Column: Houston, we have several problems!

Gepubliceerd op 03 december 2004 door Niels Hendrix

Na een kleine twee maanden serene rust op de F1 circuits mochten de teams afgelopen weken weer aantreden voor een ratrace die moet leiden dan wel lijden tot een nieuwe wereldkampioen in 2005. Dit nieuwe zou eindelijk ook eens nieuw in meerdere opzichten moeten zijn want geen enkele zich zelf respecterende sportliefhebber kan met droge ogen beweren dat de (auto)sportwereld zit te wachten om een achtste wereldtitel voor dat vervelende edoch hoogbegaafde mannetje in die vervelende edoch irritant betrouwbare rooie auto. Barcelona was de plaats van handeling waar ondergetekende op het rijdersgilde werd losgelaten en het wemelde er van vreemde konten in vertrouwde monocoques terwijl er zelfs vreemde monocoques met nog vreemdere konten erin opdoken.

De meeste ogen waren ongetwijfeld gericht op een nieuwe eend in de bijt want in het rijtje van illustere idioten dat de F1 de afgelopen decennia heeft geteisterd is weer een nieuwe naam toegevoegd. Dieter Mateschitz is de naam en hij heeft geld verdiend met de verkoop van een plakkerig tandenslopertje genaamd Red Bull dat furore maakt middels de reclamekreet dat het spul je vleugels zou geven. Vleugels krijgt in ieder geval zijn vermogen want er is nog nooit iemand zonder gedegen autosportachtergrond in geslaagd succes te behalen in de F1, laat staan de miljoenen in de knip te houden. Een Moneytron-scenario met Mateschitz in de rol van Jean Pierre van Rossem ligt op de loer en drama is in de maak. Dat wordt lachen in 2005 want zelfs Ford/Cosworth wist de erfenis van Jacky Stewart's dappere pogingen niet drijvende te houden en nu mag een frisdrankboer door schade en schande gaan ondervinden dat racen vraagt om verstand van zaken en niet om een grote bek gevoed door een dito portemonnaie. Op Barcelona mochten Klien(ja, dat is die Oostenrijker die per ongeluk de Marlboro Masters won en daarna ook geen deuk meer in een pakje alpenboter reed) en Vitantonio Luizzi de auto's rondsturen en dat ging ze niet al te best af.

 

Prachtontwerp voor een prachtdrama in 18 delen waarbij het waarschijnlijk halverwege het seizoen al naar stierevlees in vergaande staat van ontbinding zal ruiken in de pitbox van Red Bull

Tweede fenomeen ter plaatste was Marc Gene, die diepteleurgesteld was in het team Williams dat hem tweemaal liet spartelen tijdens een F1-race en toen verving door Jungle-boy Antonio Pizzonia die op zijn beurt weer uit de cockpit was geknikkerd waar eerder genoemde Klien nu in rijdt. Gene was hoofd bandentester bij Williams en nu Bridgestone buiten Ferrari slechts een paar armoedige bedelaars in de F1 mag beleveren was versterking van een rubberkenner uit het andere kamp gewenst. De frustratie van Gene en de centjes van Ferrari bleken een prima combinatie en Marc zat in no time in een rode auto om z'n nieuwe broodheren te dienen. Loyaliteit is een smerig woord in de huidige F1, money talks, dipshit walks waarbij de lezer de naam van de wandelaar mag kiezen. Ik vroeg hem of hij sneller is dan Schumacher omdat hij wel gelijk in staat bleek een Ferrari op te blazen en nadat er een bedeesd "who knows" volgde bleek de conversatie afgelopen toen ik hem vroeg of hij net zo'n mooie racecarriere als Luca Badoer nastreeft.

 

Een goed begin is het halve werk, op je eerste werkdag de auto meermaals tot de bodem in het grind parkeren en op je tweede werkdag een Ferrari-motor opblazen. Dat laatste lukte Schumacher in twee jaar niet...

Ook imposant(althans voor hemzelf) was het eerste optreden van Marc Webber in de Williams. Webber reed zijn allerbeste resultaat tot op heden in zijn eerste race voor Minardi en is sindsdien snel als het niet hoeft en langzaam en onzeker als het om het echie gaat. Frank Williams staat bekend om zijn totale desinteresse voor de heren die zijn auto's besturen en hij vergeleek deze monocoque-vullers qua belang ooit met golfballen. Wat dat betreft is Webber dus prima op z'n plek en kan hij een prachtige Heinz Harald Frentzen carrière tegemoet gaan. Patrick Head vergat ooit om z'n microfoon dicht te zetten en vatte het krachtig samen "The guy is just too f**king slow" en wat dat betreft lijkt Webber een waardig opvolger. Webber bleek ook niet in een tolerante bui want op de vraag: "Is this the right stepping stone for Ferrari" werd hij kwaad en liep hij weg.

 

Laat remmen is zijn handelsmerk, maar kennelijk gaat hij daarna zelden vlot op het gas want Webber heeft de afgelopen jaren niet kunnen imponeren. Dat hoeft trouwens ook niet als je de opvolger wilt zijn van Ralf Schumacher

Meer nieuwe koppen dan? Ha, natuurlijk, Ralf Schumacher in de Toyota die nog even vrolijk is als altijd. Ik had zin in een goed gesprek en vroeg hem "Ralf, do you feel compassion with unemployed Germans that need to change from German to Japanese cars" maar een zwaar geirriteerd hoofdschudden was slechts mijn deel. Ook Trulli zat niet op de praatstoel want hij weigerde te reageren op mijn vraag of hij lekkerder slaapt thuis in bed of op Magny Cours dus de humor is dit jaar bij Toyota ver te zoeken. De tijden van de heren vielen ook nog tegen maar Ralf bleek in de oude auto toch sneller dan Trulli in de nieuwe(re) auto waarbij niemand iets kwijt wilde over het rubber dat werd gebruikt.

 

Kijk toch eens hoe vrolijk de lolbroek van de klas uit z'n doppen loert, gedurende de test was het kleine broertje niet te genieten en liep hij rond met een kop als een oorwurm


Bernoldi dan? Wie zegt u? Enrique Bernoldi is back! Ooit teammaat van Jos heeft de opvolger van Ayrton Senna(Enrique dacht dat vier jaar geleden echt) een flink bedrag moeten dokken om "test"coureur bij BAR te worden. BAR gaat de komende maanden zijn kredietwaardigheid testen en dus heeft hij recht op die titel. Ho! Stop! Het gaat over debutanten en de enige nog rijdende andere wereldkampioen is nog niet genoemd. Welcome back Jacques Villeneuve! Sauber heeft dit jaar een droom bezetting en de WA-verzekering heeft ongetwijfeld de polis al opgezegd, erkende brokkenpiloten als Massa en Villeneuve in één team dat MOET spektakel opleveren. Ik ben persoonlijk fan van beiden om hun vaak enorme inzet en dito hersengebrek en het is te hopen dat zij de dalende hang naar spektakel van bijvoorbeeld Sato kunnen compenseren. Ik koop dit jaar tijdens de eerste GP een Sauber-petje en zet dat ding niet meer af voordat één van die twee onbenullen een race heeft gewonnen, FORZA SAUBER!

 

De enige reden dat Peter dit jaar niet totaal grijs zal worden is zijn coupe badmuts. Hij heeft twee loose canons onder contract en is met z'n Michelins dit jaar de grote kandidaat voor een uiterst verrassend seizoen als het "most improoved team 2005"

Last but not least waren daar natuurlijk Montoya in z'n nieuwe McLaren en Fisico in z'n nieuwe Renault. Beide heren menen een promotie te hebben gemaakt maar of dat werkelijk zo is zal pas eind volgend jaar blijken. Montoya was vol goede moed en toen ik vroeg of hij nu wel een aardig teammaatje heeft antwoordde hij lachend "Can it be worse?" en op mijn vraag of hij sneller zal zijn dan Kimi viel hij terug op z'n mediatraining en was het antwoord: "It will be close". Giancarlo is de laatste die aan de beurt komt en hij bleek in een goed humeur. Ik reed hem bijna aan toen hij op de paddock tussen de auto's doorkwam en toen ik hem zei dat hij voorzichtig moest zijn in de buurt van snelle auto's liep hij lachend door en riep iets wat waarschijnlijk vele anderen al gedacht hebben....You are an idiot...

 

Montoya is de weg nog even kwijt maar gaat die vast weer terug vinden, dat hij maar snel mag wennen aan z'n nieuwe team en het nieuwe rubber

Bartus(die zich erg vermaakt heeft en verwacht dat de rijders-tombola de komende maanden ook nog een rood-wit-blauw vlaggetje op het verkeerde stuk van de startgrid gaat opleveren)

Zugabe:

Button leek de weg kwijt maar is door de contract recognition board weer op het rechte pad geholpen

 

Bobo's in de bush met Alex Wurz in de hoofdrol

 

Jos had ooit wat te goed van Honda, maar Honda heeft wat te goed van Bernoldi