Regelwijzigingen in de Formule 1 voor 2015

Gepubliceerd op 04 december 2014 door Johan Peeters

Tijdens de vergadering van de WMSC (World Motor Sport Council) is onder meer besloten om voor 2015 af te zien van staande herstarts en dubbele punten in de slotrace. Ook werd de Formule 1 kalender van 2015 bevestigd.

Vanaf de eerste race in Australië wordt ook de 'virtuele safety car' ingevoerd. Dit na succesvolle praktijktests tijdens de laatste raceweekenden aan het eind van afgelopen seizoen. Dit systeem kan worden gebruikt in sectoren waar dubbel geel wordt gezwaaid, maar waar het niet nodig is de safety car de baan op te sturen. De coureurs dienen zich aan de opgelegde snelheidslimiet te houden.

Wanneer teamleden of materieel van een team zich nog op de grid bevindt na het vijftien-secondensignaal moet de betreffende coureur vanuit de pitstraat starten. Als dit niet wordt gedaan, krijgt de desbetreffende coureur een tien-seconden stop and go.

Tijdens een rode vlagsituatie wordt de pituitgang gesloten en keren de auto's voortaan terug naar de pitstraat, dus niet naar de startgrid. De eerste auto dient zich in de 'fast lane' op te stellen voor het rode licht en de andere auto's sluiten daarachter aan.

Bij een 'unsafe release' krijgt de desbetreffende coureur alleen nog een tien-seconden stop-and-go en niet langer een gridstraf voor de volgende race. Wel kan er een extra straf volgen wanneer de steward oordeelt dat een coureur is doorgereden in de wetenschap dat hij op onveilige wijze is weggestuurd.

Tijdens een neutralisatie krijgen achterblijvers nog altijd toestemming om de safety car voorbij te gaan wanneer dat veilig is, maar de wedstrijdleiding hoeft niet meer te wachten tot ze weer zijn aangesloten om de race vrij te geven.

Ook het technisch regelement is op een paar punten aangepast. Het minimumgewicht is verhoogd van 701 naar 702 kilogram. De panelen die moeten voorkomen dat onderdelen de overlevingscel doorboren, worden opgetrokken tot de rand van de cockpit en langs het hoofd van de coureur. De voorwielophanging mag alleen worden beïnvloed door de voorwielen en de achterwielophanging mag alleen worden beïnvloed door de achterwielen.  

Als laatste zijn de eisen voor het afgeven van een superlicentie aangescherpt voor 2016 en later. Er komt een minimumleeftijd van 18 jaar en coureurs zullen eerst twee jaar in een lagere autosportklasse moeten rijden. Er komt er een puntensysteem op basis van resultaten in een lagere klasse om het prestatieniveau vast te stellen. Ook moeten Formule 1-coureurs voortaan een geldig rijbewijs hebben en worden ze getoetst op kennis van het sportief reglement voordat een superlicentie afgegeven wordt.

Deze nieuwe regel heeft geen invloed op de superlicentie van de pas 17-jarige Max Verstappen. Als hij in maart 2015 in Melbourne als Scuderia Toro Rosso-coureur debuteert, is hij de jongste coureur ooit die aan de start staat van een Formule 1 Grand Prix. Het ziet ernaar uit dat dit hoogstwaarschijnlijk tot in lengte van dagen zo zal blijven.