Vraaggesprek met Max na F1-debuut Suzuka

Gepubliceerd op 03 oktober 2014 door Niels Hendrix

Max Verstappen schreef vrijdagochtend op Suzuka geschiedenis toen hij de jongste coureur ooit tijdens een Formule 1 weekend werd, nadat hij tijdens de eerste vrije training achter het stuur zat van de Scuderia Toro Rosso van Jean-Eric Vergne.

Onderstaand het vraaggesprek dat de 17-jarige Red Bull Junior na afloop met Formula1.com had.

Je eerste meters in een 2014 Formule 1-auto en je eerste officiële Grand Prix sessie. Hoe was je dag?
Max: “Op dit moment ben ik erg blij. Ik heb ervan genoten en dat was vandaag het belangrijkste, gewoon ervaring opdoen, veel rijden en wennen aan een F1-auto. Ik genoot echt van het rijden. Voordat ik in de auto stapte was ik kalm, omdat het voornaamste het wennen aan de auto was. Dat is wat ik heb gedaan.”

Hoe lang duurde het voor je om te acclimatiseren? De STR9 heeft natuurlijk veel meer vermogen dan je gewend bent in Formule 3…
Max: “Het duurde twee of drie ronden voor ik eraan gewend was. Ik had natuurlijk nog nooit eerder hier gereden en het was mijn eerste keer in dit type auto. Maar na een paar ronden voelde ik me comfortabel. Het ging goed, vandaag ging erom de auto te leren kennen. Uiteindelijk heb ik het volgens mij goed gedaan.”

Had de auto geen verrassingen voor je? Wat waren de grootste uitdagingen?
Max: “Het vermogen en de motor, dat is het grootste verschil. Maar ook de remmen en het sturen, alles is compleet anders. Het koppel van de auto is groot, dus daar moet je de koppeling op afstellen. Ik had een paar ronden nodig om eraan te wennen, maar op het eind ging het niet verkeerd.”

Wat vind je van de werkomgeving en de aandacht voor details binnen het team?
Max: “Ik ervaar dat niet als een grote verandering. Er werken alleen meer mensen om je heen en met je samen. Dat is volgens mij altijd goed!”

Je werd twaalfde in de vrije training, op een paar tienden van je toekomstig teamgenoot Daniil Kvyat. Hoe tevreden ben je daarmee?
Max: “Eerlijk gezegd ging ik voor mijn gevoel helemaal niet voluit. De hele sessie reed ik op veilig. Ik wilde niet crashen, maar gewoon mijn ronden maken en dat is wat ik deed. Ik denk dat ik meteen goed op snelheid zat, maar ik was aan het wennen aan de auto. Ronde voor ronde groeide het vertrouwen en voerde ik de snelheid op. Stap voor stap leer ik alles en stap voor stap kun je meer geven.”

Denk je dat je nu klaar bent voor racen in de F1?
Max: “Absoluut. Ik heb nog meer tijd om de auto te leren kennen, maar ik heb nog een paar vrije trainingen in het verschiet, dus daar kijk ik naar uit. Natuurlijk is mijn vertrouwen gegroeid na de eerste ronden nu ik weet hoe de auto reageert. Het zal steeds beter en beter gaan. Ik kom er wel.”

Er waren motorproblemen, maar je leek kalm te reageren op de rokende auto…
Max: “Toen ik de rook uit de achterkant van de auto zag komen, wist ik wat er aan de hand was! Daar is niets aan te doen, dus ik parkeerde de auto en liep terug.”

Hoe was je vader Jos eronder? Was dit een speciaal moment voor jullie beiden?
Max: “Volgens mij was hij best nerveus, terwijl ik juist kalm was, dus dat was best grappig. We hebben tot nu toe alles samen gedaan, dus als je zoiets kunt bereiken, is dat een geweldig gevoel. Hij heeft me veel geleerd.”

Is het een soort van opluchting om nu even uit alle aandacht te verdwijnen nu je het debuut tijdens een Grand Prix weekend achter de kiezen hebt?
Max: “Ik voel eigenlijk geen druk. Ik ben heel relaxed en maak me daar geen zorgen over.”