scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Column: Blij van een stickertje

Gepubliceerd op 01 oktober 2011 door Niels Hendrix

In 1996 stond er een mooie grote loods te koop naast ons huis. Helaas was een autohandelaar me net te vlug af en kocht hij het pand voor mijn neus weg. Maar het lukte om met hem een goede deal te maken en zo kreeg ik alsnog mijn eigen werkplaats. Airbrush heeft mij van kinds af aan geboeid en vanaf die tijd heb ik letterlijk van mijn hobby mijn werk kunnen maken.

In de eerste jaren begon ik met het airbrushen van scooters. Maar dat bleek toch vrij prijzig voor de jeugd, dus daar viel niet veel brood in te verdienen. Dat kwam pas echt op de plank na voor het eerst een helm gedaan te hebben. Het begon met de helm van mijn buurjongen Nils Hoogendam, een karter. Daarna volgde al snel zijn broer en teammaten en begon het werk binnen te stromen.
Mijn vaste baan in de reclamewereld gaf me geen voldoening meer. Hoewel ik goed verdiende met het opzetten van reclameafdelingen bij bedrijven, kwam de sleur erin en nam ik ontslag om mij volledig op racehelmen te kunnen storten.

 

Foto

Airbrush Lijnden

 

Foto

De helmen van Rob Kamphues en Jos Verstappen

Dat pakte gelukkig goed uit. Want inmiddels hebben tal van bekende namen de weg naar mijn winkel gevonden. Zo heb ik voor Jan Lammers, Allard Kalff, Tim Coronel, Rob Kamphues en nog vele anderen mogen werken. Zelfs voor Hans Klok, die een van zijn verdwijnkasten geairbrusht wilde hebben.
Je kunt wel zeggen dat ik een echte helmengek ben. Als ik een oude Simpson of Jeb's helm op internet zie dan koop ik hem meteen. Het is dan een uitdaging om er telkens iets bijzonders van te maken. Toen ik op een dag gevraagd werd om een helm van Jos Verstappen te airbrushen, hoefde ik daar dan ook niet over na te denken.

In 2002 op de beurs Speed & Design kwam er iemand op me af met de vraag of ik iets voor Jos Verstappen zou willen betekenen. Hoewel ik de beste krullenbol niet kende – hij stelde zich voor als Huub Rothengatter – reageerde ik positief. De helmenfabrikant Arai was namelijk op twee van Jos' helmen vergeten om "news.verstappen.com" te spuiten en dat moest gecorrigeerd worden.
Toen Huub die helmen van Jos weer op kwam halen en de factuur van 50 euro onder ogen kreeg, vroeg hij of het niet met gesloten beurs op te lossen viel. In ruil voor mijn werk mocht ik een stickertje met mijn eigen naam op de helm plakken. Daar had ik wel oren naar, want zo voordelig kwam niemands naam op een helm van een Formule 1 coureur te staan. Waar anderen grof geld moesten betalen, stond ik er voor een habbekrats op.

Toen later in 2003 in alle bladen en kranten foto's met de helm van Jos met die sticker verschenen, was Arai op zijn zachts gezegd niet blij. Zij hadden tenslotte de helm gespoten en in hun ogen ging ik met de eer strijken. Maar het was zo afgesproken en dus terechte reclame. Daar ben ik altijd open en eerlijk over geweest. Gezien de reputatie als bikkelharde onderhandelaar die Huub heeft, ben ik achteraf gezien enorm gematst.
Tot op de dag van vandaag kan ik daar om lachen. Dat was prachtig! Zelfs op replica helmpjes in de schaal 1:2 en 1:8, die de jaren daarna te koop waren, staat achterop Airbrush Lijnden te lezen.

 

Foto

Een van de eerste helmen van Max

 

Foto

De Spiderman helm van Max en de Barbie prinses helm van Victoria

Via zijn vriend Richard Pex kwam Jos bij me in de winkel. Dat was een aangename verrassing. Toen de door mij geverfde helmen voor Jorrit en Yard Pex opgehaald werden, was Jos daarbij. Hij keek op zijn gemak rond, was heel relaxed en nam de tijd voor me. Een aardige man. Zo is het eerste persoonlijke contact ontstaan en dat heeft ertoe geleid dat ik toen de helmen voor zijn kinderen Max en Victoria heb gespoten.
Ook heb ik toen een paar helmen voor Jos zelf geairbrusht. Dat moest exact gelijkend naar het neergezette voorbeeld. Bij de ontwerpen van Max en Victoria kreeg ik wel artistieke vrijheid om bijvoorbeeld met de kleuren aan de slag te gaan. Max kreeg een Spiderman achter op zijn helm en Victoria een Barbie prinses.

In die tijd was er net een deal met het Formule 1 team van Jordan afgeketst. Vlak daarna stond Jos bij me in de winkel in Lijnden. Maar het nieuws was nog zo vers dat Jos er niets over mocht zeggen. Terwijl we stonden te praten, kwam er een jongen binnenlopen. Jos had hem al eerder gezien op de snelweg en dacht met een stalker te maken te hebben. Een spervuur aan nieuwsgierige vragen volgde, maar toch bleef Jos rustig en netjes.
Toen begreep ik wat het moet betekenen om een bekende Nederlander te zijn. Om keer op keer dezelfde vragen te moeten beantwoorden. Om niet eens rustig te kunnen tanken zonder nieuwsgierige lui te woord te moeten staan. Dat is niets voor mij. Laat mij dan maar lekker die helmenspuiter blijven, die er nog blij van kan worden om ergens zijn eigen naam op een stickertje terug te zien.

 

Foto

Enkele grote geschilderde autosportdoeken (140x200cm); links een Kremer en rechts een origineel Airbrush Lijnden-exemplaar in dezelfde stijl

Overigens heb ik me sinds kort ook toegelegd op autosport schilderijen. Hoewel mijn gekte voor de autosport zich voornamelijk beperkt tot helmen, wil ik daar meer mee gaan doen. Houd daarvoor mijn website www.airbrushlijnden.com maar in de gaten.

Harrold Gunnink