scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Max vol vertrouwen na zijn laatste testdag: "Kan niet wachten tot Melbourne"

Gepubliceerd op 03 maart 2016 door Johan Peeters

Nadat Kimi Raikkonen eerder tijdens de morgensessie al de snelste tijd had gereden, veranderde daar gedurende de middag in een zonnig Barcelona niks aan. De tijd die de Fin, in dienst van Ferrari, donderdagochtend reed, was aan het einde van de dag ook goed genoeg voor de eerste plek. Doordat Felipe Massa zich in de middag wel flink verbeterde, viel de voor Force India rijdende Nico Hülkenberg terug van stek twee naar drie. Max Verstappen, voor de lunch nog op plek drie te vinden, reed een race-simulatie en verbeterde zijn snelste tijd uit de ochtendsessie uiteindelijk ook niet meer. De snelle Nederlander eindigde de dag op plek nummer vier, nadat hij het leeuwendeel van de middag op de medium banden onderweg was.

Na afloop van zijn laatste testdag, zegt Max tegen Verstappen.nl: “We hebben goede testdagen gehad in Barcelona, beide weken. Vooraf had ik niet verwacht zoveel ronden te kunnen rijden, zelfs meer dan gepland. We hebben veel werk verzet: vanmiddag met lange runs en een race-afstand. Ook vandaag bleek de betrouwbaarheid van de auto erg goed, anders kun je niet 159 ronden voltooien. Dat is erg positief.”

Kon je dat fysiek aan? “Dat gaat elke keer alleen maar beter. Ik voel me goed”, aldus een fit uitziende Max, die een toelichting geeft over de dag planning. “Je begint met een programma en bekijkt welke problemen je tegenkomt, die je vervolgens probeert te verhelpen. Al hebben we niet veel problemen gehad. Samen met mijn engineer Xevi bespreek ik wat er nog aan de auto te verbeteren is en vandaag was de auto weer beter afgesteld.”

Wat is de grootste stap vooruit met de STR11? “De betrouwbaarheid, absoluut. Ik ben ook erg tevreden met de driveability van de auto. Natuurlijk willen we ons altijd blijven verbeteren en waar we in Melbourne zullen staan ten opzichte van de concurrentie is afwachten, maar nu zijn we blij. Ik kan niet wachten tot het nieuwe seizoen van start gaat.” Max vervolgt: “Ik kijk zeker uit naar de GP van Australië, het is altijd het leukste om te racen, dat geeft me de meeste voldoening. Ik heb me eigen kunnen maken met de auto en heb er vertrouwen in.” 

Ook vandaag beginnen de meeste teams na de lunch met lange runs. Bij Scuderia Toro Rosso is dit niet anders, maar rond de klok van drieën is het gedaan met de pret als Romain Grosjean voor de tweede keer vandaag voor een code rood zorgt. Hij schiet in zijn Haas VF-16 in de eerste bocht van de baan en nadat zijn auto geborgen is wordt de sessie hervat. De middagsessie verloopt, op de problemen voor Haas F1 en Grosjean na, relatief rustig en de teams werken schijnbaar probleemloos hun programma’s af.

Driemaal is scheepsrecht moet Romain Grosjean gedacht hebben nadat hij voor de derde keer vandaag zorgt voor een code rood. Met nog enkele minuten op de klok valt hij stil in bocht tien en daarmee zit zijn dag, en die van zijn collega’s, erop. De sessie zal niet meer worden hervat.

Net als tijdens de eerste twee testdagen is het wederom een coureur van Scuderia Toro Rosso die de meeste ronden achter zijn naam heeft staan. Met de betrouwbaarheid van de nieuwe Toro Rosso zit het dus wel snor. Max eindigt de dag met een indrukwekkend aantal van 159 gereden ronden en daarmee zit zijn laatste testdag voor het begin van het nieuwe seizoen erop.

Op 18 maart gaan de lichten aan het einde van de pitstraat op het circuit van Albert Park voor het eerst op groen. Max zal dan tijdens de eerste vrije training van het nieuwe seizoen zijn STR11 de sporen gaan geven.

Uitslag donderdag 3 maart Barcelona:

1.	Raikkonen	Ferrari			1:22.765			136	
2.	Massa		Williams		1:23.193	+0.428		119	
3.	Hülkenberg	Force India		1:23.251	+0.486		137	
4.	Verstappen	Toro Rosso		1:23.382	+0.617		159	
5.	Rosberg	        Mercedes		1:24.126	+1.361		81	
6.	Nasr		Sauber			1:24.760	+1.995		116	
7.	Alonso		McLaren		        1:24.870	+2.105		118	
8.	Wehrlein	Manor F1		1:24.913	+2.148		46	
9.	Kvyat		Red Bull Racing		1:25.141	+2.376		119	
10.	Palmer		Renault			1:26.224	+3.459		97	
11.	Hamilton	Mercedes		1:26.488	+3.723		62	
12.	Grosjean	Haas			1:27.196	+4.431		77