Column: Last but not least

Gepubliceerd op 26 oktober 2004 door Niels Hendrix

De titel trapt al een open deurtje in en op die golflengte is nog wel wat verder te borduren. Montoya toonde aan dat racen zonder de concurrentie van Verstappen wel tot succes leidt, Kimi liet zien dat hij al gewend is aan de tweede viool achter Montoya en Rubinho maakte zonneklaar dat de god die hij aanbidt een flinke hekel moet hebben aan karakterloze meelopers. Alonso was te groot voor het servet maar mag slechts van het tafellaken dromen terwijl Sato een vlotte leerling is en nu al te veel rijdt met z'n hersens en te weinig met z'n libido. Daarachter liet de familie S. zien dat ze eigenlijk alleen vooraan kunnen rijden als hun auto de allersnelste is en als laatste "triomfator" mocht Massa hevig strijdend terugvallen van een vierde naar een achtste plek. (Wie Button nu al mist moet volgend jaar maar op een blauw-witte auto letten.) Potentie kan ook zielig zijn als het niet op de juiste wijze wordt aangewend want zijn teammaat zat er slechts een seconde achter. Dat was het redelijk vermakelijke raceweekend en dus rest nu wat tijd voor een meer beschouwelijk gedeelte.

 

Chip heeft nog wel een goede bestemming voor de groene baggerhokken die de ooit zo verrassende SF03 mochten opvolgen...

Terugblikken stemt wat treurig omdat er wellicht gewed kon worden het afgelopen jaar maar van echte strijd was totaal geen sprake en dus is dit het moment om de bittere pil door te slikken en vooruit te kijken naar het volgende raceseizoen. Jaguar is er gelukkig niet meer bij en nam afscheid zoals ze ooit in zijn laatste wedstrijd afscheid namen van Johnny Herbert maar dat team zal ongetwijfeld onder exotische vlag terugkeren met dito piloten. Interessanter is de nieuwe regelgeving en dan met name de restricties op banden gebruik. Volgend jaar kunnen we weer gaan genieten van auto's die flink volgetankt moeten proberen hun rubber te sparen om ook tegen het einde van de race nog competitieve rondjes te kunnen rijden. De harde compound die nodig is zal minder snel slijten en dus ontstaat er geen smalle berubberdere racelijn meer. Senna zei al bij de introductie van de bandenstops dat de slechtere coureurs een voordeel zouden hebben en volgend jaar gaan de heren met een zijden rechter...uhhhh...linkervoet het beter doen. Trulli, Button en Webber krijgen een voordeel terwijl Sato, Massa en Montoya waarschijnlijk halverwege de wedstrijd al hun apex gaan missen, al is het alleen maar omdat Montoya inmiddels zo vet is dat hij zonder ballastgewicht de baan op moet. Ik zie uit naar een seizoen waarbij ook tegen het eind van de race nog wedstrijden gewonnen en verloren kunnen worden zonder dat de pitstop hierin een cruciale rol speelt.

 

En toch...toch ga ik hem missen want hij was toch ooit samen met Mika een hecht team...en hij is niet eens onsympathiek. CU @ Le Mans David...

Verder wordt het gerotzooi met aërodynamica beperkt en moet een motor twee raceweekends meegaan. Deze beide maatregelen zorgen voor een nivellering van de snelheidsverschillen want minder downforce en minder power brengt de grid weer wat dichter samen, hetgeen zorgt voor close(r) racing. Ferrari blijft het te kloppen team maar een dominante periode van meer dan vijf jaar heeft nog nooit bestaan in de F1 en dus komt ook de instorting van het scharlaken koninkrijk nabij. Dit jaar hadden we 4 winnende teams tijdens het seizoen, volgend jaar is de kans dat BAR en Toyota die groep komen uitbreiden niet verwaarloosbaar. Mooi ook zou het zijn als er weer een Hollands vlaggetje op de grid opduikt. Het begint tenslotte saai te worden om alleen maar naar de uitstulpingen van de dames te loeren in plaats van ook eens de plek van een landgenoot op te zoeken. De twee konijnen in de race zijn Verstappen en Doornbos waarbij wellicht de één te veel en de ander te weinig ervaring heeft. Samen zouden ze echter een prima mix kunnen zijn en dus mag de vaderlandse autosport fan de komende maanden nat dromen van een meervoudige aanwezigheid in het komende jaar en kan ik mijn requiem over de carrière van de naamgever van deze site vooralsnog kennelijk nog even op zak houden(jazeker...er zijn nog een paar mooie anekdotes te vertellen)...

 

Kunnen we niet met z'n allen afspreken om geen Toyota meer te kopen voordat ze een race winnen? Het zou het straatbeeld in ieder geval ten goede komen...

De loser van de week? Nah, we gaan voor hogere doelen, de loser van het jaar wordt gekozen want de wisselbeker voor de weekprijs krijg ik nevernooit meer terug van die duffe Oostenrijker. De jaar prijs gaat dit jaar niet naar Paul Stoddart, niet naar Eddie Jordan, ook niet naar de Nederlandse sponsors, zelfs niet naar Ron Dennis, Bernie, Ralf of Webber, nee de enige weekendwinnaar die met de overall jaarprijs aan de haal gaat is het team van Toyota. Van Harte! De prutsers die ons wagenpark ooit verrijkten met onvervalste klassiekers als de Celica, de Starlet, de Corolla en als klap op de vuurpijl de Carina zijn in staat geweest om het complete begrotingstekort van een klein Afrikaans land te verkwisten aan 1 jaar testen en drie jaar klootviolen zonder ooit het podium te halen. Voorwaar een prestatie en wellicht past slechts de gouden pleeborstel omdat ook het personeelsbeleid bijna net zo slecht was als bij Jaguar. Wees er blij mee boys, en wordt gelukkig met de wetenschap dat het alleen maar beter en zeker niet slechter kan in de toekomst!

Bartus(die vindt dat wat voor Toyota geldt ook voor 2005 geldt, het kan alleen maar BETER)

PS: Om nog even op de titel terug te komen...ik dank jullie allen voor het lezen van mijn bijdrages in de laatste jaren, ik heb het vaak met veel plezier gedaan en de laatste maanden met soms iets meer moeite, mede door de afwezigheid van Jos en het feit dat de sport me minder boeide dan in het verleden. Het is tijd voor fris bloed en ik hoop dat deze plek ook in de komende jaren met veel enthousiasme wordt gevuld. Tot forums...en voor Jos...veel succes en zorg ervoor dat "we" weer trots op je kunnen zijn!

 

OK, dat is jullie afscheidnemende schrijvende schieter dan wel schietende schrijver...it was a pleasure!

(photocredit: www.speedpics.nl)