Probleem met auto houdt Max aan de zijlijn

Gepubliceerd op 13 maart 2015 door Niels Hendrix

De eerste anderhalf uur durende vrije training van de Grand Prix van Australië verliep voor Max Verstappen - die met 1:31.067 als zesde eindigde - naar tevredenheid, maar door een technisch probleem was de tweede vrije training voor de Scuderia Toro Rosso-coureur al na zes ronden voorbij.

Max vertelt in Melbourne aan Verstappen.nl: “De eerste vrije training ging lekker. Ik heb veel ronden, wel 31, kunnen afleggen en zo de baan goed leren kennen. Dat was het belangrijkste. Ik ben op het asfalt gebleven, heb geen fouten gemaakt en de snelheid zat er goed in bij de STR10. Daar ben ik dus tevreden over.”

Door een technisch euvel dat al een minuut of twintig na aanvang van de tweede vrije training ontstond, moest Max daarna vanuit de pitbox toekijken. “Tijdens de tweede vrije training heb ik niet veel kunnen rijden door een probleem met de batterijen van de auto.” Toro Rosso werkte zich nog uit de naad om het onderdeel voor het ERS te repareren, maar dat lukte niet voor het einde van de sessie. “Dat is frustrerend, maar ligt buiten mijn macht”, constateert Max.

Het blijft bij slechts zes ronden tijdens de tweede vrije training op het Australische stratencircuit. Op het moment dat Max dan een 1:31.395 laat noteren is dat nog goed voor de zesde positie, maar bij het verstrijken van de tijd is hij daarmee afgezakt naar P14.

Vooraan was het wederom Mercedes en wel in dezelfde slagorde als eerder op de dag. Nico Rosberg leidde de dans voor Lewis Hamilton en de Ferrari van Sebastian Vettel, die op gepaste afstand volgde en zijn teamgenoot Kimi Raikkonen voor bleef.
Carlos Sainz, teamgenoot van Max bij Toro Rosso, wist maar liefst 41 ronden af te leggen en noteerde een keurige zevende tijd, op 2,3 seconden van Rosberg.

Verder verliep niet alles van een leien dakje. Kevin Magnussen veroorzaakte kortstondig een rode vlag situatie, toen hij zijn Mclaren in bocht zes in de bandenmuur parkeerde en de linkerkant van de bolide flink beschadigd raakte. De Deen gaf ruiterlijk toe zelf een fout gemaakt te hebben.
Dit maal reed Sauber wel, maar niet probleemloos, want Marcus Ericsson had met een gebroken achterwielophanging te kampen. Tot slot waren er nog een spin van Sainz en uitstapje door het grind van Romain Grosjean, maar die bleven zonder verdere gevolgen.

Zaterdag staan de derde en laatste vrije training (om 4.00 uur Nederlandse tijd) en de kwalificatie (om 7.00 uur) op het programma. Max daarover: “Dat we vandaag baantijd hebben verloren is natuurlijk verre van ideaal. Maar vanavond bestudeer ik samen met mijn engineers de data en dan bekijken we wat er nog beter moet en kan. Dat proberen we vervolgens in de laatste vrije training te verbeteren om een goede kwalificatie te kunnen rijden.”

   Name 		Team 		Time 	 Laps 
 1 Nico Rosberg 	Mercedes 	1:27.697 29 
 2 Lewis Hamilton 	Mercedes 	1:27.797 25 
 3 Sebastian Vettel 	Ferrari 	1:28.412 33 
 4 Kimi Raikkonen 	Ferrari 	1:28.842 33 
 5 Valtteri Bottas 	Williams 	1:29.265 32 
 6 Daniil Kvyat 	Red Bull 	1:30.016 27 
 7 Carlos Sainz Jr 	Toro Rosso 	1:30.071 41 
 8 Pastor Maldonado 	Lotus 		1:30.104 11 
 9 Romain Grosjean 	Lotus 		1:30.205 37 
10 Nico Hulkenberg 	Force India 	1:30.473 30 
11 Felipe Nasr 		Sauber 		1:30.755 33 
12 Sergio Perez 	Force India 	1:30.980 32 
13 Jenson Button 	McLaren 	1:31.387 21 
14 Max Verstappen 	Toro Rosso 	1:31.395 6 
15 Marcus Ericsson 	Sauber 		1:32.303 14 
16 Kevin Magnussen 	McLaren 	1:33.289 4 

Klik hier voor het tijdschema van de GP van Australië en klik hier voor het fotoalbum.

Via onze Twitter en Facebook accounts zullen we regelmatig updates plaatsen en zoals gewoonlijk volgen er volledige verslagen op Verstappen.nl.