Column: Jammer... maar wat als!

Gepubliceerd op 07 januari 2011 door Niels Hendrix

Het is alweer zo'n bijna 20 jaar geleden dat de toen nog vrijwel onbekende Jos Verstappen bij Van Amersfoort Racing het Benelux kampioenschap wist te veroveren in de Formule Opel klasse. Zeker bij de insiders had de naam Verstappen al het een en ander losgemaakt. De man in de straat had echter van Jos Verstappen nog geen flauwe notie. Dat is misschien moeilijk voor te stellen, maar de Formule 1 was in die tijd ook nog lang niet zo populair als nu.
De laatste race die Jos voor ons team reed, was de zogenaamde Nations Cup voor Formule Opel in het Portugese Estoril. Tijdens Nations Cup wedstrijden werd een landenteam samengesteld van twee actieve rijders in die Formule Opel klasse. Jos werd gekoppeld aan Martijn Koene en beide heren konden die Nations Cup destijds op hun naam schrijven.

Het was toen nog niet te voorzien dat de naam Verstappen exact een jaar later voor goed gevestigd zou zijn in de autosport en dat Jos the Boss voor een totale ommekeer zou zorgen in de inbreng van Nederland in de Formule 1. Maar helaas moeten we anno 2011 constateren dat die inbreng inmiddels weer tot nul gereduceerd is.
Een jaar na de overwinning in de genoemde Nations Cup reed Jos, na ook nog even en passant Duits Formule 3 kampioen te zijn geworden, zijn vermaarde test bij het F1-team van Footwork. De details van die test zijn me niet helemaal bijgebleven, maar Jos zette, zoals wij dat ook gewend waren, de boel behoorlijk op zijn kop door sneller te zijn dan de reguliere rijders. Een daarvan was naar ik meen Derek Warwick.

 

Foto

Martijn Koene en Jos Verstappen voor Nederland in de Opel Lotus Nations Cup

Nu is het niet mijn bedoeling om van dit verhaal een relaas te maken over de carrière van Jos. Integendeel, dat hebben vele journalisten en schrijvers al veel vakkundiger gedaan dan deze F3-teambaas. Nee, wat mij als teameigenaar zo bezighoudt en mij regelmatig zwaar depressief maakt, is dat de schwung die Jos heeft veroorzaakt met zijn F1 optredens en die vanuit Nederland vervolgd werd door o.a. Christian Albers, het Spijker avontuur, de Trust sponsoring, de pogingen van Robert Doornbos samen met Harrie Muermans en recentelijk van Giedo van der Garde, geheel is opgedroogd of doodgebloed.

En waarom? Er zat geen visie achter, de kwaliteiten van de betreffende coureur(s) werden zwaar overschat en de zakelijke slangenkuil die de Formule 1 nu eenmaal is, werd schromelijk onderschat. Kortom een grote 'natte' droom en verbazingwekkend dat zo vele succesvolle zakenlieden op een bepaalde manier toch zo kortzichtig kunnen zijn.
In al die jaren zijn wij als team actief gebleven in Formule 3 en Formule Renault en hebben regelmatig zwaar moeten ploeteren om het hoofd boven water te houden. Niet betalende sponsors zijn geen domein van de Formule 1 alleen. Nee, helaas is de gehele autosport daarvan doorspekt en ook wij hebben onze portie gehad wat dat betreft.

 

Foto

Jos Verstappen, Huub Rothengatter, Carlo van Dam, Arie Ruitenbeek, Frits Van Amersfoort, Jaap van Lagen, Stef Dusseldorp, Dennis Swart, Hendrik Ten Cate

Met lede ogen heb ik moeten toezien dat eerder genoemde Nederlandse coureurs, die - Robert uitgezonderd - allemaal bij ons zijn begonnen, met hun sponsoren en investeerders ongelooflijk veel euro's hebben laten verdampen om hun onrealistische droom na te jagen. De uitkomst is zoals al eerder geschreven en er is ongelooflijk veel geld verdwenen, stuk gemaakt of in verkeerde zakken terecht gekomen.
Okay, ik ben natuurlijk niet geheel vrij van enig egoïsme, maar met al dat geld had zoveel meer gedaan kunnen worden en had met een beetje inzicht de nationale autosport vele jaren lang op een veel hoger niveau gebracht kunnen worden.
Met een beetje inzicht hadden we een Nederlands F3 Euroserie team, een GP3 team en in een later stadium een GP2 team kunnen opzetten en hadden we Nederlandse coureurs, maar ook monteurs en engineers kunnen opleiden voor de Formule 1 en andere professionele autosport takken. Misschien niet op korte termijn maar wel op langere termijn.

Waarom wij dat niet zelf kunnen? Van Amersfoort Racing is echt "alive and kicking", want de recente samenwerking met Volkswagen heeft ons veel opgeleverd en in de Duitse F3 Cup zijn we een gevestigde orde. Het was voor ons team fantastisch om te zien hoe onze spruiten Laurens Vanthoor en Daniel Abt na hun successen in ons team ook zo snel waren in de laatste Macau F3 race en wederom een bewijs dat onze opleidingsmethodieken gewoon werken.
Echter om een nieuw avontuur te beginnen heb je geld nodig. Vaak veel geld en helaas verdienen wij als team niet genoeg om dat allemaal te bekostigen. Daarvoor hebben we serieuze investeerders nodig met visie op lange termijn.

Mijn stelling is dat wij met een goed plan, de juiste mensen en de juiste financiën in Nederland een super staircase team op poten kunnen zetten. Als dat nu eens zou gaan lukken, dan zou Max Verstappen misschien wel eens de eerste kunnen zijn die de Formule 1 ingaat met een Nederlandse opleiding...
Maar, even wakker worden. Anders ben ik net zo'n dromer als al die anderen!

Frits van Amersfoort