scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Maatregelen om Formule 1 aantrekkelijker te maken

Gepubliceerd op 02 juli 2015 door Bas Winckels

In een bijeenkomst van de Strategy Group, gisteren in het Britse Biggin Hill, zijn besluiten genomen die de Formule 1 al op korte termijn aantrekkelijker moeten maken voor de toeschouwers, zo bevestigt de FIA. De maatregelen hebben onder meer betrekking op de start, de beschikbaarheid van extra motoren en veranderingen aan het uitlaatsysteem.

Al met ingang van de Grand Prix van België komen er meer restricties op het gebruik van hulpmiddelen om de auto te besturen, met name bij de start, zodat de rijder op zichzelf is aangewezen. Volgens de FIA wordt hiermee de onvoorspelbaarheid teruggebracht en zal de spanning in de races toenemen. Welke hulpmiddelen worden verboden, daarover treedt de FIA niet in details. 

Een unaniem besluit om de reglementen ten aanzien van het aantal toegestane motoren op de schop te nemen, wordt schriftelijk aan de World Motorsport Council voorgelegd, evenals voorstellen om het uitlaatsysteem van Formule 1-bolides te veranderen, zodat het motorgeluid verbeterd wordt. Daarnaast wordt het toegestaan voor motorenleveranciers die hun intrede doen in het kampioenschap één extra motor per jaar te gebruiken. Deze maatregel zal met terugwerkende kracht voor Honda gelden in het huidige seizoen.

De FIA en de FOM krijgen de opdracht om nieuwe regelgeving te maken op het gebied van motorontwikkeling, inclusief een herziening van het token systeem, het verhogen van de toegestane hoveelheid brandstof per race, etcetera.

Vanaf 2016 krijgen de teams meer vrijheid in het kiezen van de compound banden. Meer details hierover geeft de FIA echter ook niet. Wel bevestigt het dat er op dit moment door de teams wordt gekeken naar een aantal voorstellen die de auto’s in 2017 sneller moeten maken en een agressiever uiterlijk moeten geven. De auto’s zouden breder moeten worden en bredere wielen moeten krijgen, er zouden nieuwe vleugels en een nieuwe bodemplaat moeten komen en aerodynamische downforce zou moeten worden vergroot.

Tot slot meldt de FIA dat er “opwindende en innovatieve” veranderingen op stapel staan voor het format van de kwalificatie en de race. Deze worden momenteel geëvalueerd door de FIA en de FOM. De nieuwe formats zouden in 2016 moeten worden geïntroduceerd.