Achtergrond: Dubai - UAE

Gepubliceerd op 05 december 2005 door Niels Hendrix

Het seizoen is alweer gevorderd tot halfweg en deze zesde race voert ons naar de Dubai Autodrome. De officiële opening van het circuit in maart 2004 viel 'toevallig' samen met de launch van de A1 Grand Prix Series. Onder toeziend oog van 'coryfeeën' als Niki Lauda, Juan Pablo Montoya en Rubens Barrichello werd in Dubai voor het Jumeirah Beach Hotel een prototype van een A1GP bolide onthuld.

 

Foto

Robbie Kerr test in januari op Dubai

Het zal zonder twijfel een warm welkom in Dubai worden. Sjeik Mohammed bin Rashid Al Maktoum, heerser van Dubai, tweede man van de Verenigde Arabische Emiraten en oom van onze sjeik zal ook zijn opwachting maken. Naast zijn oom en uiteraard de rest van de familie, zal de race in Dubai ook opgesierd worden door beroemdheden uit binnen- en buitenland. Het Dubai International Film Festival dat dat weekend plaatsvindt zal op zeker voor haar gasten ook een excursie naar de race op het programma hebben staan.
Maar het is niet alleen het filmfestival of de A1GP dat de nouveau riche naar Dubai lokt. Dubai is in korte tijd uitgegroeid tot de plaats waar de rijken der aarde graag vertoeven. Maar laten wij eerst weer eens plaats nemen in de schoolbanken en een korte rondleiding door de geschiedenis van de Emiraten nemen.

De Verenigde Arabische Emiraten ligt met de kont tegen Oman aan en kijkt uit over de Perzische Golf. Aan de linkerzijde woont zijn grote buurman Saoudie Arabië. Andere landen die uitkijken over de Perzische Golf zijn Qatar (daar voetballen de broertjes), Bahrein, Koeweit, Irak en Iran.

 

Foto

Aan de monding van de Dubai rivier bestond al heel lang een klein dorpje van parelduikers en vissers, in 1833 kwam hier de familie Al Maktum aan de macht en deze familie maakte Dubai onafhankelijk van Abu Dhabi. In 1853 sloot Dubai een verdrag met Groot-Brittannië en liet aan hen de verdediging van het staatje en de buitenlandse politiek, de Engelsen noemden de golfregio de Trucial Coast.
Het zou tot 1971 duren voordat zeven emiraten zich verbonden tot de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) en de onafhankelijkheid uitriepen. Het duurde zolang omdat de Britten hun troepen toen pas voorgoed terugtrokken. Nou ja voorgoed, een dikke twintig jaar verder waren ze weer terug, maar nu om een robbertje te vechten met Saddam.

Dankzij de olie kon de VAE zich in een duizelingwekkend tempo ontwikkelen. De olievoorraden zijn echter niet onuitputtelijk, men schat dat ergens tussen 2015 en 2030 de laatste druppel uit de grond wordt gehaald. Men heeft daarop goed geanticipeerd daar de olie nog maar 13% uitmaakt van het bruto nationaal product. Met andere woorden, men is niet langer afhankelijk van de olie.

Dubai wordt ook wel gezien als belastingparadijs, er is geen inkomsten belasting maar wel bijvoorbeeld 10% luxe belasting, 100% tabaks belasting, 5% belasting in restaurants en bijvoorbeeld tussen de 5 en 10% huurbelasting.

 

Foto

'The World Islands', bijna 300 kunstmatige eilanden

Voor de kust van Dubai worden er momenteel drie kunstmatige eilanden in de vorm van een palmboom aangelegd. Naast deze drie eilanden is het nieuwste project op de foto hierboven te zien. Bijna driehonderd kunstmatige eilanden gaan 'de wereld' vormen. Een Nederlands bouwbedrijf is daar trouwens flink in betrokken. Alles voor de rijken der aarde. Ook op het vasteland verrijst het een na het ander architectonisch hoogstandje. Saoudische bouwmaatschappijen stampen hotels uit de grond waar het je van gaat duizelen, vooral als je de prijzen ziet. Het Burj-al-Arab hotel is waarschijnlijk het meest luxueuze hotel ter wereld, maar zeker een van de duurste, de goedkoopste kamer kost er nog altijd bijna 1600 dollar per nacht. Maar dan heb je wel een Rolls Royce met chauffeur ter beschikking en er staat altijd een persoonlijke butler voor je klaar.

 

Foto

7 sterren hotel Burj-al-Arab

Het Dubai Autodrome is geen Tilke circuit, en eigenlijk is dat best wel opmerkelijk. Zeker gezien de veelal futuristische gebouwen die in hoog tempo neergezet worden. Dan zou je toch ook zoiets dergelijks verwachten bij een circuit dat in 2004 is gerealiseerd. En Tilke is zoiets wel toevertrouwd, zijn circuits mogen dan wel studio's zijn waarin geracet wordt, de bouwwerken zien er fraai uit en Tilke probeert er toch altijd iets speciaals van te maken. De lay-out van Dubai ziet er niet echt uit als een circuit waar de doorgewinterde rijder zijn handen vol aan heeft, meer als eentje die je bij het eerste level op een racegame van je playstation tegenkomt. Pedro Lamy noemt het een technisch circuit, ik verdenk hem ervan dat dit een vriendelijke manier is om te zeggen dat het een saai circuit is. Het circuit is dan ook een compromis, iedere tak van motorsport moet zich erop thuis voelen, en meestal heeft dat als resultaat dat het allemaal net niet is.

 

Foto

De vrijdag zou wel eens een leuke dag kunnen worden. De teams krijgen dan weer de kans om het tweede chassis in twee sessies te testen. Wij zullen dan Jeroen Bleekemolen weer in actie zien, en Jeroen heeft nog niet zo lang geleden in de Spyker een prima prestatie neergezet op deze baan. Eens kijken of deze baankennis hem dicht bij Jos Verstappen kan brengen. Ook zien wij een vrouw debuteren in de A1 bolide. Twee weken na haar debuut in een Minardi F1 wagen zal Katherine Legge de twee vrijdagsessies voor het Britse team voor haar rekening nemen. En tenslotte zal Scot Dixon op vrijdag de honneurs waarnemen voor het team van Nieuw Zeeland. Dixon werd in 2003 kampioen bij de IndyCar Series.

 

Foto


Robbie Kerr en Jeroen Bleekemolen zijn niet de enige A1 deelnemers die al ervaring hebben met dit circuit, ook Neel Jani heeft hier al de nodige ervaring opgedaan, en langs de kant heeft het team van DAMS de nodige data kunnen absorberen. Zowel team Frankrijk als team Zwitserland maken gebruik van de diensten van DAMS. En daarmee hebben zij toch alweer een aardige voorsprong op de rest van het veld.

Sjef