scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Vrije trainingen Maleisië stemmen Max tevreden

Gepubliceerd op 27 maart 2015 door Niels Hendrix

Max Verstappen kijkt met tevredenheid terug op de eerste twee vrije trainingen in aanloop naar de Grand Prix van Maleisië, waarin hij respectievelijk de zevende en achtste tijd liet noteren. Het grote aantal probleemloos gereden ronden, 23 en 30 stuks, stemt ook positief.
“De balans van de STR10 voelt erg goed hier op het circuit van Sepang, ook in de snelle bochten, dus ik ben tevreden met de auto”, vertelt Max aan Verstappen.nl. “Ondanks dat denk ik dat er nog wel wat tijd in zit, zo links en rechts.”

Max: “We zijn de vrijdag goed begonnen. De eerste vrije training heb ik rustig aan gedaan om de baan te leren kennen, want het was de eerste keer dat ik hier reed. Ik had het circuit snel onder de knie en vind het een mooie baan. Het was een nette en goede eerste vrije training, met nog ruimte voor verbeteringen, en ik was blij met de wijzigingen in de afstelling van de auto voor de tweede vrije training.”

Met temperaturen die de 35 graden overstijgen, is het bloedheet in Kuala Lumpur. Max is daarom vanuit Australië naar Maleisië gevlogen om zich ter degen voor te bereiden om de uitputtingsslag op zondag goed te doorstaan. Tennis, hardlopen, intervaltrainingen en de sportschool hebben geholpen aan de hitte te wennen. “Van de hitte heb ik geen last, ik voel me goed”, aldus Max, die door zijn personal trainer in de gaten wordt gehouden. “Tijdens de race zal ik zo’n twee tot drie liter vocht verliezen, dat ik ervoor beetje bij beetje aan water moet drinken om het te kunnen compenseren. Maar tijdens het rijden gaat het allemaal wel. Ik heb meer last van de warmte als ik stil sta. Fysiek ben ik sterk genoeg en ik voel me prima.”

“Het omgaan met je banden is op Sepang niet eenvoudig. Het is warm en vochtig en daardoor ook zwaar voor de banden”, zegt Max. Dat blijkt, want als het eerste kwartier van de tweede vrije training erop zit, meldt Max al over de boordradio dat zijn achterbanden versleten zijn. Van 1:41.950, scherpt Max zijn tijd op harde banden aan tot 1:41.765, op dat moment goed voor P6.

Na drie kwartier van de anderhalf uur durende sessie krijgt de Scuderia Toro Rosso-coureur medium banden gemonteerd en verbetert hij zijn tijd tot een 1:41.220, dan P7. Het 17-jarige talent blijft lang doorrijden op het setje banden – wel twintig ronden – en laat dan aan zijn team weten dat zijn voorbanden eraan zijn. De training is dan nagenoeg ten einde en Max eindigt op een keurige achtste stek.

“De tweede sector is belangrijk. Die is technisch, dus daar moet je slim rijden om het verschil te kunnen maken. Ik moet wel zeggen dat de driveability van de Renault-motor absoluut verbeterd is, dat is erg positief. Inhalen op de rechte stukken zal echter nagenoeg onmogelijk worden”, besluit Max.

Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton reed ondanks een technisch probleem in het eerste half uur uiteindelijk naar de snelste tijd (1:39.790). Kimi Raikkonen zette zijn Ferrari op P2 tussen het Mercedes-duo, met Nico Rosberg op vier tienden van zijn teamgenoot. Sebastian Vettel spinde in zijn snelle ronde in bocht elf en wist de Ferrari ternauwernood uit de grindbak te houden. Roberto Merhi (Manor) lukte dat op hetzelfde punt net niet, maar groter dan een gedeukt ego was de schade niet.
Carlos Sainz moest een seconde toeleggen op Max en noteerde met 1:42.291 de veertiende tijd.

Uitslag van de tweede vrije training van de GP van Maleisië:

P  No Driver 		Team 		Time 	 Gap   Laps 
 1 44 Lewis Hamilton 	Mercedes 	1:39.790       16 
 2  7 Kimi Raikkonen 	Ferrari 	1:40.163 0.373 29 
 3  6 Nico Rosberg 	Mercedes 	1:40.218 0.428 26 
 4 26 Daniil Kvyat 	Red Bull 	1:40.346 0.556 17 
 5 77 Valtteri Bottas 	Williams 	1:40.450 0.660 31 
 6 19 Felipe Massa 	Williams 	1:40.560 0.770 27 
 7  5 Sebastian Vettel 	Ferrari 	1:40.652 0.862 29 
 8 33 Max Verstappen 	Toro Rosso 	1:41.220 1.430 30 
 9  9 Marcus Ericsson 	Sauber 		1:41.261 1.471 30 
10  3 Daniel Ricciardo 	Red Bull 	1:41.799 2.009 8 
11 13 Pastor Maldonado 	Lotus 		1:41.877 2.087 15 
12 12 Felipe Nasr 	Sauber 		1:41.988 2.198 30 
13 11 Sergio Perez 	Force India 	1:42.242 2.452 24 
14 55 Carlos Sainz 	Toro Rosso 	1:42.291 2.501 31 
15 27 Nico Hulkenberg 	Force India 	1:42.330 2.540 28 
16 14 Fernando Alonso 	McLaren 	1:42.506 2.716 25 
17 22 Jenson Button 	McLaren 	1:42.637 2.847 24 
18  8 Romain Grosjean 	Lotus 		1:42.948 3.158 7 
19 28 Will Stevens 	Marussia 	1:45.704 5.914 12 
20 98 Roberto Merhi 	Marussia 	1:47.229 7.439 6 

Klik hier voor het tijdschema van de GP van Maleisië en klik hier voor het fotoalbum.

Via onze Twitter en Facebook accounts zullen we regelmatig updates plaatsen en zoals gewoonlijk volgen er volledige verslagen op Verstappen.nl.