Column Jos: Max laat zich niet gek maken

Gepubliceerd op 25 april 2014 door Niels Hendrix

Jos Verstappen is nog altijd Nederlands meest succesvolle Formule 1-coureur ooit en vanzelfsprekend is hij de koningsklasse in de autosport altijd op de voet blijven volgen. Dit seizoen deelt Jos zijn mening met ons via een column in De Telegraaf, welke hieronder te lezen is.

“Zowel voor vader als zoon was het een enerverend weekeinde. Het debuut van Max in het Europees Formule 3-kampioenschap op Silverstone ging gepaard met een hoog verwachtingspatroon, ook bij de buitenwacht, maar ik kan niet anders zeggen dat Max het ontzettend goed heeft gedaan. Zeker als je nagaat dat we voor een team (Van Amersfoort Racing) rijden dat weliswaar grote ambities heeft, maar afgelopen seizoen nog niet meedeed in de voorste gelederen. Nu was Max vanaf de vrije trainingen iemand met wie serieus rekening werd gehouden.

In de eerste van drie races viel hij buiten zijn schuld uit door toedoen van een slippende koppeling, maar in race twee reed hij van plaats acht naar plaats vijf en in race drie van plaats vijf naar plaats twee. Dat zijn knappe prestaties, aangezien het met Formule 3-auto’s doorgaans lastig inhalen is. In de laatste race eindigde Max tussen de auto’s van het kampioensteam van Prema (eerste, derde en vierde), terwijl het gat met zijn eigen teamgenoten gigantisch was.

Gevolg van zijn goede seizoenstart is wel dat het verwachtingspatroon voor de volgende races zo mogelijk nog hoger is komen te liggen, maar Max is iemand die daar geen seconde wakker van ligt. Wat dat betreft, is hij een koele kikker. Bovendien, hij heeft er zelf ook gewoon veel vertrouwen in. Immers, de basisafstelling van de wagen is goed en Max weet wat hij kan en dat hij snel is. Hij zegt voor een race altijd heel nuchter: ’Ik ga gewoon mijn best doen.’ Zo hoort het. Max laat zich niet gek maken door anderen.

Als vader ken ik hem natuurlijk door en door, maar ook mij heeft hij in bepaalde facetten nog in positieve zin verrast. Met name hoe slim hij positie koos voor het inhalen. Voor een actie kwam hij half uit de slipstream, waardoor hij nog kon profiteren van de snelheid van de auto voor hem. Dat vond ik mooi om te zien. In dat opzicht is hij verder dan ik vooraf had gedacht.

Door het racedebuut van Max op Silverstone heb ik de Grand Prix van China slechts zijdelings gevolgd. De overmacht van Mercedes kwam niet meer als een verrassing, met of zonder een eventueel voordeel van tachtig pk zoals Red Bull-adviseur Helmut Marko heeft beweerd. Ik denk dat zoiets moeilijk valt hard te maken. Red Bull en Mercedes zijn sowieso behoorlijk aan het ruziën, maar het lijkt me verstandiger het op het circuit uit te vechten.

Vooralsnog is Mercedes de bovenliggende partij en met name Lewis Hamilton rijdt sterk, maar de grootste verrassing van het seizoen is in mijn ogen Daniel Ricciardo als nieuwkomer bij Red Bull. Ik denk dat hij Sebastian Vettel nu al de nodige grijze haren heeft bezorgd. Je ziet het nu ook al aan het team, dat men twijfelt of de tegenvallende prestaties aan de auto liggen of aan Vettel. Dan kan je wel viervoudig wereldkampioen zijn, maar als er ook maar even iets niet klopt aan de auto is het meteen een heel ander verhaal. Zo competitief is de Formule 1 en dat vind ik mooi.

Er moet nu alleen nog wat veranderen aan dat geluid. Vroeger kreeg ik net als veel mensen kippenvel als een Formule 1-auto met veel kabaal voorbij raasde, het deed je versteld staan van het geweld van zo’n auto. Met de nieuwe turbomotoren is dat helaas een ander verhaal geworden, maar achter de schermen is het terugbrengen van het oude F1-geluid terecht tot prioriteit benoemd. Want daar kwamen veel fans toch voor naar de circuits.”

Jos Verstappen