Tweede kwalificatie breng Max niet verder dan P9 en P8

Gepubliceerd op 17 oktober 2014 door Ron Lem

De tweede kwalificatie in Hockenheim, die tevens de laatste kwalificatie van het FIA Formula 3 European Championship markeert, is voor Max Verstappen teleurstellend verlopen. Met een negende en achtste startpositie voor race 2 en 3 zal de Van Amersfoort Racing-coureur flink aan de bak moeten om zijn tweede positie in het kampioenschap veilig te stellen. Helemaal omdat zijn grootste concurrent voor die plek, Tom Blomqvist, twee maal naar pole positie reed.

“Het grote probleem is dat ik geen grip had”, aldus Max, die tijdens de eerste kwalificatie (voor race 1) nog pole positie veroverde. “We weten nog niet waar het aan ligt. Het is vreemd dat we opeens zoveel tijd verliezen, terwijl we bijna niets aan de auto hebben veranderd. Eigenlijk kan dat niet van de ene op de andere kwalificatie veranderen.”

Terwijl het daglicht langzaam maar zeker afneemt, gaat op de Hockenheimring de tweede kwalificatie van start. In de pitlane is het druk, de teams laten hun monteurs de laatste voorbereidingen treffen en de rijders zitten afwachtend in hun wagens. Als dan de pitlane open gaat, zijn er diverse teams direct op weg. Max mag nog even wachten, maar na enkele ogenblikken wordt ook hem het sein gegeven de motor te starten en de uitdaging aan te gaan een goede tijd neer te zetten.
Wat echter hoopvol wordt ingezet, blijkt al snel uit te draaien op tegenvallende prestaties. Hoewel Max alles op alles zet, wil de F3-auto niet op snelheid komen en dat vertaalt zich in tegenvallende rondetijden.

Als op twee derde van de 20 minuten durende kwalificatie een rode vlagsituatie ontstaat, komt Max binnen en ontstaat er een zenuwachtige maar toch goed gecoördineerde drukte rond de bolide. Monteurs nemen data af, Max geeft met gebaar en taal aan wat zijn ervaringen zijn en terwijl data direct wordt geanalyseerd, krijgt de doorgaans supersnelle Red Bull Junior aanwijzingen om zo goed mogelijk met het probleem om te gaan en de schade beperkt te houden.

Als het licht op het 4.575 meter lange circuit weer op groen gaat, blijkt echter al snel dat het Max niet zal gaan lukken de snelle tijden van de eerste sessie te evenaren of zelfs maar te verbeteren. Max doet echter zijn uiterste best en verbetert nog wel de tijden die eerder tijdens deze sessie werden geklokt. Maar door de vooralsnog onbekende problemen weet de Van Amersfoort Racing-rijder niet verder dan de negende en achtste positie te komen, op één seconde van Blomqvist.

“De wijziging aan de afstelling tijdens de kwalificatie heeft geen verschil gemaakt, het werd er niet beter op”, vertelt Max. “Ik bleef een gebrek aan grip op alle vier de wielen houden. We weten nog niet waar het aan ligt.” In de suggestie dat het aan de banden ligt, gaat Max niet direct mee. “Dat weet ik niet. We onderzoeken het nu eerst uitvoerig samen met het team.”

Voor race 1 start Max dus op pole positie. Race 2 en 3 zal hij van respectievelijk P9 en P8 aanvangen. “Ik heb er vertrouwen in dat de snelheid er morgenvroeg weer is. Op het setje banden dat ik pole positie haalde, ging het wel goed. De andere twee races ga ik een zo goed mogelijke start proberen te maken en vanuit daar proberen me naar voren te werken.”

Het programma van dit weekend staat op onze circuit pagina.
Verder is Max te volgen via de officiële livetiming en de live stream (alleen tijdens races).

Via onze Twitter en Facebook accounts zullen we gedurende het weekend updates plaatsen en na afloop van elke dag volgt er zoals gewoonlijk een volledig verslag op Verstappen.nl.

Ook is er een fotoalbum ingericht voor dit weekend waarin we gedurende de komende dagen steeds nieuwe foto's zullen bijplaatsen.

Uitslagen (vrijdag 17 oktober) FIA Formula 3 European Championship Hockenheim:
Uitslag eerste vrije training
Uitslag tweede vrije training
Uitslag kwalificatie race 1
Uitslag kwalificatie race 2
Uitslag kwalificatie race 3