scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

Column Jos: Magie van Monaco

Gepubliceerd op 23 mei 2014 door Niels Hendrix

Jos Verstappen is nog altijd Nederlands meest succesvolle Formule 1-coureur ooit en vanzelfsprekend is hij de koningsklasse in de autosport altijd op de voet blijven volgen. Dit seizoen deelt Jos zijn mening met ons via een column in De Telegraaf, welke hieronder te lezen is.

“De magie van de Grand Prix van Monaco laat zich moeilijk in woorden vatten. Het is een belevenis die anders en intenser is dan alle andere F1-races op de kalender. Voor een coureur zijn het altijd de meest hectische dagen van het jaar, op en naast de baan. Je hebt voortdurend mensen om je heen en dat maakt het soms lastig de juiste focus te behouden.

Het racen door de smalle straten van Monaco vereist een andere benadering. Zeker aan het begin moet je voorzichtig zijn en niet teveel risico’s willen nemen om een snelle tijd te noteren. In het begin ligt er nog geen rubber op de baan en het duurt altijd even voordat de juiste afstelling van een auto gevonden is. Op een willekeurig ander circuit kun je je altijd wel een foutje veroorloven. In Monaco heb je echter geen uitloopstroken van asfalt of zand en zit je meteen in de vangrail als je je ergens verremt. Voor mijn gevoel kan een goede coureur op een dergelijk circuit met zo’n hoge moeilijkheidsgraad zich beter onderscheiden dan elders en dat vind ik mooi.

Het komt in Monaco aan op een bepaald gevoel dat je als coureur moet hebben en de één heeft dat nu eenmaal meer dan de ander. Ook in lagere klassen, zoals de Formule 3, zie je dat de betere coureurs op lastige circuits, zoals bijvoorbeeld Pau, altijd vooraan staan. Racen in Monaco vereist lef én verstand. De truc is om daar een gulden middenweg in te vinden, waarbij zelfbeheersing het sleutelwoord is.  In de trainingen moet je vooral zoveel mogelijk ronden maken, in een flow zien te komen, uitvinden waar de verraderlijke bulten in het wegdek liggen en vooral alles heel zien te houden. Pas in de kwalificatie moet je er pas één of twee rondjes echt vol voor gaan.

Juist vanwege de speciale karakteristieken van het circuit laat Monaco zich altijd moeilijk voorspellen. Ook nu. Mercedes had de voorgaande races steeds met afstand de snelste auto, maar topsnelheid telt in Monaco minder. Ik verwacht dan ook een spannend gevecht tussen Mercedes en Red Bull.

De huidige dominantie van Mercedes is enorm. Zij hebben voor dit seizoen het beste hun huiswerk gedaan met het oog op de nieuwe reglementen. Maar vaak zie je dat naarmate de reglementen langer van kracht zijn, de onderlinge verschillen vanzelf weer kleiner worden. Dat zal nu niet anders zijn, verwacht ik. Al is het nu wel een zorg natuurlijk dat de afgelopen twaalf maanden alle races  door slechts drie coureurs zijn gewonnen: door Sebastian Vettel, Nico Rosberg en Lewis Hamilton. Zoiets is sinds de tijd van Alain Prost en Ayrton Senna niet meer voorgekomen. Een dergelijke eenzijdigheid is nooit goed voor een sport. Zeker voor de Formule 1 is het belangrijk dat er genoeg teams op de grid blijven staan en dat er sprake blijft van spannende competitie.

En dus zal er daadwerkelijk een budgetplafond gerealiseerd moeten worden. Dat zal niet zonder horten of stoten gaan, want uiteindelijk gaan alle teams in de eerste plaats voor hun eigen belang. Maar er moet iets gebeuren, er moet een keer een knoop worden doorgehakt. In mijn ogen wordt er al veel te lang over gesproken. Wellicht is een andere verdeling van de vele miljoenen aan prijzengeld een deel van de oplossing of wellicht moeten teams meer onderdelen samen gebruiken,  zoals bijvoorbeeld de versnellingsbakken. Daar vallen voor de teams miljoenen te verdienen. Eigenlijk is het best vreemd dat teams op dat vlak  de handen nog niet eerder ineen geslagen hebben.”

Jos Verstappen