scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Column: Elfstedenkoorts in Zandvoort

Gepubliceerd op 14 september 2006 door Niels Hendrix

Afgelopen maand was ik in de gelukkige omstandigheid dat ik wat optredens van Jos kon bezoeken en us Limbo begint werkelijk voer voor psychologen te worden. Na een decennium F1 dat werd gekenmerkt door heel, heel veel matige resultaten en een puntengemiddelde waar de gemiddelde pay-driver z'n overgefortuneerde neus voor ophaalt, is Jos nog steeds ongekend populair en heeft een hele raceklasse op sleeptouw genomen. Jos verschijnt en de lege stoel verdwijnt, hij gaf het begrip Ultimate Masters een eigen invulling, verdubbelde het bezoek bij Rizla Racing op Assen en wist tijdens Bavaria City Racing F1-autos tot bijprogramma te devalueren doordat er nog steeds meer Jos-petjes zeiknat werden dan dat er oranje speeddots een Pluvius-zegening kregen. Dat is echter kinderspel vergeleken bij de Zandvoort-mania die in Nederland is ontstaan. In no-time is de grootste kattenbak van Nederland uitverkocht en op het moment dat er 3.000 extra kaartjes te koop kwamen was de A1GP-site korte tijd de bestbezochte website in Nederland met als resultaat dat de toegangsbewijzen inmiddels weer uitverkocht zijn en op Marktplaats minimaal drie keer over de kop gaan.

 

Foto

Hoe vaak gaat het beeldscherm deze uitslag geven komend seizoen, mag Zandvoort de eerste keer zijn?

Het A1GP gebeuren moet z'n plek op de kaart van de internationale autosport nog veroveren maar de elfstedenkoorts met Zandvoort in de rol van Bartlehiem en Jos in de rol van de verlegen Evert van Benthem heeft de Nederlandse autosportliefhebber in z'n greep. Zelfs in de tijden dat het F1-circus Zandvoort aandeed kwamen er minder bezoekers naar het met helmgras omfloerste asfalt dan tijdens het eerste oktober weekend van dit jaar. En dat allemaal omdat er een eigengereide Limbo z'n kunsten komt vertonen in een oranje auto die hij doorgaans op een onvoorspelbare positie op de grid neerzet en waarmee hij meer crashes dan overwinningen heeft binnengesleept tot op heden. Slechts de hoofdrace in Durban leverde het resultaat op dat de fans Jos vanaf de eerste race hadden toegedicht en Frankrijk deed het afgelopen seizoen wat Jos in de ogen van zijn fans had kunnen en moeten doen, met twee vingers in de neus het eerste wereldkampioenschap motorsport binnenslepen. En Jos? Jos moest wederom een rij namen voor zich dulden die hij in elke kartwedstrijd op twee rondjes rijdt. Het team kwam moeizaam op gang, de leden worstelden soms als beginners met het monoposto-racen en Jos kon weer ouderwets kwaad worden als het niet ging zoals het moest gaan. Business as usual, en de concurrentie wist op oersaaie wijze meer punten binnen te slepen terwijl Jos elke race weer het maximale risico nam om tot soms uiterst teleurstellende resultaten te komen. Alles went... ooit...

 

Foto

De cup met de grote oren heeft Jos nog lang niet maar een scherm met flaporen al wel.

En nu? Nu gaat het echt beginnen! Toch? Jos wist zonder al te veel opgefokt gedoe tijdens de Silverstone test voortdurend in de kop van het veld te rijden en het team is versterkt met een aantal mensen dat het ervaringsgat met de doorgewinterde GP2 teams moeten kunnen dichten. Ook op sponsorgebied hebben Jos & Co inmiddels begrepen dat het onderste uit de kan soms het lid op de neus betekent en onze nationale tycoons lijken te snappen dat een sticker op de auto van Jos toch echt meer publiciteit oplevert dan een plakplaatje op een F1-auto die alleen in beeld komt als de bestuurder op kunstige wijze de onderkant in het zonnetje zet of een toprijder aan een slechte rondetijd helpt. Het wordt ook tijd dat het oranje iets wordt opgefleurd met sponsoruitingen want het eerste jaar A1GP heeft financieel gezien een afgrijselijk resultaat opgeleverd, dat zelfs met de huidige olieprijs niet kon worden gladgestreken door de zwartgouddollars van Sjeik Maktoum. Er worden inmiddels bijna 200 landen bereikt met de tv-beelden en die beelden moeten geld op gaan leveren middels sponsordeals en uitzendrechten. Daar is spektakel voor nodig en dat is het handelsmerk van Jos, terwijl andere landen nobody's inzetten waarvan soms zelfs hun landgenoten de namen van de heren in kwestie amper kunnen uitspreken.

 

Foto

Er is hier niet echt een stijgende lijn te ontdekken, eerder veel hoogte- en dieptepunten.

F1? Oja... we hebben inmiddels twee strijders en een heus F1 team binnen de landsgrenzen, we tellen mee en toch weer niet want F1 is geen Olympische sport waarbij de deelname telt maar het gaat echt om de knikkers. Met geld maak je geld ofwel knikkers krijg je met knikkers en onze drie iconen hebben één ding gemeen, ze moeten flink geld meenemen om wellicht in de toekomst wat terug te krijgen. Investeren schijnt dat te heten waarbij een goede investeerder vooraf een afweging maakt van het te verwachten rendement en het risico. Dat risico is enorm en het te verwachten rendement is klein, en dus hebben de heren vast en zeker uitstekende andere redenen zoals honger naar succes en sportieve resultaten om in te stappen in de meest geldverslindende sport ter wereld. Het blijft even afwachten of die honger eerder gelaafd wordt dan er een tekort aan geld ontstaat want dan heeft de F1 wederom een aantal van haar kinderen verslonden zoals dat vele, vele illustere namen in het recente verleden is overkomen. Ook op dat gebied lijkt A1GP vooralsnog een sport waar de risico's kleiner en de mogelijke rendementen groter zijn. Het wordt interessant om te zien welke geldschieters waar aan boord stappen en of de heren fourneerders voor risico of rendement gaan. De hamvraag blijft vooralsnog... welke 'investeerder' jaagt als eerste z'n hele familie de Quote 500 uit.

 

Foto

"Chip is back in town...de sjeik overigens niet meer..."

A1GP moet in de winter van 2006-2007 een feest worden en het gaat ook een feest worden. Landen die niet in staat zijn gebleken een goede entourage voor de races te bieden zijn geschrapt en er zijn banen toegevoegd die eigenlijk maar één ding gemeen hebben, er komt veel volk op af. Voor dat doel heeft team Amerika zelfs tweevoudig Indy500-winnaar Al Unser Jr. met een schoenlepel in een monocoque geperst en volgens de geruchten gaan er meer grote namen opduiken. In de nabij toekomst komen er ook zwaardere motoren, er komt een ander chassis en er komen landen bij die veel exposure kunnen garanderen. Turkije is bijvoorbeeld nieuw en Portugal valt af, passiviteit wordt ingeruild voor potentie want ook Estoril was geen grootste happening vorig seizoen. Verschillende landen testen verschillende coureurs en zo wordt A1GP ook een kweekvijver van talent uit landen waar autosport nog niet op de kaart staat. A1GP groeit en knokt voor een plekje in het hart van de autosportliefhebber en het eerst seizoen heeft aangetoond dat de potentie er is, nu moet de serie selfsupporting worden, de kinderziektes ontgroeien en niet alleen qua naam maar ook qua uitstraling the Worldcup of Motorsport worden, en die volgende stap kan nergens beter worden gezet dan op een totaal oranje Zandvoort dat uit z´n voegen barst op het moment dat Joske doet wat wij allemaal van hem mogen verwachten!

 

Foto

De opgaande lijn is ingezet. Dat is hier toch wel heel duidelijk te zien...

Bartus(die plechtig belooft om z´n resterende haren af te scheren als Jos op Zandvoort wint en vindt dat Jos na afloop op het rechte stuk hetzelfde moet doen)