scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Terugblik met Jos op zijn Formule 1-debuut in Brazilië

Gepubliceerd op 05 november 2014 door Niels Hendrix

Op 27 maart 1994 stond de toen 22-jarige Jos Verstappen voor het eerst aan de start van een Grand Prix. Het is inmiddels dus ruim twintig jaar geleden dat “Jos the Boss” debuteerde op Interlagos, waar zijn zoon Max (17 jaar) aanstaande vrijdag voor het eerst zal rijden. Tijd dus om samen met Jos en zijn vader Frans terug te blikken op dat in meerdere opzichten memorabele racedebuut in de Formule 1.

Dat debuut in de koningsklasse van de autosport kwam eerder dan verwacht, gepland en achteraf ook gewenst. Benetton coureur J.J. Letho had namelijk zijn nek gebroken tijdens een van de eerste tests van het seizoen, waardoor Jos van test- naar racecoureur naast Michael Schumacher promoveerde en zijn eerste Grand Prix in Brazilië reed. “Een race om nooit te vergeten”, noemt Jos het zelf, niet in de laatste plaats om de ijzingwekkende crash die hij er meemaakte.

Frans: “We hadden nooit gedacht dat Jos in Brazilië zou moeten starten. Door het ongeluk van Letho kwam dat debuut opeens heel onverwacht. Dan gaat er heel wat door je heen.” Jos vult aan: “We zijn er tijdig heen gereisd om aan het tijdsverschil en het klimaat te wennen. We hebben het circuit een paar keer rondgelopen om het zo goed mogelijk te leren kennen.” Frans: “Dan loop je daar rond en zie je bijvoorbeeld Ayrton Senna, Jean Alesi en Gerhard Berger. Dan vraag je jezelf af hoe dat allemaal gaat aflopen.”

Frans beschrijft hoe zenuwachtig hij was toen hij op zondag zijn zoon zijn plaats zag innemen op de startgrid: “Jos stond op de negende startplaats, dat was gewoon al apart. Er ging van alles door me heen. De laatste minuut voor de start voelde ik mijn hart kloppen in mijn keel. Ik was langs het circuit gelopen om op een bepaald punt te gaan staan. Daar zag ik dat hij goed door kwam na de start.”
Maar een schrikmoment kwam er alsnog. “Na de 34e ronde zag ik hem opeens vliegen. En dan, ja, dan knapt er wel iets.”

Halfweg de race vochten Martin Brundle, Eddie Irvine en Jos voor de zevende plaats, waarbij ze Éric Bernard op een ronde moesten zetten. Brundle had echter een mechanisch probleem en de McLaren vertraagde. Irvine ging naar links, waar hij de Nederlander raakte. De Benetton vloog in het gras, kwam terug op de baan en raakte Irvine. Nadat Jos achterin de McLaren reed, werd hij gelanceerd en ging hij over de kop. De drie rijders kwamen er echter goed vanaf. Irvine zou later voor drie races geschorst worden, omdat hij werd gezien als veroorzaker van deze crash.

Formule 1-commentator Olav Mol riep destijds live op tv: “Hier zien we een herhaling van een inhaalmanoeuvre van Verstappen. Dat mogen we hopen. Ow, die raken elkaar! Verstappen met twee wielen naast de baan. Einde verhaal. Who-lie-do-sie! Een enorme crash van Jos Verstappen. Zo eindigt dus zijn eerste Grand Prix, bij het inhalen van Eddie Irvine. Ja, das definitief einde wedstrijd.”
Woorden die menig Verstappen-fan zich nog levendig kan herinneren.

Ook Jos kan zich het voorval nog goed voor de geest halen: “Ik weet nog precies hoe het gebeurde. Ik lag vijfde en had een hele slechte pitstop door een probleem met de koppeling, dus de monteurs moesten de auto herstarten waardoor ik op de viertiende plek belandde. Daarna was ik aan een opmars bezig en lag ik snel weer negende. Ik zat toen achter Irvine, die ik ging inhalen, want mijn rondetijden waren beter. Maar toen ontstond er een hele rare situatie.”

Jos vervolgt: “Er gebeurde iets met de auto direct voor ons. Brundle had een kapotte motor, dus die reed helemaal rechts. Irvine moest daardoor naar links komen, maar ik zat al naast hem. Hij raakte me bij een snelheid van rond de 280 km/uur, waardoor mijn auto deels op het gras kwam. Toen kwam die enorme klap. De wind kwam onder de auto, waardoor ik een salto maakte. Op het einde van die koprol raakte ik de auto van Brundle. Het ging zo snel, maar ik kwam weer op mijn pootjes terecht. De auto landde weer op de wielen, tenminste de wielen die er nog op zaten. Voor ik het besefte, stond ik weer stil.”

Ondertussen stond Frans naast het circuit van de schrik bij te komen. “Ik zag ook meteen op het grote scherm dat Jos zijn helm open deed en dat was voor mij de geruststelling. Maar ja, de meegereisde familie zat in de pitbox en had dat allemaal nog niet gezien, dus daar was het een hysterische boel. Maar ik had al gauw genoeg in de gaten dat er niets ernstigs was gebeurd.”

“Dan zie je pas echt hoe hard zo’n Formule 1-auto rijdt op het rechte stuk”, besluit Jos. “Als je met bijna 300 km/uur een klapper maakt, zie je hoe hard zo’n ding kan gaan en hoe hoog je kunt vliegen. Dat was heel spectaculair en ik heb heel veel geluk gehad.”

Deze enorme klapper zal komende vrijdag bij Jos nog wel eens door zijn gedachten gaan als de voormalig F1-coureur zijn zoon Max op Interlagos aan het werk ziet tijdens de eerste vrije training. Crashes zijn onlosmakelijk met de autosport verbonden, maar laten we hopen dat een dergelijke vliegstunt met een racewagen eenieder in de toekomst bespaard blijft.