Achtergrond: Durban - Zuid-Afrika

Gepubliceerd op 22 januari 2006 door Niels Hendrix

Na een pauze van een kleine anderhalve maand gaat op 29 januari de A1GP weer van start. Ditmaal slaat de karavaan haar tenten op in de straten van Durban. De serie zal hier haar enige stratenrace van het seizoen gaan afwerken. Men is momenteel nog hard aan het werk in Durban, vorige week is er nog nieuw asfalt neergelegd. De tribunes die nu nog in aanbouw zijn moeten een verwachte menigte van 22.000 fans kunnen herbergen. Gezien het aantal toeschouwers dat de F1 Masters in Kyalami heeft weten te trekken lijkt deze inschatting gerechtvaardigd. Zelfs de Minardi tweezitter race wist veel enthousiaste fans naar het bij Johannesburg gelegen circuit te lokken. Het gerucht dat ook Jos daar aanwezig zou zijn, zal er beslist aan mee hebben geholpen want 'Us Joske' heeft ook veel fans in Zuid-Afrika. Toch is er een wezenlijk verschil of er in het noorden van Zuid-Afrika gereden wordt of meer zuidelijk in Durban. In het noorden van Zuid-Afrika is een grote groep van overwegend blanke motorsportliefhebbers, evenementen als de F1 Masters en de tweezitters van Minardi worden dan ook dankbaar bezocht. Sinds de Formule 1 Zuid-Afrika de rug toekeerde is men niet bijster verwend geworden met autosport op hoog niveau. Dit terwijl Kyalami nog een uitstekende track is met prima faciliteiten. Na de F1 Masters was men zelfs zeer complimenteus naar de organisatie toe. Maar goed, de Sjeik heeft in al zijn wijsheid besloten om naar Durban te gaan. Ongetwijfeld zal in zijn keuze meegespeeld hebben dat de omgeving een grote Aziatische populatie herbergt. Deze Indiase moslimgemeenschap is de grootste die hun heil buiten India of Pakistan gezocht heeft. Deze gemeenschap vindt haar oorsprong in de tweede helft van de 19e eeuw toen de Britten op grote schaal arbeiders in India en Pakistan voor hun suikerplantages ronselden.

 

Foto

Aanleg nog in volle gang

Het zal interessant zijn om te zien hoe de A1GP zich hier staande zal houden. De zwarte samenleving in Zuid-Afrika is overwegend voetbalminded en in hetzelfde weekend is de Afrika Cup in de beslissende groepsfase aanbeland. De Bafana Bafana nemen ook deel aan het toernooi en zijn razend populair.
De organisatie hoopt door de prijzen laag te houden de mensen voor de race warm te maken. De fans die in het noorden zitten moeten echter met het vliegtuig komen en moeten ook nog voor overnachting zorgen. Op deze manier wordt een bezoekje aan de race alsnog een fikse aanslag op de geldbuidel. Een andere factor die een aanslag op je beurs kan plegen is de hoge criminaliteit in Durban, de cijfers zijn te vergelijken met die van Johannesburg. Het schijnt dat toeristen en blanken geliefde doelwitten zijn.

 

Foto

Zuid-Afrika in aktie

In 1497 was het de Portugese ontdekkingsreiziger Vasco da Gama die met de kerstdagen als eerste Europeaan hier aan land ging. Hij noemde de baai Terra da Natal, Kerstmisland. Later werd dit Port Natal. De bevolking prijst zich nu nog gelukkig dat Vasco niet op de dag van het openbaar urinoir heeft aangemeerd. Het plaatsje kon daarna nog enkele eeuwen van betrekkelijke rust genieten. Op een enkele ontdekkingsreiziger na kreeg men niet veel bezoek. Dit veranderde toen de Engelsen zich er in de 19e eeuw definitief gingen vestigen. In 1835 veranderde de naam in Durban, vernoemd naar de toenmalige gouverneur, Sir Benjamin d'Urban. Na ruim 300 jaar van relatieve rust breken er nu roerige tijden aan voor de omgeving. Men raakt betrokken bij diverse conflicten, waaronder de boerenoorlog, en eigenlijk is deze regio pas tot rust gekomen nadat het ANC van Mandela aan de macht is gekomen.
De strijd die de A1 rijders moeten leveren is er eentje tegen de hitte. In Afrika is het momenteel zomer en de heetste periode van het jaar staat voor de deur. De hoge luchtvochtigheid die een badplaats met zich meebrengt, en de hoge temperatuur zal voor knap benauwde momenten gaan zorgen. Benauwde momenten zullen er ook bij de twee haarspeldbochten te verwachten zijn. Er rijden nu eenmaal deelnemers mee die minder ervaring hebben op stratencircuits.

 

Foto

Het enige straat circuit dit seizoen

Het zal straks zeven weken geleden zijn dat er in Dubai werd gereden. Zeven lange weken waarin wij praktisch geheel verstoken waren van nieuws over de A1. Voor een nieuwe serie die haar plaats nog moet vinden in de autosport hiërarchie is dit niet echt bevorderlijk. De F1 speelt het klaar om ook buiten het seizoen volop in de spotlights te blijven staan. Als er iets is dat het eerste half jaar ons heeft geleerd is dat er te weinig berichtgeving is over de A1 buiten de raceweekenden om.
Het zou ook helpen als men het hele seizoen door dezelfde rijders aan boord heeft. Rijders die halverwege het seizoen een race moeten missen omdat ze in een andere klasse verplichtingen hebben, horen in mijn ogen niet thuis in de A1. Ook zie ik het nut niet in van een Carpentier die eventjes Sean McIntosh gaat vervangen. McIntosh is een twintigjarig talent dat slechts drie punten minder heeft gescoord dan Jos. Laat die jongen zijn werk afmaken en vervang hem niet door iemand die geen binding heeft met de serie. Een serie als de A1 heeft een eigen identiteit nodig, en die krijg je niet door vedetten uit andere series in te huren alleen om de kijkcijfers te verhogen. Je bereikt meer door tussen de races door het publiek van informatie te blijven voorzien. Je kunt wel proberen om een serie als de A1 in een bepaalde richting te sturen, het wk racen voor landenteams dacht ik, maar het ziet er naar uit dat de A1 zijn eigen weg kiest. Die van een beloftenserie aangevuld met enkele prominente namen. Als men in de toekomst de serie weet op te leuken met enkele grote namen aangevuld met leuke jonge talenten, honderd pk meer, en testen tijdens het seizoen, dan denk ik dat de A1 de GP2 op een volle ronde zal zetten.

Sjef