Gridstraf zet Max van P5 terug naar P15

Gepubliceerd op 10 oktober 2014 door Niels Hendrix

Ondanks dat Max Verstappen als vijfde geklasseerd werd tijdens de eerste kwalificatie zal hij race 1 op Imola vanaf P15 moeten aanvangen. De Van Amersfoort Racing-coureur heeft namelijk te maken met nog twee maal een gridstraf van tien plaatsen als gevolg van een motorwissel op de Nürburgring tijdens de vorige ronde van het FIA Formula 3 European Championship.

Max is teleurgesteld met de vijfde positie, op een halve tel achterstand, omdat hij geen perfecte ronde heeft kunnen rijden. Ook was de grip van zijn F3-auto niet optimaal. “Ontzettend balen”, steekt Max van wal. “De snelheid zat er tijdens de kwalificatie niet in. Het ging gewoon niet goed genoeg. Ook werd ik weer benadeeld, omdat we telkens achteraan vanuit de pitstraat moeten wegrijden als er weer een rode vlag is geweest. Dat zat ook niet mee.”

De leider in het kampioenschap Esteban Ocon verzekerde zichzelf ondertussen van pole positie, voor de drie Carlin-coureurs Antonio Giovinazzi, Jordan King en Tom Blomqvist, in een twintig minuten durende kwalificatie die tweemaal geplaagd werd door rode vlaggen.

De eerste rode vlag werd gezwaaid toen Sean Gelael bij de Villeneuve chicane verrast werd door een afremmende Max. De Indonesiër zigzagde over het asfalt en eindigde in de bandenstapels. Alexander Toril was verantwoordelijk voor de tweede rode vlag, toen hij er vanaf schoot na Rivazza. Er stonden toen nog twee minuten op de klok en slechts een handvol coureurs kon nog een vliegende ronde afleggen voor het zwart/wit geblokt viel. Ocon was een van hen en hij schraapte nog een paar honderdsten van zijn snelste tijd af.

Van de blaren op zijn handen heeft Max dankzij wat pleisters geen last meer. De snelheid in een rechte lijn is ook in orde. Max: “Mijn topsnelheid is gelijk aan die van de anderen. Dat ik vanmorgen in de eerste vrije training en vanmiddag in de kwalificatie de hoogste topsnelheid had, komt omdat ik toen eenmalig kon slipstreamen.”

Er is dus nog werk aan de winkel. Max besluit: “De balans van de auto is redelijk, maar ik mis grip op alle vier de wielen. Daar had ik in de vrije trainingen ook al last van. De baan is veel veranderd ten opzichte van de testdagen en blijkbaar ligt ons dat niet goed. Er ligt nu meer rubber en daardoor is de grip anders. We gaan nu hard aan het werk om de auto te verbeteren om zaterdag tijdens de race zo goed mogelijk te scoren.”

Het programma van dit weekend staat op onze circuit pagina.
Verder is Max te volgen via de officiële livetiming en de live stream (alleen tijdens races).

Via onze Twitter en Facebook accounts zullen we gedurende het weekend updates plaatsen en na afloop van elke dag volgt er zoals gewoonlijk een volledig verslag op Verstappen.nl.

Uitslagen (vrijdag 10 oktober) FIA Formula 3 European Championship Imola:
Uitslag eerste vrije training
Uitslag tweede vrije training
Uitslag eerste kwalificatie