scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Renault verlegt aandacht naar verbeteren prestaties

Gepubliceerd op 09 juni 2015 door Niels Hendrix

Renault kende in Montreal en betrouwbaar raceweekend waarin het zowel beide Red Bull Racing auto’s als Scuderia Toro Rosso’s terug zag aan de finishlijn. De betrouwbaarheid is weer op orde, vandaar dat de Franse motorfabrikant haar aandacht verlegt naar het verbeteren van de prestaties van haar krachtbron.

“De resultaten waren niet om over naar huis te schrijven, maar we kunnen wel een aantal positieve punten uit het weekend in Canada halen”, zegt Renault Sport-baas Cyril Abiteboul. “Voor de derde race op rij hebben we geen problemen gehad met de betrouwbaarheid. Nu we zover zijn, kunnen we onze aandacht verleggen naar de prestaties, waarbij we nauw zullen samenwerken met de teams om het maximale uit zowel de motor als het chassis te halen.”

Abiteboul vervolgt: “Zoals we eerder zeiden, doen we mee voor de lange termijn, dus we moeten onze ogen gericht houden op de toekomst en niet afgeleid worden als de resultaten niet onze kant op vallen, zoals afgelopen weekend het geval was.”

Max Verstappen begon in Montreal aan zijn vijfde power unit van het seizoen en liep daardoor een gridstraf van tien plaatsen op. Hij had een nieuwe verbrandingsmotor (ICE) nodig, een van de zes componenten waaruit de krachtbron bestaat. Mocht er van één van de andere motorelementen ook een vijfde exemplaar nodig zijn, dan volgt er per onderdeel nog een keer vijf startplaatsen straf.

Remi Taffin, operationeel directeur bij Renault Sport, hierover: “Canada is een van de zwaarste circuits voor de power units, samen met Silverstone en Monza. Zelfs met die toegenomen eisen hadden we bij alle auto’s een probleemloos weekend. Bij Max hebben we strategisch een vijfde power unit geïntroduceerd, die voorzien was van de laatste updates qua betrouwbaarheid. De krachtbron gedroeg zich zoals verwacht en bevestigde de goede overeenstemming tussen wat we op de testbank zien en hetgeen er op het circuit gebeurt.”

Vooruitkijkend zegt Taffin: “Er komen nu een paar circuits aan waar vermogen belangrijk is, dus nu de betrouwbaarheid onder controle is, kunnen we het upgraden van de prestaties prioriteit geven. Zonder de consistentie of driveability te compromitteren natuurlijk.”