scroll
Scroll naar benedenvoor het laatste nieuws

In gesprek met Jos over Max

Gepubliceerd op 14 april 2014 door Niels Hendrix

Max Verstappen, die uitkomt voor Van Amersfoort Racing, is dit jaar een van de rookies op de grid van het FIA Formula 3 European Championship. De Limburger is inmiddels al de tweede generatie van succesvolle coureurs binnen de familie Verstappen, aangezien zijn vader Jos behoorlijk wat trofeeën won. In 1993 werd hij Duits Formule 3 kampioen om het daarna tot in de Formule 1 te schoppen. Tegenwoordig vergezelt Verstappen senior zijn zoon Max en ondersteunt hij hem daar waar mogelijk.

Jos, kun je beschrijven wat je rol is in de carrière van Max?
“Toen Max nog in de karting zat, deden we alles zelf. Ik tunede de motor, zorgde voor de afstelling van zijn kart en coachte Max ook. Nu rijdt hij voor Van Amersfoort Racing en ben ik alleen nog zijn taxichauffeur. Op de eerste plaats breng ik hem naar alle circuits. Maar ik observeer ook wat hij doet, praat nu en dan met de engineers en ik ben altijd beschikbaar voor eventuele vragen.”

Je bent zelf ook coureur geweest voor Van Amersfoort Racing, toen je nog actief was…
“Dat klopt. Ik racete voor hen in 1992 in de Formule Opel Series en we wonnen dat jaar de titel. De enige teamleden van toen die nog steeds erbij zijn, zijn teambaas Frits van Amersfoort en Rob Niessink. Mijn oude Formule Opel team blijkt een zeer goede keus voor Max. Hij voelt zich hier helemaal thuis, als lid van Van Amersfoort Racing. En dat is iets dat ik heel erg belangrijk vind voor iemand die zijn eerste stappen maakt op de autosportladder.”

Voor Max, die in 2013 nog op karts racete, is de overstap naar het FIA Formula 3 European Championship een grote stap. Maak je je geen zorgen dat deze stap wellicht te groot is?
“Het oorspronkelijke plan was om dit jaar in de Formule Renault 2.0 te gaan racen. Maar na een zeer goede Formule 3 test eind 2013 zijn we van gedachten veranderd. Vanaf dat moment wilde ik dat hij zou deelnemen aan het Europese Formule 3 kampioenschap. Ik denk niet dat Max enig probleem heeft met de snelheid. Hij mist alleen een hoop ervaring. Hij moet nog dingen leren over de kwalificatie en racestrategie, maar in het FIA Formula 3 European Championship zal hij dit direct leren en op een professioneel niveau. Ik beschouw dit eerste seizoen sowieso als een leerjaar en we verwachten hem daarna nog een of twee seizoenen in het Europees Formule 3 te laten deelnemen.”

Wat beschouw je als sterke punten van Max?
“Hij went heel snel aan nieuwe circuits en zet van meet af aan snelle rondetijden neer. Tot vorige week had hij nog niet eerder op de Red Bull Ring gereden en toch was hij direct snel. Ik denk dat dit het sterkste punt is van Max en dat zal hem veel helpen, aangezien je gewoonlijk veel tijd kwijt bent met de aanpassing naar nieuwe condities, zoals een nieuwe auto of een nieuwe baan. Daarnaast heeft hij, ondanks dat hij zo jong is, al een erg professionele aanpak. Als een racecoureur bezit hij het hele pakket, maar hij moet wel nog veel ervaring opdoen.”

De tests waren zeer veelbelovend. Wat zijn je verwachtingen voor Max zijn eerste FIA Formula 3 European Championship ronde, die al komend weekend in Silverstone op de agenda staat?
“Max was inderdaad snel tijdens de testdagen. Maar racen is hele andere koek. Het is belangrijk om hem de tijd te geven die hij nodig heeft, zonder hem met te hoge verwachtingen onder druk te zetten. Realistisch gezien denk ik dat hij blij kan zijn met een top tien notering na afloop van de eerste drie raceweekenden. Daarna kan hij misschien zichzelf verder opwerken. Maar ik wacht het rustig af en laat me graag verrassen.”