Franz Tost: ‘Beslissing over motor Toro Rosso is dringend’

Gepubliceerd op 09 oktober 2015 door Niels Hendrix

In de paddock op Sochi wordt veel gepraat over motoren en meer specifiek over welke power units Red Bull Racing en zuster team Scuderia Toro Rosso zullen gaan gebruiken in 2016. Op dit moment lijkt Ferrari de meest waarschijnlijke leverancier voor beide renstallen. Toro Rosso teambaas Franz Tost lijkt zelfs een jaar oude motoren te accepteren als dat hun plek op de grid verzekert. Maar zoals de Oostenrijker uitlegt in een interview op Formula1.com ligt die beslissing niet in zijn handen…

Franz, wat is de situatie bij Toro Rosso? Je hebt nu voor 2016 geen motor achter in je auto, wat racen tamelijk moeilijk maakt…
Franz Tost: “Ha, ik hoop dat niet dat we in 2016 geen motor achter in onze auto hebben. Ik ben optimistisch dat we een oplossing vinden voor volgend seizoen en dat we op de startgrid zullen staan in Melbourne. Met een motor achterin…”
Heb je enig idee welke motor?
Tost: “We onderhandelen met Ferrari, maar hebben tot op heden geen getekend contract.”

Red Bull eigenaar Dietrich Mateschitz zou gezegd hebben dat het een optie is om zowel Red Bull als Toro Rosso terug te trekken uit de F1. Waarom beide?
Tost: “Als Dietrich Mateschitz beslist met Formule 1 te stoppen om welke reden dan ook dan sluiten beide faciliteiten.”
Waarom wordt Toro Rosso alleen gezien als junior team van Red Bull Racing en niet als losstaand team? Het heeft andere behoeften dan Red Bull Racing…
Tost: “Uiteindelijk is het een beslissing van Red Bull en meneer Mateschitz en welke redenen hij ook meeweegt, Toro Rosso moet dat accepteren. Persoonlijk hoop ik voor het team en alle medewerkers dat we er volgend jaar nog bij zijn.”

Wanneer valt er een beslissing? De tijd om een nieuwe auto te bouwen begint te dringen, welke motor er ook in ligt, zeker nu het testen twee weken naar voren is geschoven…
Tost: “Inderdaad. Het nieuwe schema dat de eerste race naar midden maart vooruit schuift en het testen in de laatste week van februari en de eerste week van maart, kan ons in de problemen brengen. We hebben erg snel een beslissing nodig. Ik wil geen deadline stellen, maar hoe eerder we een beslissing krijgen, hoe groter de kans dat we voor de tests klaar zijn, of tenminste voor de eerste race in Australië.”

De laatste jaren waren zowel Red Bull Racing als Toro Rosso laat met het gereed hebben van hun auto voor het nieuwe seizoen en gebruikten ze eigenlijk de eerste races als tests. Is het niet vervelend als dat keer op keer gebeurd?
Tost: “Natuurlijk wil je zo goed mogelijk voorbereid zijn, zodat wanneer je gaat testen je ook echt kunt testen. De laatste jaren was het altijd moeilijk, vooral in 2014, vanwege problemen met onze partners. Hoewel dit jaar niet verkeerd ging: we hebben veel kilometers gemaakt in de winter. Voor 2016 zal alles afhangen hoe snel er een beslissing valt.”

Er wordt gezegd dat Ferrari alleen de 2015-specificatie motor voor volgend jaar wil leveren. Dat is misschien onacceptabel voor Red Bull Racing, maar zou het een optie kunnen zijn voor Toro Rosso?
Tost: “Toro Rosso zou een 2015 motor accepteren, omdat we denken dat het voor ons een stap vooruit zou zijn. Maar ja, Toro Rosso is in een andere situatie dan Red Bull Racing. Hun DNA is om te vechten voor overwinningen en kampioenschappen en daarom willen zij hetzelfde materiaal als waar Ferrari in 2016 mee rijdt.”

Dus de toekomst van beide teams draait om het feit of Red Bull Racing de 2016 Ferrari motor krijgt of niet?
Tost: “Nee, dat is niet zo. Ferrari neemt niet de uiteindelijke beslissing, dat doet meneer Mateschitz. Dus we moeten afwachten waarmee hij komt.”

Maar met een 2015-spec motor zal Red Bull Racing waarschijnlijk geen podiums of zeges halen, dus waarom de moeite nemen om te racen? 
Tost: “Ja, de prestaties van het team zijn absoluut doorslaggevend.”

Het lijkt erop dat geen van beide Red Bull teams hun doel voor 2015 gaat halen: derde voor Red Bull Racing en vijfde voor Toro Rosso. Kan dat van doorslaggevende betekenis zijn in het proces?
Tost: “Wie zegt dat die strijd al is gestreden? We hebben nog vijf races te gaan! Ja, we staan achter, maar zolang het mathematisch mogelijk is, zullen we ervoor vechten. En als we ons doel niet bereiken, moeten we onszelf afvragen waarom. We zijn tien keer niet gefinisht! De coureurs waren daar twee keer debet aan, drie fouten komen van Toro Rosso en vijf zijn veroorzaakt door ‘andere’ onderdelen van de auto. Als je zo’n hoog uitvalpercentage hebt, zie je dat natuurlijk terug in de stand. Het is extra zuur omdat we meestal in de punten reden als we uitvielen. Naar aanleiding van deze feiten hebben we de beslissing genomen om iets te veranderen. We zullen het nog zien.”

Om mee te doen aan de prijsvraag voor de GP van Rusland en kans te maken op een STR-softshell jacket, klik je hier!