Uitval voor Max in eerste race op Imola, Ocon wint

Gepubliceerd op 11 oktober 2014 door Bas Winckels

De eerste race in de voorlaatste ronde van het FIA Formula 3 European Championship is voor Max Verstappen uitgemond in een teleurstelling. Na een veelbelovend begin van de race werd Nederlands snelste coureur door verschillende incidenten teruggeworpen in de wedstrijd, om uiteindelijk de strijd vlak voor het einde van de race in de pits te moeten staken. De Fransman Esteban Ocon doet zijn naam als favoriet voor de titel eer aan door de race naar zich toe te trekken en winnend af te sluiten.

We spreken een duidelijk teleurgestelde Max na de race. “De start was goed. Ik kon in het begin van de race naar positie zeven rijden, de snelheid zat er goed in. We hebben na gisteren nog wat veranderingen gedaan aan de auto en die pakten goed uit. Ik reed ook de snelste raceronde en ik kon snel naar Dennis toe rijden.”

Max weet dat hij een onvervalste Verstappen-start nodig heeft om, startend vanaf plaats vijftien, potten te kunnen breken in deze race. De eerste plaats heeft hij al voor de start te pakken, als Nicolas Latifi stilvalt tijdens opwarmronde. De Verstappen-start komt er: op start-finish heeft Max al Tatiana Calderon, die voor hem is gestart, te pakken. Hij kiest de buitenkant bij het insturen van Villeneuve en ter hoogte van de Variante Alta rijdt Max al op de negende positie. Achter hem komen de teamgenoten Santino Ferrucci en Brits kampioen Martin Cao met elkaar in aanraking. Cao blijft achter bij de vangrail, Ferruci weet zijn auto nog met een beschadigde rechter voorwielophaning de pits in te sturen, waar hij zijn race moet staken. Ook William Buller komt ook de pits in. De safety-car komt voor drie ronden op de baan, waarna de coureurs weer losgelaten worden op het strijdtoneel.

Bij de herstart gaat raceleider Esteban Ocon vroeg op het gas en trekt meteen een gat. Verstappen zit op de staart van Lucas Auer en is duidelijk sneller dan de Oostenrijker. Aan het einde van de vijfde ronde maakt Antonio Fuoco op de zesde positie een fout, waardoor Auer en Verstappen er voorbij kunnen. Dan plaatst Max een prachtige inhaalmanouevre op Auer. Bij het ingaan Rivazza kiest de Nederlander de buitenkant en Auer schiet iets door, waardoor Max aan de binnnenkant er voorbij kan. Hij zet meteen de snelste raceronde neer en komt met acht tienden per ronde dichterbij aan Jake Dennis, die dan op de zesde positie ligt. De achterstand op Ocon bedraagt dan al wel zeven en een halve seconde, waardoor een podiumfinish dan al buiten handbereik ligt. Max heeft zijn tanden in het stuur gezet, wat blijkt uit het feit dat hij de randen van het circuit opzoekt en er af en toe een stofwolk achter de Van Amersfoort-bolide opstijgt.

Dan volgt het keerpunt in de wedstrijd voor Max: hij probeert Dennis aan de buitenkant van de beruchte Tamburello in te halen. Max gaat over de kerb, vliegt een eindje door de lucht en schiet rechtdoor. Als een volleerd rallycoureur drift Max door de grindbak en over het gras. Hij verliest twee plaatsen aan Auer en Felix Serralles en ziet zijn rondetijden naar beneden gaan. Max: “Misschien was ik iets te optimistisch om het meteen bij de eerste mogelijkheid te proberen, maar ik kwam over de kerbstones. Mijn wielen kwamen van de grond en doordat ik door het grind moest, waren mijn banden vies en duurde het even voordat ik weer snelle ronden kon rijden.”

Net op het moment dat hij weer snelheid in zijn Dallara krijgt, deelt Fuoco een tik van achteren uit aan Max, waardoor deze ten tweeden male door het grind raast en terugvalt naar de dertiende positie. De Italiaan ontvangt voor deze actie een drive-through penalty, maar het leed is dan voor Max al geleden. “Ik zag hem in mijn spiegels aankomen. Ik verdedigde de binnenkant, maar hij duwde me gewoon rechtdoor! Toen waren mijn banden weer vies en kon ik weer een paar ronden geen snelheid maken.” Als de Nederlander daarna Roy Nissany probeert in te halen, gaat het weer mis en stuift Max voor de derde keer door het grind. “Ik wilde buitenom en hij remde vroeg aan de binnenkant. Maar hij ging nog iets rechtdoor en stuurde pas laat de bocht in, waarmee hij mij geen ruimte gaf. Daardoor was mijn velg krom, waardoor mijn band leegliep.” Max ziet zich genoodzaakt zijn auto in de pits te parkeren. Ook Nissany elimineert zichzelf met die actie.

Zorgt Max voor het vuurwerk tijdens de race, vooraan trekt Esteban Ocon zich niets aan van alle mêlee achter zich. Hij rijdt naar een verdiende winst en heeft daardoor de overwinning in het kampioenschap binnen handbereik. Tom Blomqvist scoort een derde plek in de race, waardoor hij Max voorbij gaat in de stand om het kampioenschap. Max kijkt nu tegen een achterstand van vijf punten op Blomqvist aan. Jordan King completeert het podium door de tweede plaats op te eisen, iets waar de Brit uitermate tevreden mee is.

Vanmiddag 17.55 uur rijdt Max de kwalificatie voor race twee en race drie van het weekend. Max kijkt hier vol vertrouwen naar uit: “De snelheid was goed in de race, dus we moeten een goede kwalificatieronde kunnen neerzetten.” De snelste ronde van die sessie geldt als kwalificatietijd voor de tweede race, de op een na snelste ronde van die sessie geldt als kwalificatietijd voor de derde race. Beide races worden zondag gereden en zijn live te volgen via de live stream van fiaf3europe.com. De kwalificatie is te volgen via de live timing. Voor de tweede race krijgt Max nog tien plaatsen straf vanwege zijn motorwissel op de Nürburgring.

Uitslagen (zaterdag 11 oktober) FIA Formula 3 European Championship Imola:
Uitslag race 1