scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Verstappen achtste ondanks onvrede over afstelling

Gepubliceerd op 19 juni 2015 door Bas Winckels

Op de Red Bull Ring in Spielberg werkten de Formule 1-coureurs vrijdagmorgen de eerste vrije training af voor de Grand Prix van Oostenrijk. Op het 4.326 meter lange circuit was het Nico Rosberg die in zijn Mercedes de snelste ronde van de ochtend reed: 1:10.401. Max Verstappen was nog duidelijk op zoek naar de balans, maar liet in zijn Scuderia Toro Rosso wel een tijd van 1:11.825 noteren en werd daarmee zeer verdienstelijk achtste.

“Het is een hele gladde baan, daar staat her circuit om bekend", steekt Max direct na de training van wal tegen Verstappen.nl. "Het had vanochtend flink geregend, maar de training zelf was gelukkig droog. We zijn begonnen met een tweetal vleugelafstellingen. De eerste stint heb ik met een andere vleugel gereden. De tweede stint had ik wat meer last van overstuur, dus het plan is om straks terug te gaan naar de eerste setting. Van daaruit gaan we dan voortborduren." Er is dus nog ruimte voor verbetering voor de tweede vrije training die vanmiddag zal worden gereden. "Ja, vanmorgen was het heel glad, we hadden veel last van overstuur, dus het was glibberen en glijden. Het is echt zoeken naar de grip. Maar, so far so good, en we hopen in tweede training deze lijn door te kunnen zetten."

De training begint met vochtige plekken op de baan, maar dat zorgt er niet voor dat coureurs de regenbanden of intermediates tevoorschijn hoeven halen. Romain Grosjean moet deze training weer plaatsmaken voor Jolyon Palmer. En al voor de start van het weekeind weten de Red Bull Racing-coureurs dat ze aanstaande zondag een inhaalrace moeten gaan rijden: zowel Daniel Ricciardo als Daniil Kvyat laten hun vijfde motor van het seizoen in hun wagens monteren, waardoor beiden een tien plaatsen straf op de startopstelling zullen moeten incasseren. Ook bij McLaren zullen er nog straffen worden uitgedeeld voor het vervangen van turbo’s, MGK-units en motoren.

Fernando Alonso kent een valse start aan zijn race weekend: al in zijn installatie ronde kent hij motorproblemen en hij laat zijn auto uitrollen tot in de pits. Een kwartier voor het einde van de training komt hij pas weer de baan op.

In een eerste vrije training is het gebruikelijk dat coureurs naar de limiet zoeken. Hierdoor zien we onder andere Pastor Maldonado, Sergio Perez, Carlos Sainz en Kvyat even van de baan afschieten, maar allen kunnen hun weg. Dat geldt niet voor Sebastian Vettel, die al na 24 minuten zijn Ferrari aan de kant moet zetten met een versnellingsbak probleem.

Max heeft dan na een half uur 1:12.442 neergezet, wat de negende tijd is op twee seconden achter Rosberg, de snelste man van dat moment. Maurizio Arrivabene, de teambaas van Ferrari, beleeft een angstig moment wanneer hij van de pitmuur wil teruglopen naar de pitbox: Felipe Massa vertrekt net na een oefenpitstop en moet met zijn Williams vol in de remmen om de Italiaan niet omver te rijden. Gelukkig voor alle partijen loopt het goed af.

Er zijn een aantal coureurs met problemen met de balans in hun bolides. Lewis Hamilton raakt zowel vlak voor als vlak na het rechte stuk van de baan. Max doet even later precies hetzelfde, waarbij hij zijn STR10 met een fraaie drift het rechte stuk op stuurt. “Ik weet niet wat er aan de hand is, maar de auto is ongelooflijk slecht te besturen!” roept de Nederlander over de boordradio. “In deze afstelling hebben we minder grip”, is het antwoord van het team, waarop Max opmerkt: “Nou, die werkt dus niet.” In de ronde erna zet Max een nieuwe snelste ronde neer: 1:12.199. De 1:11.825 die hij nog weer even later neerzet en die hem naar de vierde plek brengt, lijkt het tegendeel te bewijzen.

Toch is de jonge coureur ook na enige aanpassingen aan de auto niet tevreden. “De auto is onberijdbaar: zoveel overstuur in bocht acht”, roept hij vlak voor het einde van de sessie over de boordradio. Hij verbetert zijn tijd niet meer en eindigt de sessie op de achtste positie, op 1.424 seconden van de snelste tijd. Wel rijdt Verstappen 38 ronden, het meeste van iedereen.

Uitslag van de eerste vrije training van de Grand Prix van Oostenrijk:

 P No Driver             Team          Time     Gap   Laps 
 1  6 Nico Rosberg       Mercedes      1:10.401         36 
 2 44 Lewis Hamilton     Mercedes      1:10.709 +0.308s 28 
 3  7 Kimi Räikkönen     Ferrari       1:11.028 +0.627s 22 
 4 77 Valtteri Bottas    Williams      1:11.452 +1.051s 26 
 5 12 Felipe Nasr        Sauber        1:11.633 +1.232s 28 
 6 26 Daniil Kvyat       Red Bull      1:11.642 +1.241s 31 
 7  3 Daniel Ricciardo   Red Bull      1:11.724 +1.323s 29 
 8 33 Max Verstappen     Toro Rosso    1:11.825 +1.424s 38 
 9 19 Felipe Massa       Williams      1:11.890 +1.489s 29 
10 11 Sergio Perez       Force India   1:11.905 +1.504s 37 
11 55 Carlos Sainz       Toro Rosso    1:11.948 +1.547s 32 
12 13 Pastor Maldonado   Lotus         1:12.004 +1.603s 34 
13 27 Nico Hulkenberg    Force India   1:12.031 +1.630s 36 
14 30 Jolyon Palmer      Lotus         1:12.050 +1.649s 27 
15  9 Marcus Ericsson    Sauber        1:12.159 +1.758s 30 
16 22 Jenson Button      McLaren       1:12.920 +2.519s 30 
17 14 Fernando Alonso    McLaren       1:13.272 +2.871s 10 
18 28 Will Stevens       Marussia      1:13.937 +3.536s 29 
19 98 Roberto Merhi      Marussia      1:15.459 +5.058s 11 
20  5 Sebastian Vettel   Ferrari       1:15.684 +5.283s  4

Via onze Twitter en Facebook accounts zullen we regelmatig updates plaatsen en zoals gewoonlijk volgen er volledige verslagen op Verstappen.nl.

Klik hier voor het tijdschema van de Grand Prix van Oostenrijk.

Klik hier om mee te doen aan de prijsvraag voor de GP van Oostenrijk en maak kans op een STR hooded sweatjacket!