.

Inmiddels is Marcus Ericsson uitgevallen met een probleem met de aandrijfas, en is Hamilton Vettel voorbijgegaan, waarmee de Mercedessen de orde weer hebben hersteld aan de kop van het veld. Hamilton rijdt echter nog steeds op zijn medium compound banden, die hij in rond veertien al heeft laten monteren. Vettel rijdt op zachte banden en dringt op het laatst nog aan bij de Mercedes.

Verstappen en Sainz komen voor het opkomen van het rechte stuk met elkaar in aanraking wanneer Sainz zich verremd. Max verliest een stuk van zijn voorvleugel en spint. Hij verliest hierdoor veel tijd, maar rijdt het gat vervolgens met ruim anderhalve seconde per ronde dicht. Hij komt er echter niet meer voorbij en eindigt op de tiende positie. Vooraan rijdt Rosberg onbedreigd naar de zege.

De meest opmerkelijke prestatie komt van Romain Grosjean: met de nieuwe auto van Haas rijdt hij naar de zesde plaats. Het voelt voor de Fransman als een overwinning. Felipe Massa eindigt met de Williams als vijfde. Zijn teamgenoot Valtteri Bottas, die voor de race nog zijn versnellingsbak wisselt en vanaf de zestiende plaats moet starten, legt beslag op de achtste positie. Nico Hülkenberg eist de zevende positie voor zich op.

Uitslag van de Grand Prix van Australië:

 P Driver                 Team          Time
 1 Nico Rosberg       GER Mercedes      1:48:15.565
 2 Lewis Hamilton     GBR Mercedes      +8.060s
 3 Sebastian Vettel   GER Ferrari       +9.643s
 4 Daniel Ricciardo   AUS Red Bull      +24.330s
 5 Felipe Massa       BRA Williams      +58.979s
 6 Romain Grosjean    FRA Haas          +72.081s
 7 Nico Hulkenberg    GER Force India   +74.199s
 8 Valtteri Bottas    FIN Williams      +75.153s
 9 Carlos Sainz       ESP Toro Rosso    +75.680s
10 Max Verstappen     NED Toro Rosso    +76.833s
11 Jolyon Palmer      GBR Renault       +83.399s
12 Kevin Magnussen    DEN Renault       +85.606s
13 Sergio Perez       MEX Force India   +91.699s
14 Jenson Button      GBR McLaren       +1 lap
15 Felipe Nasr        BRA Sauber        +1 lap
16 Pascal Wehrlein    GER Manor         +1 lap
NC Marcus Ericsson    SWE Sauber        DNF
NC Kimi Raikkonen     FIN Ferrari       DNF
NC Rio Haryanto       INA Manor         DNF
NC Esteban Gutierrez  MEX Haas          DNF
NC Fernando Alonso    ESP McLaren       DNF
NC Daniil Kvyat       RUS Red Bull      DNS