scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Bahrein niet in het voordeel voor Renault

Gepubliceerd op 16 april 2015 door Niels Hendrix

Een blik op het overzicht van het gebruik van de elementen voor de aandrijving, onthult dat de Renault-teams dit jaar een slechte start kennen. Daniel Ricciardo rijdt al met zijn derde ICE (internal combustion engine), terwijl zijn Red Bull Racing-teamgenoot Daniil Kvyat en beide Scuderia Toro Rosso-coureurs Max Verstappen en Carlos Sainz al twee stuks van dat component gebruikt hebben.

Pas in de vierde van in totaal negentien races, lijkt er bij Renault op korte termijn nog geen oplossing voor handen. “Het circuit van Bahrein lijkt op dat van Shanghai met lange perioden vol gas en lange rechte stukken”, aldus Remi Taffin van Renault. “We weten dat dit niet onze sterkste kant is, maar er zijn toch mogelijkheden om het gevecht richting de kop van het veld in te zetten. Onze aandrijving heeft een stap vooruit gemaakt qua rijdbaarheid en ondanks dat er ruimte voor verbetering is, zou dit moeten uitbetalen in het bochtige gedeelte en tijdens het remmen aan het einde van de rechte stukken.”

Taffin: “Naast het optimaliseren van de prestaties, heeft een aanzienlijk deel van onze voorbereidingen voor deze race bestaan – en blijft bestaan – uit het analyseren van de problemen in China. Als gevolg daarvan moeten we enkele late beslissingen nemen. We weten dat de defecten aan de ICE’s van Kvyat en Verstappen van elkaar verschillen en helaas was een daarvan bekend maar al bij de introductie eerder in het jaar ingebouwd. Het andere euvel is nog niet volledig uitgezocht en daarvoor worden in Sakhir tijdelijke oplossingen gebruikt.”

“Sinds Australië hebben we in termen van vermogen en rijdbaarheid echt progressie gemaakt”, vult Cyril Abiteboul van Renault aan, “en het is frustrerend dat de betrouwbaarheidsproblemen in Shanghai dat overschaduwen. We nemen deze zaken niet lichtzinnig op, maar we hebben echte stappen voorwaarts gemaakt en moeten ons blijven concentreren op de verbetering, terwijl we parallel de betrouwbaarheidsproblemen oplossen. In de korte periode na de Chinese GP hebben we voor Bahrein de systemen en procedures gecontroleerd en nogmaals gecheckt. Vanwege de logistiek van de opeenvolgende races is een volledige garantie geven moeilijk, maar we hebben verbeteringen doorgevoerd om dezelfde problemen als in China te voorkomen. Onze motivatie is hoger dan ooit.”

Klik hier voor een volledig overzicht per coureur van de tot nu toe gebruikte onderdelen uit de power unit.
Een “1” in het overzicht betekent dat desbetreffende coureur nog altijd rijdt met het eerst gebruikte element.