Verstappen.nl op fabrieksbezoek bij Toro Rosso

Gepubliceerd op 07 december 2014 door Johan Peeters

Nadat de testdag van Max Verstappen in de Toro Rosso STR7 op het circuit van Imola op 3 december door aanhoudende regen vroegtijdig tot een einde kwam, werd de Verstappen Info Page uitgenodigd om in Faenza de Toro Rosso fabriek te bezoeken.

Bij aankomst op het industrieterrein in Faenza blijkt de Scuderia Toro Rosso fabriek verdeeld te zijn over drie hoofdgebouwen en een flink aantal bijgebouwen die over een paar straten verspreid liggen. Aan de buitenzijde van de gebouwen wijst niets erop, buiten enkele vlaggen en naamborden, dat hier een high-tech bedrijf als Toro Rosso gehuisvest is.

Als we achter de persofficier van Toro Rosso, Fabiana Valenti, de hoofdingang betreden wordt duidelijk dat onbevoegden geen toegang hebben tot welk deel van de fabrieken dan ook. Alleen voor degenen met het juiste pasje gaan desbetreffende deuren open. Zelfs de hoofdingang is alleen te bereiken nadat we door een grote stalen poort het terrein hebben betreden.

Voordat het Formule 1-team van Minardi na het seizoen 2005 door Red Bull van Paul Stoddart werd overgenomen, waren het team en de fabriek in Faenza vele malen kleiner. De personele groei komt deels door het feit dat Toro Rosso bijna alles in eigen huis produceert. In de tijd dat het team nog onder de naam Minardi opereerde, werden er veel meer delen ingekocht bij toeleveranciers. Op dit moment wordt er gebouwd aan een nieuwe fabriek. Het nieuwe gebouw telt drie verdiepingen en levert 7.500 vierkante meter aan nieuwe werkvloer op. Dit vierde gebouw zal uiteindelijk het oudste gedeelte van het complex gaan vervangen.

Fabiana leidt ons rond en verontschuldigt zich voor het feit dat we niet op plekken mogen komen waar onderdelen van de nieuwe auto te zien zijn. Het eerste gedeelte van de fabriek dat we te zien krijgen, is een bijgebouw waarin de “machine shop” is gevestigd, waar vooral verspanende machines staan zoals CNC draai- en freesbanken. Op deze machines worden diverse onderdelen van de auto gemaakt, maar ook de mallen voor de carbondelen. Het gebruik van carbon neemt nog steeds toe bij het bouwen van een moderne Formule 1-auto.

 In de “machine shop” zien we ook een SLS-machine. Deze machine is in feite een soort 3D-printer waarin, op basis van de doorsnede van het virtuele model, met behulp van een laser metaalpoeder wordt gesmolten. Zo wordt laag voor laag het gehele model opgebouwd. Onderdelen die uit deze machine komen worden vooral gebruikt in prototypes en schaalmodellen die in de windtunnel getest worden.

Volgende halte in de rondleiding is de composiet afdeling. Hier worden alle delen die uit carbon vervaardigd worden gefabriceerd. We zien medewerkers in een laboratoriumachtige ruimte, in witte jassen met de nodige precisie, op maat gesneden carbonvellen in de mallen leggen, verlijmen en gladstrijken. Hierna worden de mallen in zakken gestoken en gaan onder vacuüm in een autoclaaf. Dit is in feite een grote oven waarin alle carbon delen onder een bepaalde temperatuur en gedurende een bepaalde tijd “gebakken” worden.

In hetzelfde gebouw is ook de “operations room” gehuisvest. Deze ruimte is als het ware een replica van de pitmuur op een circuit tijdens races en testsessies. Vanwege het feit dat er tijdens een raceweekend maar een bepaald aantal teamleden op een circuit aanwezig mogen zijn, wordt er in de fabriek door een groot aantal teamleden, achter talloze beeldschermen, alles in de gaten gehouden wat te maken heeft met de auto en motor.

De laatste afdeling die we aandoen in onze rondleiding is de “assembly area”. Hier worden alle onderdelen tot een Formule 1-bolide samengebouwd. Tijdens ons bezoek zijn een tiental monteurs bezig met het opbouwen van een STR9 met chassisnummer 04. Erg druk is het nog niet. Het seizoen 2014 is afgelopen en de nieuwe auto voor 2015 laat nog even op zich wachten.

In het hele gebouw hangen foto's aan de muur van auto's en coureurs uit het verleden. Ook zien we op bijna elke werkplek een grote kalender hangen met hierop alle raceweekenden van de Formule 1. Alles in de fabriek blijkt in het teken te staan van de raceweekenden.

Kort voor ons afscheid staan we even stil bij de nog niet al te grote prijzenkast van Scuderia Toro Rosso. Uiteraard staan daarin de trofeeën die Sebastian Vettel kreeg na zijn winst in de Italiaanse Grand Prix op het circuit van Monza in 2008 op een prominente plek.

In de nabijheid van de prijzenkast hangt een groot zesluik met daarop een foto van Vettel op de hoogste trede van het podium in Monza. Fabiana bekent dat ze Vettel altijd als haar favoriete Toro Rosso-coureur heeft gezien. “Untill now. From now on it’s Max!”