scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Achtergrond: Indeling van een kartweekend

Gepubliceerd op 07 mei 2010 door Niels Hendrix

Omdat de indeling van een internationaal kartweekend voor velen nog onbekend terrein is, besteden we in dit achtergrondartikel aandacht aan de opbouw ervan. Het is namelijk even wennen als je er voor de eerste keer kennis mee maakt.
Over het algemeen staan er in de klasse KF3 – waarin Max uitkomt en waar wij ons nu op zullen richten – erg veel coureurs aan de start. Getallen van 65 tot 90 of zelfs meer zijn normaal. Je zult begrijpen dat er dan op een kartcircuit (meestal ongeveer één tot anderhalve kilometer lang) geen ruimte is om iedereen tegelijk de baan op te sturen.

De vrije trainingen worden dan ook in groepen afgewerkt. Bijvoorbeeld naar indeling op startnummer, de even en oneven nummers apart. Die vrije trainingen beginnen vaak al op woensdag en donderdag. Op vrijdag worden dan de laatste trainingssessies, die nergens voor meetellen, afgewerkt.

Aan het eind van de vrijdag is er de kwalificatie tijdtraining. Wederom in groepen krijgt ieder dan een minuut of tien de tijd om een snelle ronde neer te zetten. De tijdentabel die daar uit opgemaakt wordt, bepaalt de startposities voor de kwalificatie series, die de dagen daarna volgen.

Weer ingedeeld in groepen (A/B/C/etc.) worden er op zaterdag (en de laatste op zondag) de kwalificaties series gereden. Dit zijn korte races van meestal 10 km. Iedere groep rijdt eenmaal tegen elkaar en hoe hoger je finisht, hoe minder 'strafpunten' je krijgt. Wanneer alle kwalificatie series geweest zijn, worden al die 'strafpunten' bij elkaar opgeteld. Die lijst vormt dan de startopstelling voor de prefinale.

Op zondagmiddag worden de prefinale en de finale verreden. Dan gaat het er pas echt om, want alleen voor deze finales zijn punten voor het kampioenschap te behalen. Daarbij is de finale – waarbij een winst 45 punten oplevert – van groter belang dan de prefinale (20 punten voor een overwinning). De uitslag van de prefinale is de startopstelling voor de finale. De lengte van beide finales is in het geval van de klasse KF3 meestal 20 km.

Het is tenslotte te hopen dat Max op de hoogste trede plaats heeft mogen nemen en het Wilhelmus heeft doen klinken!

Niels Hendrix