scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Het gebruik van de power units en uitleg over straffen

Gepubliceerd op 19 mei 2015 door Niels Hendrix

De Formule 1-reglementen schrijven voor dat er in 2015 maximaal vier motoren, of beter gezegd power units, per rijder mogen worden ingezet om het negentien Grands Prix tellende seizoen te voltooien. Met name Honda en Renault hebben door betrouwbaarheidsproblemen al veel nieuwe componenten moeten aanspreken.

Zo zijn Red Bull Racing-coureurs Daniel Ricciardo en Daniil Kvyat al toe aan hun vierde krachtbron en rijdt ook Max Verstappen met zijn vierde motor. Bij Carlos Sainz staat de teller inmiddels op drie. Het is daarom onvermijdelijk dat er vroeg of laat straffen gaan volgen. Vandaar dat we de regels nalopen.

De power units bestaan uit zes onderdelen:

ICE = Internal combustion Engine
TC = Turbo Charger
MGU-H = Motor Generator Unit - Heat
MGU-K = Motor Generator Unit - Kinetic
ES = Energy Store
CE = Control Electronics

Indien nodig mogen deze zes afzonderlijke onderdelen gewisseld worden tussen de verschillende power units.

De straffen:

  • De eerste maal dat een vijfde element van één van bovenstaande onderdelen gebruikt wordt, welke dan ook, volgt een grid penalty van tien plaatsen.
  • Bij een vijfde inzet van een ander onderdeel van de power unit, wordt een gridstraf van vijf plaatsen uitgedeeld.
  • De eerste maal dat een zesde onderdeel gebruikt wordt, volgt er opnieuw een straf van tien posities, enzovoorts.

Deze gridstraffen zijn cumulatief. Dat wil zeggen dat wanneer er in hetzelfde weekend bijvoorbeeld een vijfde ICE én TC nodig is, de coureur tien plus vijf plaatsen wordt teruggezet op de grid.

Mocht een coureur niet in staat zijn om de volledige grid penalty te incasseren, er doen immers niet meer dan twintig rijders mee, dan wordt het restant omgezet in een tijdstraf tijdens de race.

Bij een tot vijf posities “te goed” volgt een tijdstraf van vijf seconden tijdens de pitstop. Bij zes tot tien plaatsen wordt dat al tien seconden.
Bij tien tot twintig plekken straf die niet zijn in te lossen, komt er een drive-through penalty. In het extreme geval dat er nog meer dan twintig posities moeten worden ingelost, volgt een stop-and-go straf van tien seconden.

Voor de volledigheid staat hieronder het gebruik van de power units per coureur tot en met de Grand Prix van Spanje.

   Driver             ICE   TC   MGU-H MGU-K  ES    CE
44 Lewis Hamilton      1     1     1     1     1     2
 6 Nico Rosberg        1     1     1     1     1     1
 3 Daniel Ricciardo    4     3     3     2     1     2
26 Daniil Kvyat        4     3     2     2     1     2
19 Felipe Massa        1     1     1     1     1     1
77 Valtteri Bottas     1     1     1     1     1     1
 5 Sebastian Vettel    2     2     2     2     2     2
 7 Kimi Räikkönen      2     2     2     2     1     2
14 Fernando Alonso     3     3     3     2     2     2
22 Jenson Button       3     3     3     3     2     2
27 Nico Hülkenberg     2     2     2     2     1     2
11 Sergio Perez        1     1     1     1     1     1
33 Max Verstappen      4     2     3     3     2     2
55 Carlos Sainz        3     2     2     2     2     2
 8 Romain Grosjean     1     1     1     1     1     1
13 Pastor Maldonado    1     1     1     1     1     1
28 Will Stevens        2     2     2     2     2     2
98 Roberto Merhi       2     2     2     2     1     2
 9 Marcus Ericsson     2     2     2     2     2     2
12 Felipe Nasr         2     2     2     2     1     2