scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Franz Tost maakt de balans op aan vooravond GP Hongarije

Gepubliceerd op 20 juli 2015 door Johan Peeters

In aanloop naar de Grand Prix van Hongarije, die op zondag 26 juli op de Hungaroring verreden zal worden, sprak Speedweek.com exclusief met Scuderia Toro Rosso-teambaas Franz Tost.

Franz, voor aanvang van het seizoen gaf je aan dat het doel voor Toro Rosso dit seizoen de vijfde plaats in het constructeurskampioenschap zou zijn. Op dit moment staat het team achtste met negentien punten. Force India staat vijfde met 39 punten. Is het nog mogelijk dat doel te bereiken? “Er staan nog tien races op de kalender. De STR10 is een zeer goede auto, onze beide rijders zijn zeer getalenteerd en het team bereikt in de werkmethodiek zo langzamerhand de Formule 1-standaard."

"Het gebrek aan betrouwbaarheid is er de oorzaak van dat we op dit moment zo laag in het kampioenschap staan. Als je bij negen races acht keer de finish niet haalt, kun je onmogelijk bij de eerste vijf in het kampioenschap staan. Wij zullen deze zwakke punten samen met onze partners moeten elimineren. Lukt ons dit, dan is het nog steeds mogelijk ons vooraf gestelde doel te bereiken.”

Niemand in het Formule 1-paddock twijfelt aan de kwaliteiten van het huidige Toro Rosso-chassis. Max Verstappen heeft zelfs aangegeven dat hij het chassis, achter Mercedes, als het op één na beste ziet. Waarom staan er maar negentien punten op het conto van Toro Rosso? “Hoofdoorzaak is het gebrek aan betrouwbaarheid, maar ook ongelukken en fouten van het team hinderden ons om meer punten te scoren.”

Vaak treffen we de Toro Rosso-coureurs op verbluffende plaatsen aan tijdens de trainingen, maar tijdens de races lijkt de snelheid verdwenen. Wat is hiervan de oorzaak? “Omdat we met twee rookies onderweg zijn, staat er een omvangrijk programma op de agenda op vrijdag, wat inhoudt dat onze coureurs veel ronden rijden. Wij willen dat ze vertrouwd raken met het circuit. Natuurlijk kunnen we niet met volle tanks naar buiten, dan zouden de banden direct versleten zijn."

"Bij andere teams wordt de eerste vrije training niet zo serieus genomen als bij Toro Rosso. Als een coureur al meerdere jaren ervaring heeft, is het niet nodig om tijdens de eerste vrije training op een nog “groene” baan veel te rijden. Men wacht tot de baan sneller wordt. Daarbij pushen onze coureurs vanaf het begin. Door al deze omstandigheden lijken wij op vrijdag sneller dan we in werkelijkheid zijn.”

Welke rol spelen de banden-compounds hierbij en hoe gevoelig reageert de auto op veranderende omgevingstemperaturen? “De banden spelen een cruciale rol. Op veranderende omgevingstemperaturen reageren we door het chassis en de aerodynamica aan te passen.”

Carlos Sainz klaagde onlangs dat de auto met een volle tank slechter te rijden is dan met minder benzine aan boord. Kunnen we hier van een probleem met de banden of met het chassis spreken? “Een auto met 100 kg benzine aan boord zal zich altijd slechter gedragen dan een auto met minder benzine aan boord. Maar ondanks dat heeft dit thema onze volledige aandacht.”

Welk tussenrapport zou je beide coureurs willen geven? “Beide de coureurs verrichten uitstekend werk.”

Gedurende de winter liet je optekenen dat je jonge coureurs de gelegenheid moet geven om fouten te maken. Wat kun je over het foutenpercentage van Carlos en Max zeggen? “Het foutenpercentage in relatie met hun snelheid is erg laag. Ik zal de dag niet loven voor het avond is, maar ik had meer problemen verwacht.”

De 17-jarige Max Verstappen staat meestal in de schijnwerpers, maar wordt Sainz niet onderschat? “Carlos heeft niet voor niets vorig jaar het Formule Renault 3.5-kampioenschap op superieure wijze gewonnen. Hij is een zeer getalenteerde Red Bull-coureur. Bij Max komt zeker het jeugdeffect om de hoek kijken. Tenslotte is hij de jongste Formule 1-coureur en dat wekt wereldwijd interesse.”

Op welke vlakken kunnen beide rijders zich nog het meest verbeteren? “Een nieuweling in de Formule 1 moet zich op elk vlak door ontwikkelen. Dat geldt ook voor Carlos en Max. Doorslaggevend is daarbij hoe stijl de leercurve is. Bij beide rijders zie ik geen ernstige tekortkomingen.”

Welke voortgang heeft Renault gedurende de laatste weken geboekt? “Men heeft veel aan de betrouwbaarheid gewerkt en dat is nu onder controle. Als volgende moet het vermogen verbeterd worden.”

Hoe zal de tweede seizoenshelft zich naar jouw mening ontwikkelen? “Ik verwacht een sterke tweede seizoenshelft. Enerzijds omdat de betrouwbaarheid verbeterd werd, ten tweede omdat we nog enkele updates voor het chassis door gaan voeren die onze positie ten opzichte van de concurrentie beter moet maken, ten derde omdat de rijders steeds vertrouwder raken met de Formule 1 en ten vierde dat het team hopelijk foutloos werkt.”