Max meest productief op eerste testdag Barcelona

Gepubliceerd op 19 februari 2015 door Niels Hendrix

Na in de ochtend al 35 maal Circuit de Catalunya te zijn rondgegaan, heeft Max Verstappen de teller aan het eind van de donderdag op 94 afgelegde ronden gezet. Dat leverde Scuderia Toro Rosso 437 kilometer aan waardevolle data op.
De Nederlander wist zijn snelste ronde iets aan te scherpen en met 1:27.900 eindigde Max de dag als zesde.

“We hebben ‘s ochtends niet zoveel kunnen doen als gehoopt”, zegt Max. “Maar ’s middags hebben we de snelheid opgepakt en heb ik bijna een raceafstand afgelegd. Ik ben blij dat we dat bereikt hebben, want het was de eerste keer dat ik zoveel ronden heb gereden en het was een nuttige ervaring. Dat geldt ook voor het oefenen van de pitstops en andere procedures waarmee ik tijdens een race te maken heb.”

“Het doel van deze eerste dag was om zoveel mogelijk ronden te rijden, zodat ik alles onder de knie heb voor ik naar Melbourne afreis. Barcelona vergt tamelijk veel van je nekspieren, maar ondanks de 94 gereden ronden voel ik me prima. Ik leer de auto keer op keer, beetje bij beetje, beter kennen en boek zelf en met de auto continue vooruitgang. Bovendien geniet ik van elke ronde in de STR10!”

Na de middagpauze duurt het een tijd voordat Max de STR10 weer de baan op kan sturen. Maar nadat enkele kleine problemen zijn opgelost, is de Toro Rosso-coureur tussen 16.00 en 18.00 uur bijna constant op het asfalt te vinden. Stints van tot twintig ronden worden enkel door korte pitstops afgewisseld om weer verder te kunnen gaan. Daarbij rijdt Max op zijn medium compound banden voornamelijk rondetijden in de 1:30, die opvallend dicht bij elkaar liggen.

Phil Charles, de hoofd race-engineer van Toro Rosso: “Het was een productieve start van onze tweede wintertest, met Max die tijdens zijn eerste ervaring achter het stuur van een Formule 1-auto op Barcelona zich naadloos aanpaste. Afgezien van een klein probleem rond lunchtijd verliep ons programma volgens plan. In de ochtend hebben we nuttige chassis tests uitgevoerd, terwijl de middag gereserveerd was om race procedures en pitstops door te nemen. Dat was nuttig voor het hele team en Max in het bijzonder.”

De opvallendste actie op de baan komt van Susie Wolff en Felipe Nasr, die elkaar halverwege de middag in bocht vijf raken en in de grindbak belanden. Vooral de Sauber C34 heeft het daarbij zwaar te verduren gekregen met een afgebroken achtervleugel en beschadigde achterwielophanging, versnellingsbak en side-pod.

Het mag een klein wonder genoemd worden dat de Zwitserse renstal de auto met nog een half uur te gaan de baan weer op weet te krijgen. In het laatste kwartier verschijnt ook Susie Wolff weer ten tonele, maar de dame voegt niet meer dan drie rondjes toe aan haar totaal.

Pastor Maldonado is met zijn Lotus de snelste (1:25.011), voor Kimi Raikkonen in zijn Ferrari (1:25.167) en de Red Bull Racing-auto van Daniel Ricciardo (1:25.547).

Vrijdag neemt Carlos Sainz het stuur van de STR10 over van Max, die op zaterdag weer in actie komt in Barcelona.

De tijden en het aantal ronden van donderdag 19 februari:

 1  Pastor Maldonado 	Lotus  		1m25.011s 		(69)
 2  Kimi Raikkonen 	Ferrari  	1m25.167s  +0.156 	(74)
 3  Daniel Ricciardo 	Red Bull  	1m25.547s  +0.536 	(59)
 4  Sergio Perez 	Force India  	1m26.636s  +1.625 	(34)
 5  Felipe Nasr  	Sauber  	1m27.307s  +2.296 	(79)
 6  Max Verstappen 	Toro Rosso  	1m27.900s  +2.889 	(94)
 7  Jenson Button 	McLaren  	1m28.182s  +3.171 	(21)
 8  Pascal Wehrlein 	Force India  	1m28.329s  +3.318 	(32)
 9  Pascal Wehrlein 	Mercedes  	1m28.489s  +3.478 	(48)
10  Susie Wolff 	Williams  	1m28.906s  +3.895 	(86)
11  Lewis Hamilton 	Mercedes  	1m30.429s  +5.418 	(11)

Het programma van de resterende dagen van deze eerste testsessie staat op onze circuitpagina.

Via onze Twitter en Facebook accounts zullen we gedurende de testdagen updates plaatsen en na afloop van elke dag volgt er zoals gewoonlijk een volledig verslag op Verstappen.nl. Ook is er een fotoalbum, waarin we steeds nieuwe foto's zullen bijplaatsen.