Het beloofd morgen tijdens de laatste ronde van het wereldkampioenschap...

Gepubliceerd op 31 oktober 1998 door

Het beloofd morgen tijdens de laatste ronde van het wereldkampioenschap 1998 in Japan een zeer spannende race te worden. Michael Schumacher zette vandaag tijdens de kwalificatie de beste tijd neer (1:36.293) en start dus vanaf pole-position. Mika Hakkinen zit hem vlak op de hielen met de tweede tijd (1:36.471). Meer dan een seconde daarachter volgen David Coulthard (1:37.496) en Eddie Irvine (1:38.197). Heinz-Harald Frentzen en Jacques Villeneuve completeren de top 6.

Na een veelbelovende negende plaats gisteren stelde de negentiende plaats voor Jos Verstappen vandaag wat teleur. Teammaat Rubens Barrichello deed het iets beter met een zestiende plaats. Na de prima vrije training van vrijdag klonk Jos dus dan ook ietwat teleurgesteld na de kwalificatie: "De auto is moeilijk af te stellen en we kampen steeds met dan weer onderstuur en dan weer overstuur. We vermoeden dat er met name wat technische problemen zijn met de onderkant van de auto. In de eerste run had ik een enorm onderstuur. Bij de tweede run maakte ik zelf een foutje waarbij ik iets te hard de curb-stones raakte waardoor ik naast de baan terechtkwam. De negentiende plek is niet waar we horen te staan, zeker niet na de hoopgevende test resultaten van de afgelopen weken met het nieuwe differentieel, maar het kost nu eenmaal enorm veel moeite om de juiste set up te vinden. In ieder geval heb ik Rubens kunnen helpen aangezien hij vandaag mijn set up van gisteren middag heeft gekopieerd".

Uiteraard is het moeilijk om een verwachting uit te spreken voor de race dag van morgen: "In ieder geval is het team momenteel druk bezig om een aantal radicale veranderingen aan te brengen voor morgen". Op de vraag hoe de samenwerking met het team verloopt tijdens dit laatste race weekeinde met Stewart, antwoordde Jos als volgt: "Je merkt dat de samenwerking aan een einde komt. Mijn race engineer Santiff is helaas wat moeilijk te verstaan door zijn snelle manier van praten en daaraan toegevoegd zijn Franse accent, maar ik heb daarbij de hulp gekregen van een Engelse engineer die af en toe als een soort tolk optreedt. Overigens kan ik nog steeds prima met Rubens Barrichello overweg, we zijn gisteren samen met Huub Rothengatter, Italiaans gaan eten. Ik ben nu eenmaal geen visliefhebber, al helemaal geen rauwe vis en als het dan ook nog eens met stokjes gegeten moet worden ben ik zeer blij met mijn Minestrone soep en een lepel…".

Jos heeft nog steeds last van een oorontsteking die hem eerder dit seizoen ook al parten speelde: "Ik slik antibiotica wat wel werkt, maar ik heb er nog steeds behoorlijk veel last van. Gelukkig heb ik afgelopen nacht redelijk geslapen". In de paddock heeft Jos Tom Coronel ontmoet die in Japan woont en daar deelneemt aan o.a. de Formule Nippon: "We hebben met name over zijn ervaring in Japan en het afgelopen seizoen gesproken". Tom probeert uiteraard veel kontakten op te doen om zo ooit in de Formule 1 terecht te komen, maar Jos zit ook niet stil in Japan: "We blijven primair gericht op de Formule 1 en houden alle mogelijkheden open. We hebben dit weekeinde al diverse zeer interessante gesprekken gevoerd en ik ben daarom erg positief voor komend seizoen. Zoals de zaken nu lopen zal e.e.a. komende maand rond komen".

Ook Paul Stewart had meer gehoopt voor vandaag. Hij gaf aan dat het team voor morgen in ieder geval een belangrijke wijziging in de set-up zal gaan doorvoeren tijdens de warm-up. Na de warm-up zal dan worden besloten welke set-up in de race zal worden gebruikt. De nieuwe Ford Zetec V10 Series 6 motor deed het dit weekend probleemloos. Martin Whitaker, Europees directeur Motorsport bij Ford: "We hebben een probleemloze vrijdag en zaterdag meegemaakt met de Series 6 motoren en we hopen dat dit ook morgen het geval zal zijn wanneer de nieuwste versie van onze motoren hun race-debuut zullen meemaken."

Voor een volledig overzicht kun je terecht op onze seizoen pagina.