scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Max praat ons bij over zijn debuutseizoen in de Formule 1

Gepubliceerd op 02 juni 2015 door Niels Hendrix

De eerste zes van negentien Grands Prix zitten erop. Met de race in Canada voor de deur is er daarmee al bijna één derde van het Formule 1-seizoen verreden. Tijd om bij te praten met Max Verstappen over zijn debuutseizoen. “Ik ben zo druk bezig met de races, dat ik niet in de gaten heb hoe snel het gaat. De eerste zes races gingen niet verkeerd”, zo beoordeelt Max het zelf in gesprek met Verstappen.nl.

“2015 is voor mij een leerjaar. Ik heb al goede resultaten neer kunnen zetten. In sommige races hebben we ook pech gehad, maar die dingen gebeuren.” Door drie maal een technisch euvel en eenmaal een crash zag Max uit de zes wedstrijden slechts twee keer de finishvlag. Max: “Dat maakt je uiteindelijk wel sterker als coureur. Ook van tegenslagen leer je. Beter dat het nu gebeurt dan later in je carrière, als je er misschien moeilijker mee om kunt gaan. Natuurlijk wil ik punten scoren, maar ook dit maakt me sterker.”

In de krappe straten van Monaco bleek Max de smaakmaker van het veld te zijn. Een mislukte pitstop wierp hem tijdens de race helaas ver terug. “Na die pitstop baalde ik en was ik even teleurgesteld. Maar daarna ging de knop snel om en probeerde ik me terug te vechten. Het ging het hele weekend in Monaco qua snelheid heel goed, daar was ik wel blij mee.”

Het race-inzicht dat Max liet zien door in het kielzog van Sebastian Vettel achtereenvolgens Carlos Sainz en Valtteri Bottas in te halen, kon op lovende kritieken rekenen. Max: “Het kwam toevallig zo uit dat ik achter Vettel kon blijven hangen, die coureurs op een ronde aan het zetten was. Ik dacht meteen ‘dat is handig om mensen in te halen’. Als ik zo door had kunnen gaan, had ik een kans op punten gehad. Op zich was Monaco een goede wedstrijd.”

Tot die race voor Max abrupt tot een einde kwam, toen hij in de 64e ronde na een aanvaring met Romain Grosjean zwaar crashte. “Dat was met afstand mijn zwaarste crash ooit. De impact was 30g”, vertelt Max, om daar uitdrukkelijk aan toe te voegen: “Het was zeker geen inhaalpoging.” Wat gaat er op zo’n moment door je heen? “Je ziet de bandenstapels dichterbij komen en denkt direct ‘ik moet me schrap zetten, want dit wordt een flinke klap’. Zoiets zie je wel op je afkomen.”

“Maar die crash is gebeurd en daar kan ik niks meer aan veranderen. Alles daarover is al gezegd. We gaan verder en ik richt me nu op Canada.” Ter voorbereiding op die Grand Prix, aankomend weekend, zat Max afgelopen week al een hele dag in de simulator. Een volledige werkdag van negen tot zes in Milton Keynes, bij Red Bull Racing. “Dat is voornamelijk om Scuderia Toro Rosso te helpen met de afstelling van de auto en mezelf voor te bereiden op de race. Het ging goed. Ik heb veel ronden gereden en veel testwerk verricht. Montreal is een leuk circuit, waar je regelmatig dicht op de muur rijdt.”

Aan een voorspelling wil Max zich nog niet wagen. “Dat ligt eraan hoe de kwalificatie gaat en hoe onze racesnelheid zal zijn. Maar in Canada gebeurt altijd wel iets, er is een grote kans op de safety car. Met de juiste strategie en snelheid zie ik wel mogelijkheden.” Ondanks de gridpenalty van vijf posities die je daar moet inlossen? “Er zullen dan inderdaad wat inhaalacties moeten volgen”, besluit een optimistische Max.