scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Remmentest op Monza stemt Max tevreden

Gepubliceerd op 11 juni 2014 door Niels Hendrix

In de zinderende Italiaanse hitte was het Nederlandse Van Amersfoort Racing team met haar drie rijders naar Monza afgereisd. Het voornaamste doel voor Max Verstappen aldaar tijdens de tweedaagse test is het verbeteren van de remmen. Het hogesnelheidscircuit is daar een ideale locatie voor, zeker in de voorbereiding op de eerstvolgende race in het Europese F3-kampioenschap op Spa-Francorchamps.

Met een temperatuur die ’s ochtends al opliep voorbij de 30 graden en in de middag de 38 aantikte, was het peentjes zweten. “Eenmaal aan het rijden, was het nog te doen door de rijwind. Maar als je dan de pitstraat binnen kwam, was het wel erg warm”, steekt Max van wal. Het is voor Verstappen junior de eerste kennismaking met het historische F1-circuit, maar hij had de baan vlot onder de knie. Max: “Ik vind Monza een leuk en uitdagend circuit om op te rijden. Het is de kunst om bij de chicanes laat en hard te remmen en met die snelle bochten erbij, is het een interessante baan.”

“Het ging goed, zeker woensdagmorgen. Het belangrijkste doel was het testen van de remmen en daar hebben we ons voornamelijk ’s ochtends op gericht. Toen was de baan het snelste, maar hadden we geen nieuwe banden gemonteerd, omdat we bezig waren met de remmen. We hebben verschillende typen remblokken van verschillende merken uitgeprobeerd. Uiteindelijk zijn we bij een heel ander remsysteem van een ander merk uitgekomen. Ik ben dus tevreden over de resultaten”, aldus Max.

De 16-jarige autocoureur vervolgt: “Vanwege de lange rechte stukken op Monza rijden we met minder achtervleugel, zodat we daar harder gaan. In de namiddag heb ik lange tijd op hetzelfde setje banden gereden, dat ging prima. Het ging toen niet om het rijden van een snelle tijd, maar om uit te zoeken wat de beste afstelling was qua remmen voor de race op Spa-Francorchamps.”

Van Amersfoort Racing is op Monza het enige Formule 3-team dat present is. Maar er testen nog veel andere rijders uit de Formule Renault 2.0 en Formule 4, in totaal zo’n 30 stuks. “Tijdens mijn laatste run op nieuwe banden had ik veel last van verkeer. Als ik al mijn snelle sectortijden in dezelfde ronde had gereden, was ik een klap sneller geweest. Maar uiteindelijk gaat het hier niet om de rondetijd. Het belangrijkste zijn de remmen en ik denk dat we daar een stap vooruit mee hebben gemaakt.”

Donderdag vervolgen de drie Van Amersfoort Racing coureurs – waarvan Max de gehele dag de snelste was – hun test op Monza. “Dan gaan we verder werken aan de afstelling van onze Formule 3-auto. Hoewel het over het algemeen goed ging, blijven we altijd zoeken naar verbetering”, besluit Max.

Rondetijden Monza, woensdagochtend:

Max Verstappen     1:45.734 (39 ronden)
Gustavo Menezes    1:46.643 (36 ronden)
Jules Szymkowiak   1:46.805 (39 ronden)

Rondetijden Monza, woensdagmiddag

Max Verstappen     1:45.903 (39 ronden)
Jules Szymkowiak   1:46.129 (40 ronden)
Gustavo Menezes    1:46.258 (40 ronden)