scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Max ontvangt superlicentie, Jos: “Rondetijden interesseren me niet.”

Gepubliceerd op 29 september 2014 door Niels Hendrix

Max is samen met zijn vader Jos Verstappen naar Suzuka in Japan afgereisd en goed aangekomen bij zijn hotel. De dagen in aanloop naar het Grand Prix weekend worden gebruikt om te acclimatiseren en in het Japanse tijdritme te komen. Terwijl de tijd al sportend wordt doorgebracht, heeft Max vanuit de FIA definitief groen licht ontvangen. Zijn superlicentie, het Formule 1-rijbewijs, is vandaag ontvangen.

Aanstaande vrijdag rijdt Max dus voor Scuderia Toro Rosso de eerste vrije training in Japan, van 3.00 tot 4.30 uur Nederlandse tijd. Het zal een eerste vergelijk zijn tussen Max en alle andere F1-coureurs en alle ogen zullen op de dan 17 jaar en 3 dagen oude Nederlander gericht zijn. Jos waarschuwt geen onrealistische verwachtingen van Max te hebben.

“Niemand mag verwachten dat Max vrijdag de wereld op zijn kop gaat zetten. Rondetijden zijn helemaal niet belangrijk, het is veel belangrijker dat Max zijn rondjes rijdt. Dat vind ik echt”, aldus Jos. Tijdens de eendaagse test op Adria International Raceway reed Max in een 2012-versie van Toro Rosso. “In Japan rijdt Max in een voor hem nieuwe auto, die heel anders is dan de 2012-versie. Bovendien begint hij op Suzuka, dat geen gemakkelijke baan is. Heel de autosportwereld kijkt naar de verrichtingen van Max, maar hij moet het rustig aan doen en niet op de limiet rijden. Dat is ook wat het team zegt. Zijn teambaas Franz Tost zei dat Max van dit moment en elke ronde moet genieten en vooral niet op de limiet gaan rijden.”

“Dat Max snel is en kan racen, heeft hij wel bewezen, anders reed hij nu ook niet in de Formule 1. Wat nu nodig is, is kilometers maken op een voor hem nieuw circuit in een auto die hij niet kent en waar andere coureurs al het hele jaar in rijden. Het zou niet eerlijk zijn Max daarmee te vergelijken”, aldus Jos. “Het doel is om zoveel mogelijk ronden te rijden en te leren. Leren wat de auto doet, het stuur onder de knie krijgen, aanvoelen hoe de auto remt en de motor met kers reageert. Het is veel professioneler om veel rondjes te draaien, het programma van Toro Rosso af te werken en voor goede feedback te zorgen dan dezelfde tijd neer te zetten dan zijn teamgenoot. Max kan er toch niets mee winnen. Hij moet rustig aan doen en pas in Melbourne 100 procent geven.”

Dit jaar staat in het teken van voorbereiding op 2015, benadrukt Jos: “Max moet dankbaar zijn dat hij al enkele vrijdagen mag rijden op voor hem nieuwe circuits. Daar gaat hij volgend jaar voordeel bij hebben. Dat is het belangrijkste. Max mag foutjes maken, want daar leert hij van. Hij verdient de ruimte om te leren, alles is nieuw voor hem. De rondetijden op Japan interesseren mij totaal niet. Die gelden volgend jaar pas.”