scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Key: "Toro Rosso kan een seconde sneller worden"

Gepubliceerd op 18 februari 2016 door Bas Winckels

Met de wintertests in het verschiet wordt er door de Formule 1-teams met spanning uitgekeken naar wat hun werk van de afgelopen maanden in tijdwinst op het circuit zal opleveren. Scuderia Toro Rosso kan voor het eerst sinds 2013 weer beschikken over een Ferrari-motor. Het team uit Faenza heeft alles uit de kast moeten halen om de auto op tijd klaar te krijgen voor de eerste vuurdoop. James Key, technisch directeur bij Toro Rosso, stelt tegenover Autosport.com dat het geen sinecure was: "De verandering in het ontwerp was gigantisch. Het was compleet anders."

Vanwege de late aankondiging van de wissel van Renault naar Ferrari motoren, bleef er niet veel tijd over om de STR11 te ontwerpen. Key: "We hebben geprobeerd om de filosofie van het oude ontwerp, aerodynamisch en mechanisch, toe te passen op het inbouwen van een Ferrari-motor. We konden niet helemaal van voor af aan beginnen, daar heb je niet genoeg tijd voor als je al in oktober, november zit. Maar de gevolgen waren gigantisch. Iedereen heeft er heel hard voor gewerkt om dit in twee, drie maanden voor elkaar te krijgen. En dan gaat het niet alleen om de vorm, alle specificaties zijn veranderd: het koelsysteem is anders, de electronica is anders, net als de software en het energie management systeem. Er is dus heel veel waar we aan moeten wennen en waar we over moeten leren."

Christian Horner, teambaas van Red Bull, liet eerder al optekenen dat hij verwacht dat Toro Rosso in de eerste helft van het seizoen sneller zal zijn dan het "grote" Red Bull. "Toro Rosso zal 0,8 seconden sneller gaan alleen al door de nieuwe motor. Dat is een flinke stap vooruit."

"Onze voorspellingen lopen wat uiteen naarmate we meer en meer informatie binnenkrijgen", reageert Key. "Een volle seconde sneller worden van het ene op het andere jaar is een grote stap, normaal gesproken is dat een stuk minder. Als je de verbeteringen in de aerodynamica er bij optelt, wordt het een flinke stap."

"Met de nieuwe motor boeken we vooruitgang, maar we zullen op de baan moeten ervaren hoe het hele pakket werkt, en of we in staat zijn om dit te maximaliseren." Toch weet ook Key dat de concurrentie niet stil zit: "Ook al boeken wij veel vooruitgang, dit kan voor de anderen ook zo zijn. We zullen het moeten zien, maar als de beste voorspellingen waar blijken te zijn, dan zouden we een seconde vooruitgang kunnen boeken."

De Formule 1-wintertest gaat aanstaande maandag, 22 februari, van start op het Circuit de Catalunya in Barcelona.