Tost verwacht dat Max en Carlos aan elkaar gewaagd zijn

Gepubliceerd op 24 februari 2015 door Niels Hendrix

In zijn tiende seizoen als teambaas van Scuderia Toro Rosso, heeft Franz Tost met de rookies Max Verstappen en Carlos Sainz een nieuw rijderspaar, het jongste duo in de geschiedenis van de Formule 1.
In een interview met Formula1.com laat Tost weten hoe het is om met de nieuwste “diamanten” van Red Bull te werken.

Franz, Toro Rosso start het seizoen met twee debutanten. Hoe moeilijk is dat?
Franz Tost: “Ik verwacht geen moeilijkheden, zeker niet wat betreft de coureurs. Over het algemeen kijk ik erg uit naar de start van het nieuwe seizoen met Carlos en Max, omdat ik simpelweg van beiden een goede job verwacht.”

In Jerez en Barcelona heb je Max en Carlos aan het werk gezien. Wat is je eerste indruk?
“Ik ben positief onder de indruk van allebei. Beiden zijn veel meer volwassen dan je misschien zou verwachten. Beiden hebben erg goed gepresteerd. Ze zijn erg vastberaden en gemotiveerd. Ik verwacht dat ze aan elkaar gewaagd zullen zijn. De een zal soms een voordeel hebben in de kwalificatie en de ander is misschien sneller in de race, maar uiteindelijk denk ik dat beiden qua prestaties elkaar zullen evenaren.”

Vorig jaar rond deze tijd hoopte je zesde te eindigen in het constructeurskampioenschap, maar dat is niet gelukt. Wat is het doel voor dit jaar?
“Het doel is om vijfde te worden in het constucteurskampioenschap. Ik ben ervan overtuigd dat als de auto en aandrijving de prestaties leveren zoals verwacht, we daar kunnen eindigen. Wat betreft de rijders verwacht ik geen grote problemen ondanks dat ze zogenaamd onervaren coureurs zijn. Het team zal intensief met hen werken en ik hoop dat we hen zo kunnen opleiden dat ze een steile leercurve hebben.”

Je bent al lang bij Toro Rosso. Wat is er mooi aan het leiden van een “junior team”? Is dat concept nog steeds van toepassing?
“Als je naar de resultaten kijkt, zou ik zeggen ja. Het originele plan van Red Bull was – en blijft – dat Toro Rosso jonge coureurs uit de poel van Red Bull-coureurs de kans geeft de F1 in te stappen. Tot dusver is dat erg succesvol geweest als je bedenkt dat Sebastian Vettel, Daniel Ricciardo en Daniil Kvyat van Toro Rosso afkomen. Met Max en Carlos hebben we twee nieuwe diamanten in de handen van Red Bull. Als je alles bij elkaar optelt, is deze manier nog steeds de juiste.”

Je hebt tijdens de winterperiode vast teruggekeken op 2014. Wat waren volgens jou goed, slecht en lelijk?
“Het positieve van afgelopen jaar was natuurlijk hoe goed Daniil Kvyat zichzelf als jonge coureur heeft ontwikkeld. Je kon zien hoe snel hij leerde en hoe getalenteerd hij is. Het slechte was onze betrouwbaarheid afgelopen seizoen. We hadden problemen tijdens sommige races en wisten er helaas een paar niet te finishen. Het lelijke waren de neuzen. Maar dit jaar zien ze er veel mooier uit. De auto’s zien er in het algemeen beter uit, moet ik zeggen. Vorig jaar was er een grote verandering in de reglementen en de teams waren niet zo bezig met koeling en zo. Nu we het tweede jaar ingaan, is er ervaring en het omhulsel van de motor is in een veel slankere vorm dan vorig jaar. Daarom vind ik de auto’s er mooier uitzien.”

Wat is je eerste indruk na de tests, zowel wat betreft je eigen prestaties al die van de andere teams?
“Samengevat staat Mercedes nog steeds vooraan, maar Ferrari heeft een inhaalslag gemaakt en ik denk dat ook Red Bull een grote stap voorwaarts heeft gedaan. Ik hoop dat het kampioenschap niet al midden in het seizoen wordt beslist, maar tijdens de laatste race van 2015 tussen verschillende teams, niet alleen de Mercedes-coureurs.”

Wat betreft je eigen prestaties, zou je kunnen zeggen dat Renault de Achilleshiel van Red Bull Racing en Toro Rosso is?
“Renault heeft gedurende de winter hard gewerkt: we reden bijvoorbeeld 94 ronden tijdens de openingsdag van de test in Barcelona. Dat was een mooi getal en toonde de betrouwbaarheid van het pakket. Ik verwacht dat Renault in de komende maanden nog een stap voorwaarts zal maken, en dan zullen we zien hoe groot het gat naar Mercedes en Ferrari is. Uiteindelijk komen we er wel. Maar tot op heden heeft Mercedes volgens mij met veel brandstof gereden. Ze hebben hun ware kunnen nog niet getoond. Het zal waarschijnlijk twee of drie races duren voor dat plaatje duidelijk is.”

En de invloed van motor-goeroe Mario Illien? Hij werkt voor Renault, toch?
“Ja, hij is bij het project betrokken. Ik ben ervan overtuigd dat Renault er voordeel bij heeft, omdat Mario erg ervaren is en zeker een positieve inbreng heeft. We zullen zien wat het ons op het circuit gaat brengen.”

Wanneer verwacht je met Renault qua vermogen stappen vooruit?
“We maken een stap voor de eerste race en natuurlijk zal er tijdens het seizoen ook een stap gemaakt worden. Wanneer precies is nu lastig te zeggen. Je moet eerst de prestaties op de testbank opschroeven en de betrouwbaarheid verhogen, omdat we maar vier motoren per seizoen mogen gebruiken. Dat vergt natuurlijk tijd en we zullen moeten afwachten. Ik weet zeker dat Renault gedurende het seizoen met upgrades zal komen.”

Er zijn dit jaar minder F1-teams. Hoe bekijk je dat sportief gezien vanuit het oogpunt van Toro Rosso?
“Helaas hebben we maar negen teams op de startgrid. Volgend jaar zal Haas haar intreden doen in de Formule 1  en dan zijn er weer tien teams en 20 auto’s. Dat is een goed en gezond startveld.”