scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Achtergrond: Over de Aston Martin LMP1

Gepubliceerd op 19 mei 2009 door Niels Hendrix

De Aston Martin LMP1 is gebaseerd op de 2008 Charouz Racing System Lola en wordt aangedreven door dezelfde Aston Martin V12 motor die vorig jaar voorin de DBR9 lag die de GT1 klasse op Le Mans won.
Aston Martin Racing heeft de auto ontworpen in samenwerking met haar partners Lola, Michelin, Koni, BBS en Gulf Oil. Nu de ACO voor 2009 nieuwe reglementen heeft geïntroduceerd die de benzine en diesel aangedreven prototypes dichter bij elkaar brengen, is de LMP1 klasse ook voor Aston Martin aantrekkelijk geworden.
We bekijken de Aston Martin LMP1 wat nader aan de hand van de specificaties van de auto.

 

Foto

Zowel ogen als oren worden verwend

 

Foto

Liefhebbers zullen de originele Gulf kleurstelling kunnen waarderen

Het chassis heeft een volledige carbon fibre monococque en voldoet daarmee aan de hedendaagse standaarden. De achterwiel aangedreven auto is 4634mm lang en 1990mm breed en weegt 900kg. De V12 krachtbron is gebaseerd op de originele motor uit de DB9 consumentenauto. Het is een 6 liter motor die meer dan 650pk genereert bij maximaal 7500 toeren.
De sequentiële zesversnellingsbak heeft een drievoudige carbonnen koppelingsplaat. De eveneens carbon remschijven hebben een diameter van 380mm en werken het beste bij 300 graden Celsius of hoger.
Zowel voor als achter heeft de Aston Martin een dubbele wishbone ophanging met instelbare Koni dempers. De magnesium BBS velgen zijn voorzien van Michelin banden. 18 Inch in diameter, voor 14 inch en achter 15 inch breed. De cockpit is voorzien van air conditioning zodat er een maximale binnentemperatuur van 32 graden bereikt wordt.

Kortom, de nieuwe Aston Martin van Jos is een verbluffend staaltje techniek dat van alle gemakken is voorzien!

Niels Hendrix