scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Toro Rosso onthult STR10 in Jerez

Gepubliceerd op 31 januari 2015 door Johan Peeters

Scuderia Toro Rosso heeft op zaterdagmiddag in Jerez de la Frontera haar nieuwe Formule 1-bolide aan de pers gepresenteerd. De nieuwe STR10 moet rookies Max Verstappen en Carlos Sainz in staat stellen regelmatig in de punten te rijden.

Om 17.00 uur zijn het Max en Carlos die ten overstaan van een legertje journalisten, fotografen en genodigden, gezamenlijk het rode doek van de nieuwe STR10 halen. De auto heeft de vertrouwde kleuren waarmee de laatste jaren al gereden werd en valt vooral op door een ander neuspartij ten opzichte van 2014.

Net als de auto van vorig jaar is ook de nieuwe ontworpen door de ervaren Engelsman James Key. Met het nieuwe design borduurt Toro Rosso verder op de auto van 2014, die als basis diende voor het nieuwe wapen van het Italiaanse team uit Faenza. Key bevestigt dat de auto nog zal veranderen voor de volgende test in Barcelona en daarna nog een keer voor de eerste race in Melbourne.

De nieuwe auto zal wederom aangedreven worden door een motor van Renault. De Franse motorenproducent heeft gedurende de winter flinke stappen gezet om de betrouwbaarheid en het vermogen van hun nieuwe krachtbron naar een hoger niveau te tillen.

Op dit moment levert Renault alleen motoren aan Red Bull Racing en Scuderia Toro Rosso. Van de andere teams die vorig seizoen nog met de Franse krachtbron onderweg waren, is Lotus overgestapt naar Mercedes en is het hoogst onzeker of het noodlijdende Caterham nog aan het nieuwe seizoen zal gaan deelnemen.

Ook in het nieuwe seizoen zal Toro Rosso gebruik blijven maken van de versnellingsbak van Red Bull Racing. Door kleine regelwijzigingen voor 2015 mag er nu van meer componenten van het zusterteam gebruik gemaakt worden. Hierdoor zal bijna de gehele achterkant van de nieuwe auto hetzelfde zijn als bij Red Bull Racing.

Na de presentatie hebben we even de tijd om met Max een praatje te maken en hem te vragen wat hij van de nieuwe auto vindt: “Hij is mooi! Hij ziet er in ieder geval een stuk beter uit dan de auto van vorig jaar. Nu maar hopen dat hij ook sneller is. Gedurende de komende testsessies wordt de auto nog doorontwikkeld en ik ga er vanuit dat op bepaalde vlakken de auto er bij de start van het seizoen in Australië anders uit zal zien.”

“Bij de shakedown afgelopen week hebben we bijna 100 kilometer kunnen rijden en alles voelde goed aan. Je rijdt dan niet op de limiet dus over de werkelijke prestaties kan ik nog niks zeggen, maar het ziet er allemaal positief uit”, aldus Max. Ook over zijn fysieke gesteldheid is de snelle Limburger positief. “De samenwerking met mijn nieuwe trainer gaat goed en ik voel me beter dan vorig jaar, een stuk fitter en sterker.”

Op de helm van Max prijkt ook dit seizoen weer het logo van supermarktketen Jumbo. Max is erg dankbaar voor de genoten steun in het verleden en is erg blij dat hij ook in zijn debuutseizoen in de Formule 1 weer kan rekenen op steun van deze trouwe sponsor.

Voorafgaand aan de presentatie maakte Max met enkele teamleden, waaronder zijn race-engineer Xevi Pujolar, een rondje te voet over het Circuito de Jerez. De baan is niet geheel nieuw voor Max. Vorig jaar reed Max in een Formule Renault 2.0 van Manor MP Motorsport al twee dagen tijdens een test op het Zuid-Spaanse circuit.

“Ik heb hier vorig jaar al gereden, maar het is niet te vergelijken. Ik heb nu veel meer vermogen tot mijn beschikking en ik moet compleet andere lijnen rijden. Carlos zal de eerste dag rijden en ik ga hem op de voet volgen. Meekijken en meeluisteren in de pits en naast de baan. Wat zijn de eventuele probleempjes en hoe gaan ze daar mee om. Het gaat niet om de rondentijden tijdens deze test. De focus ligt op het leren kennen van de auto”, besluit Max.

Op zondagmorgen wordt het nieuwe Formule 1-seizoen in Jerez officieel afgetrapt met de eerste van drie vierdaagse testsessies. Nadat op woensdag 28 januari de shakedown van de gloednieuwe STR10 op het Italiaanse circuit van Misano zonder noemenswaardige problemen verliep, zal Carlos Sainz op zondag de eerste testdag voor zijn rekening nemen. Op maandag is het dan de beurt aan Max. Op dinsdag is het dan weer Carlos die in de auto plaats zal nemen, voordat Max op woensdag de testsessie afsluit.

Het programma van de aankomende testsessie in Jerez staat op onze circuitpagina.
Via onze Twitter en Facebook accounts zullen we gedurende de testdagen updates plaatsen en na afloop van elke dag volgt er zoals gewoonlijk een volledig verslag op Verstappen.nl. Ook is er een fotoalbum ingericht voor de presentatie en de komende testdagen, waarin we steeds nieuwe foto's zullen bijplaatsen.