Achtergrond: Het Verstappen Effect

Gepubliceerd op 08 april 2008 door Niels Hendrix

Jeroen Bleekemolen, Peter van Merksteijn en Jos Verstappen hebben de eerste stappen gezet in het spannendste Nederlandse autosport project van dit moment. Met de Porsche RS Spyder naar de 24 Uren van Le Mans. Autovisie was exclusief bij de eerste trainingssessie.

Tekst: Paul van Splunteren. Fotografie: Frits van Eldik

GUADIX – Aan het einde van het rechte stuk loopt de baan plotseling iets op om vervolgens rechtsaf te buigen in een snelle bocht. Met de Porsche GT3 cup raceauto laat je net op het heuveltje gas los, hard remmen en terug naar de 4e versnelling. Jos Verstappen heeft ruim twee jaar niet in een raceauto gezeten, zijn voorbereiding op de eerste test met de Porsche RS Spyder bestond voornamelijk uit karten. Fysiek heel erg zwaar en goed voor het herstel van zijn nekhernia, maar natuurlijk ver verwijderd van een raceauto als de Spyder.

De Porsche is een LMP2 prototype met bijna 500 pk en zoveel downforce dat in snelle bochten tot 4 G aan dwarsversnelling getrokken wordt: bijna Formule 1 bochtsnelheden. Iedereen staat aan pitmuur om de eerste meters van Verstappen te aanschouwen, de mannen van Van Merksteijn Motorsport by Equipe Verschuur, collega rijders Jeroen Bleekemolen en Peter van Merksteijn en de mannen van Porsche Motorsport, die met tien man aanwezig zijn om de test te begeleiden. In precies het derde rondje schakelt Jos net voor de pits naar 6 en zien we hem volgas de heuvel over rijden. Iedereen ziet de enorme snelheid die Jos de bocht mee inneemt en houdt de adem in.

Door de vertraging van het geluid lijkt het of hij pas gas loslaat na het insturen en horen we hem in het midden van de bocht even naar 5 terugschakelen om vervolgens met enorme snelheid uit het zicht te verdwijnen. Het is even doodstil aan de pitmuur: monden vallen half open, blikken worden uitgewisseld, het ontzag is van ieders gezicht af te lezen.
Na tien ronden komt Jos binnen. Met een brede grijns en ogen die twinkelen, stapt hij uit de auto. Hij kan zich niet herinneren ooit in een auto gereden te hebben die direct zoveel vertrouwen geeft en zo af is. Het is niet alleen de manier waarop hij binnen drie rondjes de auto op de absolute grens de hoek in smijt: ook de feedback aan de mannen van Porsche Motorsport maakt veel indruk. Feilloos noemt hij vijf punten waar de auto veranderd moet worden. De Nederlander Martijn Meijs, binnen Porsche de projectleider van de RS Spyder, is echt onder de indruk. Hij legt later uit dat die vijf punten er bewust zijn ingezet om de auto tijdens deze eerste test wat makkelijker te maken.

 

Foto

JOS VERSTAPPEN is weer terug en drukt binnen een paar rondjes een enorm stempel op dit ambitieuze autosport project. De beslissing van teameigenaar, gentleman driver en financier Peter van Merksteijn lijkt na twee dagen kennismaking nu al beter dan hij had durven dromen. Want Jos komt niet voor niets: bedragen worden niet vrij gegeven maar we kunnen ervan uitgaan dat het salaris van Jos geen sluitpost is in het miljoenenproject. Voorlopig lijkt het een meesterzet van teammanager Frans Verschuur, die Jos gewoon gebeld heeft met de vraag of hij interesse had, en van Merksteijn die de middelen verschaft.

Het feit dat Jos eindelijk weer rijdt is voorpaginanieuws. De fans hebben hem nog niet in de steek gelaten, zelfs na het echec van de A1 waar hij veel krediet mee verspeelde. Het feit dat Jos nog steeds de meest bekende en tot nu toe meest succesvolle vaderlandse F1-rijder is, geeft het project direct meer aanzien. Ook bij Porsche Motorsport is de impact van de 35-jarige Verstappen herkenbaar. Het Nederlandse project stond al hoog op de prioriteitenlijst van de mannen uit Weissach. Voldoende financiële middelen, serieuze aanpak van teammanager Frans Verschuur en naast Verstappen onze nationale trots Jeroen Bleekemolen. De echo van de klap die Verstappen in die eerste paar rondjes uitdeelt, klinkt tot in Weissach en zal nog lang nagalmen. In de pitbox zitten de mannen van Martijn Meijs gebogen achter de batterij computers, zij weten het nu zeker. Dit project verdient alle steun en aandacht die Porsche kan geven, hier hebben ze er een die niet alleen keihard gaat maar ook echt weet waar hij het over heeft. Het direct en volledig benutten van de downforce, de slimme behandeling van het gaspedaal, maar vooral de precieze feedback over de verschillende gebieden van de auto is indrukwekkend. Vooral als je bedenkt dat Jos twee jaar lang geen raceauto van binnen gezien heeft...

EN ONZE NATIONALE held en Porsche Supercup-rijder Jeroen Bleekemolen dan? Bovenstaande doet helemaal niets af aan de enorme snelheid en het talent van de jongste telg van de Bleekemolen clan. De tien jaar jongere Bleekemolen rijdt net zo hard als Verstappen, er zit op het gebied van pure snelheid niets tussen de twee toppers. Maar hij mist nog net die autoriteit die een Verstappen als ervaren Formule 1-rijder met zich mee brengt. Belangrijk is dat Jeroen en Jos een groot wederzijds respect hebben en het elkaar lijken te gunnen. De mannen kunnen het goed met elkaar vinden. Niet onbelangrijk in de lange afstandsracerij en in de fase van dit project zelfs cruciaal. Peter van Merksteijn heeft de twee dagen van zijn leven en dat is hem gegund. Stel je voor, je bent 50 jaar, een zeer succesvolle ondernemer en van huis uit een goede rallyrijder met een groot hart. Het telefoontje van Frans Verschuur begin vorig jaar staat in mijn geheugen gegrift. "Paul, Peter van Merksteijn wil zo'n RS Spyder kopen en Le Mans gaan rijden. Kun jij ons bij Porsche Motorsport aan tafel krijgen en zorgen dat wij zo'n ding kunnen krijgen?" Op een mooie ochtend in april 2007 om 8.00 uur 's morgens zitten ondergetekende, Van Merksteijn en Frans Verschuur met een strak verhaal bij Hartmut Kristen, de grote baas van Porsche Motorsport, in Weissach aan tafel. Porsche Motorsport geloofde in het verhaal en Peter van Merksteijn knipperde niet eens met zijn ogen toen hij riep: "We gaan het doen!"

 

Foto

EN DAAR STAAT HIJ dan, ZIJN RS Spyder. Geflankeerd door ZIJN rijders Jos Verstappen en Jeroen Bleekemolen. Tien man Porsche Motorsport en het hele team van Van Merksteijn Motorsport by Equipe Verschuur kijkt toe als Peter instapt voor de eerste meters. Net terug van de Rally van Zweden waar hij met een 2006 Ford Focus WRC heeft gereden. Is toch wel even heel iets anders... Maar ook Peter slaat zich er heel goed door. Uiteindelijk eindigt hij de tweede dag op ruim twee seconden afstand van Jos, die hem op kundige wijze coacht. Wat een start van het project, Peter is dolgelukkig.

De mannen van Porsche zijn zeer tevreden en onder de indruk van de professionele aanpak van Frans Verschuur, die verantwoordelijk is voor de technische invulling en organisatie van het hele project. Een jaar lang is er keihard gewerkt om de beste mensen te selecteren, stages te laten lopen in Amerika bij ALMS teams en samen met de mannen van Porsche de auto te bouwen. Ook Verschuur loopt rond met de blik van een trotse vader.

 

Foto

ALLEMAAL BLIJE en tevreden gezichten. Dit project gooit hoge ogen tijdens de Le Mans Series races en natuurlijk de 24 Uren van Le Mans. Waarbij de beslissing van Van Merksteijn om Verstappen in te huren een briljante zet lijkt te zijn, die veel verder gaat dan de publicitaire waarde. En ook Jos kan in een razend tempo de opgelopen imagoschade van de afgelopen paar jaar meer dan compenseren. Het Verstappen effect, met een rijpere Jos die nog steeds in staat is om vriend en vijand te verrassen.

JOS VERSTAPPEN:
Jos (35) is zwaar onder de indruk van de RS Spyder, een auto waar alles in klopt. Petje af voor de mannen van Porsche. Zijn verwachtingen zijn absoluut overtroffen. Maar ook qua organisatie van het team en de ondersteuning van Porsche hebben ze Jos geraakt. Zelf is hij een enorme perfectionist die bijvoorbeeld met zijn net 10-jarige zoon Max niets aan het toeval overlaat. Daarom zijn er een aantal eerdere projecten uiteen gespat of niet van de grond gekomen. Simpelweg niet goed genoeg volgens Jos the Boss. Verstappen-kenner en fotograaf Frits van Eldik zegt Jos zelden zo enthousiast te hebben gezien als deze twee dagen. Maar goed, het is nog maar het begin. Jos ziet de samenwerking met Jeroen helemaal zitten, er is wederzijds respect. Met dit materiaal en deze aanpak kan en wil hij zich volledig inzetten. Het klopt of het klopt niet. En dit klopt. Zo zit-ie nu eenmaal in elkaar. Porsche en Verstappen, dat smaakt naar meer.

JEROEN BLEEKEMOLEN:
Jeroen ziet het RS Spyder project als een belangrijke stap in zijn carrière. De toekomst van prototype raceauto's in de lange afstand autosport ziet er goed uit. Hij wil zich vooral bij Porsche in de kijker rijden. Naast Le Mans en enkele LMS races heeft Jeroen een overvol programma met de volledige Porsche Supercup en een flink aantal races in de Duitse Porsche Carrera Cup. In de Supercup, waar hij voor het Nederlandse Jetstream Motorsport rijdt, gaat hij dit jaar voor niets minder dan het kampioenschap. En natuurlijk hoopt hij volgend jaar er weer met de A1 bij te zijn. De 26-jarige Bleek heeft dit jaar meer dan 40 raceweekeinden (!) in zijn agenda staan. Afgezien van de zeer professionele opzet van het team, is Jeroen verrast door het gemak waarmee de Spyder te besturen is. "Letterlijk met één hand te rijden. Vergeleken met dit zijn de Dome (de LMP1 auto waarmee hij samen met Jan Lammers Le Mans reed –red.) en de A1GP-auto pakhuizen..."

 

Foto

Porsche RS Spyder:
MOTOR: V8 met 900 blokhoek, inhoud 3400 cm3, 4 kleppen per cilinder, luchtinlaat met voorgeschreven restrictor
MAX. VERMOGEN: 503 pk bij 10.300 min-1 (met 44 mm restictor) Max. koppel 370 Nm bij 7500 min-1
TRANSMISSIE: 6 versnellingen, sequentieel met bediening aan het stuur door middel van lepels, achterwielaandrijving, mechanisch sperdifferentieel en tractiecontrole
WIELOPHANGING: voor en achter onafhankelijke wielophanging met dubbele draagarmen, bediening van veren en dempers door middel van trekstangen,volledig instelbaar
REMMEN: carbon remschijven en remblokken, diameter voor 380 mm, diameter achter 355 mm, dubbele hoofdremcilinders en verstelbare remdrukverdeling
MASSA LEEG: 775 kg, zonder coureur en brandstof
TANKINHOUD: 90 liter
TOPSNELHEID: Afhankelijk van overbrenging
AANSCHAFPRIJS: ca. €1.500.000,--

Artikel met toestemming uit Autovisie 5 - 2008.

Het originele bericht uit Autovisie in PDF vorm kun je HIER bekijken.

Jo Vleugels